پل های نمادین عابر پیاده! / دلیل عدم استقبال شهروندان از پل های عابر پیاده چیست؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: وجود پل‌هایی برای عبور عابران پیاده که معمولا بر روی خیابان‌های پرخطر و بزرگراه‌ها نصب می‌شوند، ایده  بسیار خوبی است تا از تصادف‌های تلخ و مرگبار جلوگیری کند.سال هاست این پل‌ها در نقاط مختلف جهان از جمله ایران نصب می‌شوند و خوزستان نیز از این قاعده مستثنا نیست، اما چرا از این پل‌ها استقبال نمی‌شود؟
کمبود پل در بسیاری از شهرها
بسیاری از شهرهای خوزستان هنوز یک پل عابر پیاده نیز ندارند و از سوی دیگر برخی پل‌های عابر پیاده فرسوده هستند و شاید بتوان مهم‌ترین دلیل استقبال نکردن از پل‌های عابر پیاده را همین مساله دانست.یک شهروند خوزستانی به همشهری می‌گوید: عبور از پل عابر پیاده با آن همه پله به ویژه برای افرادی که مشکل زانو دارند، عذاب آور است. از این رو وقتی پل‌های عابر پیاده مجهز به پله برقی نیستند، از خیابان رد می‌شوم. «نرگس» می‌افزاید: برای مثال در یکی از خیابان‌های پرتردد اهواز پلی ویژه عابران پیاده وجود دارد، اما بیشتر اوقات شهروندان از زیر پل و از خیابان عبور می‌کنند و مهم‌ترین دلایل را کمبود وقت و نبود پله برقی می‌دانند.هر چند کمبود وقت نمی‌تواند بهانه مناسبی برای به خطر انداختن جان باشد، اما به نظر می‌رسد تجهیز پل‌ها به پله برقی می‌تواند افراد را به استفاده از پل عابر پیاده ترغیب کند. این در شرایطی است که حتی گذاشتن مانع در عرض خیابان‌ها کارساز نیست و بسیار دیده می‌شود عابران پیاده از روی این مانع‌ها عبور می‌کنند.«افسانه» دیگر شهروند خوزستانی که از پل‌های عابر پیاده استفاده می‌کند، بر تجهیز پل‌های عابر پیاده به پله برقی تاکید می‌کند و می‌گوید: اگر پل‌ها مجهز باشند، حتی زمانی که افراد عجله دارند نیز می‌توانند به راحتی و بدون نگرانی از پل عابر پیاده استفاده کنند.وی می‌افزاید: پشت سر گذاشتن تعداد زیاد پله برای افرادی که مشکل تنفسی دارند وبه طور کلی برای همه خوزستانی‌هایی که روزهای زیادی از سال را با گرمای طاقت فرسا و خاک نفس گیر دست و پنجه نرم می‌کنند، سخت و مضر است.
همت مسئولان، مطالبه مردم
هرچند مسئولان باید حتما به تجهیز این پل‌ها به پله برقی اقدام کنند، اما تا زمانی که استقبال از پل‌های عابر پیاده مطلوب نیست تجهیز و نوسازی آن‌ها نیز در دستور کار قرار نمی گیرد.برای استفاده از پل‌های عابر پیاده رسانه‌ها باید به صورت گسترده فرهنگسازی کنند تا این موضوع برای همه جا بیفتد که استفاده از پل عابر پیاده برای محافظت از جان است.

 

نقش مهم پلیس راهور
یک افسر پلیس درباره استقبال کم مردم از پل‌های عابر پیاده می‌گوید: با این‌که پیاده روها با نرده محصورشده  اند، اما مردم ترجیح می‌دهند تا آخر نرده‌ها پیاده بروند و بعد از عرض خیابان بگذرند تا از پل عابر پیاده استفاده نکنند.وی معتقد است دلیل این اتفاق ضعف فرهنگسازی است و مردم باید بدانند پل عابر پیاده بخشی از مسیر آن هاست و عبور از خیابان به دلیل شلوغی و خطرناکی ممکن نیست.این پلیس راهنمایی و رانندگی با تایید نواقص و کمبودها در پل‌های عابر پیاده می‌افزاید: جوان‌ها نیز کمتر از پل‌های عابر پیاده استفاده می‌کنند. زیرا به استفاده از آن عادت نکرده اند.به گفته وی، پلیس راهور حتی جلوتر از رسانه‌ها می‌تواند نقشی مهم را در ایجاد این فرهنگ در جامعه ایفا کند و مردم را تشویق به استفاده از این پل‌ها کند.

 

جلوگیری از حوادث مرگبار
عبور از پل‌های عابر پیاده برای جلوگیری از حوادث مرگبار در خیابان ها، بزرگراه‌ها و روان سازی ترافیک  لازم است. این مساله را مسئولان پلیس راهور تأکید کرده اند، اما باید به دنبال به حداقل رساندن و حتی صفر کردن گریز مردم از این وسیله   بود.«احمد سیاحی» معاون عمرانی استانداری خوزستان نیز پیش از این گفته بود: راهکارهای جدیدی برای حل بحران ترافیک اهواز در استانداری خوزستان مورد بررسی قرار گرفت که یکی از آنها هوشمندسازی چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی این کلانشهر است. علاوه بر آن نصب پل عابر پیاده مکانیزه و ۸ جهتی در چهارراه سلمان فارسی تا پایان دی ماه نیز صورت خواهد گرفت.

  • عبور از پل‌های عابر پیاده برای جلوگیری از حوادث مرگبار در خیابان ها، بزرگراه‌ها و روان سازی ترافیک لازم است. این مساله را مسئولان پلیس راهور تأکیدکرده اند
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.