اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان لیست واحد خواهند داد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: اصلاح‌طلبان که از بهار ۹۲ شعار پیروزی حداکثری را محور قرار داده‌اند؛ ‌امروز نیز در سر، سودای فتح بهارستان را دارند. بعد از انتخابات ریاست جمهوری تلاش برای فتح سنگر به سنگر از اردوگاه اصلاحات در دستور کار قرار گرفت. اصلاح‌طلبان بعد از آنکه متوجه شدند کاندیدای حداکثری در این جریان وجود ندارد با حمایت از کاندیدای دیگر سعی در احیای خویش در سپهر سیاست ایران کردند.اکنون اصلاح‌طلبان در پی فتح خانه ملت هستند و البته هیچ ابایی هم ندارند که این اشتیاق را علنی کنند. پس از تشکیل شورای مشورتی، کارگروه‌های مختلفی برای عملیاتی کردن گام‌های بعدی اصلاح‌طلبان زیر نظر این شورا کار خود را آغاز کرده‌اند. کارگروه‌های سیاسی و انتخابات، احزاب و استان‌ها، اصناف، نخبگان، بانوان و جوانان، امور اجرایی و تشکیلات و رسانه از جمله کارگروه‌هایی هستند که زیرمجموعه شورای مشورتی شکل گرفته‌است. اما اصلاح‌طلبان چه استراتژی و راهبردی را برای انتخابات ۹۴ خواهند داشت؟حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی در خصوص برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات آیندهمجلس‌شورای‌اسلامی و کسب حداکثری کرسی‌های مجلس با روزنامه «ابتکار» گفت‌وگو کرد.

از سال گذشته بحث انتخابات دهمین دوره مجلس شورای‌اسلامی برای اصولگرایان و اصلاح‌طلبان جدی شده‌است و از آن طرف جریان سیاسی چپ یعنی اصلاح‌طلبان در قالب شورای هماهنگی و شورای مشورتی قرار است برای حضور در انتخابات کاملا به شکل راهبردی سیاست‌گذاری کنند اما چرا هنوز راهبردی دیده نمی‌شود؟
اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات به دنبال راهکارهایی بودند و خوشبختانه به نتایج خوبی در این زمینه رسیدند تا جبهه اصلاحات را برای انتخابات به صورت عمومی هماهنگ و مدیریت کنند و با توجه به شخصیت‌ها و رهبری اصلاحات خوشبختانه به نقاط خوبی دست پیدا کردیم و برنامه ریزی‌هایی دقیق و مدون انجام شده که تا هفته‌های آینده به طور هماهنگ این راهبردها را مطرح خواهیم کرد و اگر هم این سیاستگذاری‌ها تا به حال بیان نشده تنها یک علت دارد و آن این است که در حال حاضر در زمان و موقعیتی نیستیم که بخواهیم کاندیداها را معرفی کنیم و نباید نگران این موضوع باشیم چراکه اصلاح طلبان از جبهه جریان رقیب جلوتر هستند و مهمتر از همه اینکه اصلاح‌طلبان به وحدت، اتحاد و انسجام خوبی رسیده‌اند که هنوز اصولگرایان به این اصل مهم دست پیدا نکرده و نمی‌کنند.
پس علت آن که اصلاح‌طلبان می‌گویند در حال بررسی اوضاع هستیم و هنوز وارد مصادیق نشده‌ایم چیست؟
در این قضیه به قدر کافی زمان داریم و نیازی به مطرح کردن مصادیق نیست. زیرا اعلام کردن مصادیق باعث می‌شود تا کاندیداهای جبهه اصلاحات سوخت شوند و تصمیم نهایی در این موضوع را باید بعد از تایید صلاحیت‌ها گرفت و اعلام کرد.
آیا اصلاح‌طلبان از لیست واحد اطلاعی دارند؟
لیست واحد هنوز آماده نیست اما اصلاح‌طلبان در حال تهیه مقدمات این کار هستند و جزییات لیست واحد در جلسات خصوصی مطرح شده‌است.
با توجه به اینکه کمتر از ۶ ماه تا انتخابات مجلس ‌شورای‌اسلامی باقی است فکر نمی‌کنید برای اجرایی شدن راهبردها و برنامه‌ها دیر شده‌است؟ 
اصلاح‌طلبان در برخی از استان‌ها و حوزه‌ها کاندیداهای خود را مشخص کرده‌اند و در آینده شورای اصلاح‌طلبان برای حوزه‌های انتخابیه برنامه‌هایی را تعیین خواهند کرد که چه کسانی به عنوان کاندیدا برای حضور در انتخابات شرکت کنند تا ان‌شاءالله بعد از ورود به مجلس برای پیشبرد اهداف اصلاح طلبانه اقداماتی را انجام دهند بدان معنا که قانون مداری و پاکدستی هدف‌های اصلی اصلاح‌طلبان در مجلس خواهد بود تا به دولت تدبیر و امید برای تحقق شعارها و وعده‌ها کمک شود. جبهه اصلاحات وظیفه خود می‌داند تا در دوره‌ انتخابات برای ایجاد شور و نشاط، انتخاب کاندیداهای اصلح، تبلیغات برای نامزدها و دعوت از مردم برای حضور پر شور در پای صندوق‌های رای حضور فعال داشته باشند. کشورمان در سال جاری دو انتخاب مهم پیش رو دارد برای همین اصلاح‌طلبان از ماه‌های گذشته فعالیت‌های خود را در مراکز استان و شهرستان‌ها آغاز کرده و کمیته‌هایی تشکیل داده‌است.
جبهه اصلاحات سه سیاست کلی را برای ورود به مجلس و تایید صلاحیت شدن از جمله؛ مذاکره با شورای نگهبان، معرفی کاندیدای حداکثری و حضورنامزدهای جوان اصلاح طلب به جای افراد سرشناس را در نظر دارند، شورای هماهنگی کدام سیاست را مد نظر قرار داده‌است؟
همه راهکارها و سیاست‌های مد نظر را باید در دستور کار قرار داد تا اصلاح‌طلبان با قدرت در انتخابات آینده مجلس‌شورای‌اسلامی ظاهر شوند. در خصوص تایید صلاحیت‌ها با شورای‌نگهبان جلساتی داشته‌ایم و دوستان در حال رایزنی با این شورا هستند. جبهه اصلاحات اصل را بر جوان گرایی و کاندیدا کردن بانون در بالاترین میزان در دستور کار خود قرار داده‌است. مطمئن باشید اصلاح طلبان با اعتماد به نفس کامل وارد صحنه رقابت ظاهر خواهند شد. اما اینکه تعداد کاندیداها کم یا زیاد شود دست ما نیست چراکه اصلاح‌طلبان نمی‌توانند حق اجتماعی افراد را سلب کنند.
آیا اصلاح طلبان با یکدیگر به وجه اشتراک، اتحاد و وحدت رسیده‌اند؟
بنا و تاکید اصلاح طلبان بر این است که با اتحاد و انسجام وارد صحنه شوند. زیرا رمز موفقیت اصلاح طلبان در اتحاد و وحدت است.
ممکن است اصلاح‌طلبان لیست‌های جداگانه‌ای داشته باشند و اگر این طور باشد از لیست‌های یکدیگر حمایت می‌کنند؟
تمام تلاش‌ها بر این بوده تا اصلاح‌طلبان لیست واحد و مشترک ارائه دهند اگر هم ۱۰۰ درصد چنین اتفاقی رخ ندهد درصد قابل توجهی از لیست‌ها مشترک خواهد بود تا به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. به نظر من در این رابطه نباید اختلاف نظری وجود داشته باشد.
چه تضمینی وجود دارد تا اقدامات و سیاستگذاری‌های شورای هماهنگی موفق باشد؟
شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب، نهادی‌ قانونی‌است که از پیشینه خوبی برخوردار بوده و ۳۶ سال‌است که سابقه سیاسی و تشکیلاتی دارد و این شورا جلسات منظم و خوبی را تشکیل داده‌است. برای همین با شورای هماهنگی به جمع بندی و نتایج خوبی برای اجرایی کردن برنامه‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و راهبردها دست پیدا کرده‌ایم.
آیا اصلاح طلبان برنامه‌ای برای ائتلاف با اعتدال گرایان و اصولگراها برای انتخابات مجلس امسال دارند؟
خیر. چنین برنامه‌ای وجود ندارد و اصلاح‌طلبان به هیچ عنوان با اصولگراها ائتلاف نخواهند کرد. چراکه اصلاح‌طلبان به دنبال رقابت سیاسی سالم هستند. برخی از دوستان گفته‌اند که اصلاح‌طلبان با اصولگرایانی که حامی دولت هستند وارد لیست و ائتلاف خواهند شد. اما این نظرات شخصی افراد است و برای انجام چنین کاری نیاز به تصمیم‌گیری جمعی وجود دارد. من معتقد هستم که انتخابات باید در یک فضای گرم و رقابتی سالم باشد تا جناح‌ها و گروه‌ها بتوانند با یکدیگر رقابت کنند. بنابراین هیچ تصوری نباید وجود داشته باشد که اصلاح طلبان با جریان سیاسی مقابل بخواهند ائتلاف کنند و به نظر من باید صف بندی‌ها مشخص شود.اما در خصوص اعتدال‌گرایان باید بگویم که حساب این اشخاص و جریان با اصولگرایان جداست. جبهه اصلاحات معتقد است که اصلاح‌طلبان باید حامی و پشتیبان دولت تدبیر و امید باشند و از آن طرف هم دولت باید همین رفتار را نسبت به اصلاح‌طلبان از خود نشان دهد. اصلاح طلبان با هواداران دولت تدبیر و امید یعنی اعتدال گرایان هماهنگ هستند اما معنا ندارد که اصلاح طلبان با اصولگرایان به عنوان یک جریان فکری دیگر ائتلاف کنند. زیرا اگر این اتفاق رخ دهد رقابت انتخاباتی معنای اصلی خودش را از دست می‌دهد.
با توجه به اینکه تعدادی از استان‌های کشورمان بر اساس قومیت و طایفه شکل گرفته‌است، شرایط انتخاباتی به شیوه کلاسیک معنا نمی‌دهد؛ آیا جریان اصلاحات این مساله را مورد بررسی قرار داده‌است؟
تهران و کلان شهرها وضعیت خاصی دارند و فضای سیاسی و تبلیغاتی در این استان‌ها می‌تواند حرف اول را بزند. اما جبهه اصلاحات، شهرهای کوچک و استان‌هایی که بر اساس قومیت‌ها، نژادها و طایفه شکل گرفته را فراموش نکرده و مسلما نمی‌توان یک لیست و سیاست را برای این گونه استان‌ها و شهرها در نظر گرفت. مطمئن باشید جبهه اصلاحات تمام مولفه‌ها را برای شهرهایی که این خصوصیات و ویژگی‌ها را دارا هستند مد نظر قرار داده‌است زیرا این شهرها شرایط تعیین کننده‌ای برای انتخابات آینده مجلس دارند.
مساله دیگری که وجود دارد اختلاف مشارکت مردمی در انتخابات مجلس است زیرا مردم نسبت به انتخابات ریاست جمهوری حساس‌ترند تا مجلس شورای‌اسلامی و همه این موارد باعث می‌شود رای‌های خاموش اصلاح‌طلبان بیشتر باشد. آیا اصلاح‌طلبان برای مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای تدبیری دارند؟
نباید اجازه داد تا رای‌های خاموش و خاکستری به ضرر اصلاح‌طلبان تمام شود. تجربه سیاسی نشان داده که اکثریت مردم طرفدار عقاید و منش‌های جریان اصلاحات بودند و هستند و باید اصلاح‌طلبان برای انتخابات حضور پر رنگی داشته باشند.‌ زیرا اگر با انتخابات قهر کنند و کاندید نشوند جریان‌های سازماندهی شده‌ای می‌تواند اکثریت کرسی‌های مجلس را از آن خود کنند. برای همین باید همه تلاش‌های خودمان را انجام دهیم تا چنین اتفاقی رخ ندهد تا افراد تندرو و افراطی وارد مجلس نشوند. خوشبختانه همان طور که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردند که ملت ایران همواره برای انتخابات حضوری فعال و گسترده داشته‌اند و برای دهمین دوره انتخابات مجلس‌شورای‌اسلامی حضوری پر رنگ و گسترده‌ای خواهند داشت. چراکه حضور مردم در پای صندوق‌های رای باعث حفظ آبرو نظام مقدس جمهوری‌اسلامی‌ایران می‌شود.
بسیاری از فعالان سیاسی معتقدند که مجلس امسال سه قطبی خواهد بود یعنی جریان اعتدال‌گرا، اصلاح‌طلب و اصولگرا در مجلس حضور خواهند داشت آیا شما با این دیدگاه موافقید؟
ما اعتقاد داشتیم و داریم و تلاش کردیم فاصله‌ای که برخی‌ بین هواداران دولت و اصلاح طلبان ایجاد کرده‌اند را از میان برداریم و نباید فراموش کرد که رئیس جمهوری کاندیدای خاص اصلاح‌طلبان بودند و الان هم مورد حمایت این جریان سیاسی قرار دارد.من تاکید می‌کنم که در راس هواداران دولت تدبیر و امید، اصلاح طلبان قرار دارند و برخی اصولگرایان شخصا و به صورت شخصیت حقیقی از دولت حمایت می‌کنند نه تحت عنوان جریان اصولگرایی. بنابراین حجت الاسلام روحانی کاندیدای مورد اعتماد و حمایت اصلاح‌طلبان بوده و هستند ضمن اینکه سیاست روحانی مورد قبول اکثر مردم کشورمان است اما این موضوع این قضیه را نفی نمی‌کند چراکه او همچنان کاندیدای منحصر به فرد اصلاح‌طلبان بوده و هست.اصلاح‌طلبی جریان اعتدال‌گرایی است. بنابراین اصلاح‌طلبان از سال‌های گذشته اصلاحات را به معنای اعتدال‌گرایی و به دور از افراط و تفریط معنا کرده‌اند همه این موارد حرف‌هایی است که حجت الاسلام روحانی داده پس شعار اعتدال‌گرایی همان سخنان اصلاح‌طلبان است.
آقای منتجب نیا فکر می‌کنید چه تعداد از کرسی‌های مجلس در اختیار اصلاح‌طلبان قرار خواهد گرفت؟
در این خصوص نمی‌توان نظر قطعی داد. زیرا مقدمات کار در دست تهیه‌است اما اگر اصلاح‌طلبان انسجام و وحدت خود را تقویت و حفظ کنند و مردم هم مشارکت حداکثری داشته باشند در مجموع، کرسی‌های مجلس را اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان به دست می‌آورند. یعنی اکثریت مجلس در اختیار این دو جریان خواهد بود. من تاکید می‌کنم که افراطی‌ها از هر دو جناح، شانسی برای ورود به مجلس نخواهند داشت. چراکه ملت ایران از تندروی و افراط خسته شده‌اند و اصلاح‌طلبان معتدل و خط امامی و به دور از تندروی شانس بیشتری برای ورود به مجلس را دارا هستند. من تاکید می‌کنم که اعتدال‌گرایی به معنای یک قطب نیست بلکه به معنای روش است که این شیوه را اصلاح طلبان همیشه دنبال کرده‌اند و اگر فردی به صورت حقیقی تندروی کرده باشد مورد سرزنش همه اصلاح‌طلبان قرار گرفته‌است. بنابراین نباید اصلاحات و اعتدال‌گرایی را در مقابل هم قرار دارد. ما امیدواریم که اکثریت کرسی‌های مجلس را اصلاح‌طلبان اعتدال‌گرا که مشی آن‌ها میانه‌روی است در اختیار خواهند داشت تا مجلس ایران بتواند مجلسی معتدل و دلسوز برای جامعه و کشور باشد تا نیروهای افراطی و تندرو وارد مجلس نشوند.
اگر حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری قصد ورود به انتخابات مجلس را داشته باشند، آیا اتفاق نظری بین اصلاح‌طلبان در رابطه با او و شخص محمدرضا عارف برای ریاست مجلس‌شورای‌اسلامی وجود دارد و به نظر شما کدامیک از این اشخاص ارجحیت بیشتری دارند؟
همان طور که گفتم اصلاح‌طلبان هنوز روی مصادیق تصمیمی نگرفته‌اند. زیرا جریان اصلاحات در حال مطالعه و مشورت در این زمینه‌است تا شایسته‌ترین فرد را انتخاب کنند و نباید فراموش کرد که محمدرضا عارف در دایره اصلاح‌طلبان قرار دارد و او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ در فهرست اصلاح‌طلبان قرار داشت و با ایثار و سخاوتمندی از انتخابات ریاست جمهوری کناره گیری کرد و به همین خاطر او مورد علاقه و حمایت همه اصلاح‌طلبان است.نظر من بر این است که حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری در دایره اصولگرایان قرار دارد اما اخیرا او به دلایلی نظرات و دیدگاه‎های روشنی را بیان کرده که قابل تحسین است و این نظرات با گفتمان اصلاح‌طلبان هم‌خوانی بیشتری دارد. مانند هواداری و حمایت از دولت تدبیر و امید. اما همان طور که گفتم نمی‌توان مقایسه‌ای بین عارف و ناطق نوری از نظر تصمیم گیری داشت.من تاکید می‌کنم که محمدرضا عارف از دید اصلاحات ارجحیت بیشتری دارد و گرایش به او بیشتراست و اینکه ناطق نوری هم شخصیت محترم و مهمی دارند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.