جشنواره میراث ناملموس و زن به کار خود پایان داد

عصر جنوب: جشنواره میراث ناملموس پس از سه شب در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اهواز به پایان رسید.

 

این جشنواره ۳ روزه، به منظور معرفی آداب و رسوم اقوام خوزستانی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اهواز برپا بود و غرفه‌های لباس محلی، طب سنتی، سیاه چادر عشایری و پخت نان محلی از بخش‌های جشنواره بود.

جشنواره میراث ناملموس در خوزستان به ابتکار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در روزهای ۱۲ و ۱۳ شهریور ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی کلان شهر اهواز برگزار و بازدید برای عموم آزاد بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در برگزاری این جشنواره، امور بانوان استانداری خوزستان، شهرداری اهواز و اداره کل تعاون روستایی نیز با این اداره کل همکاری کردند. به دلیل استقبال مردم، از جشنواره مدت زمان آن یک شب تمدید شد.

حیدری با اشاره به برنامه‌های جانبی این جشنواره افزود: در حاشیه این جشنواره، جشنواره اقوام ایرانی و نمایشگاه عرضه صنایع دستی استان با مشارکت صنعتگران خوزستانی نیز برپا شد.

جشنواره میراث ناملموس بیشتر شبیه به نمایشگاه صنایع دستی می ماند تا میراث ناملموس. اغلب بازدید کنندگان انتظار دیدن فضایی جدید با حضور غرفه داران و عرضه موضوعاتی جدید تر بودند.

الهه موالی زاده مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان در این باره در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: فرصت زیادی برای برگزاری نداشتیم و قطعا در آینده اصلاحات لازم را انجام می دهیم.

موالی زاده افزود: جشنواره ملی میراث غیرملموس و معنوی هر ساله در اصفهان برگزار می شود که با وجود گذشت پنج سال از برگزاری این جشنواره ملی، استان خوزستان تاکنون هیچ مشارکتی در این جشنواره نداشته است.

مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان عنوان کرد: در جشنواره ملی میراث معنوی که جایگاهی برای ارائه فرهنگ و فولکلور تمام استانها است، اصفهان تاکنون توانسته در طول این پنج سال، ۱۵ اثر خود را ثبت جهانی کند اما استان خوزستان حتی یک بار هم در این جشنواره شرکت نکرده است.

احمد جعفری ماجد سرپرست گروه هنری تیری نیز اظهار می کند: جشنواره فرصت خوبی برای همنشینی فرهنگ ها بود.

جعفری ماجد افزود: با این فرصتی که پیش آمد توانستیم بخشی از میراث و فرهنگ عربی را به مخاطبان معرفی و همچنین با بخش هایی از فرهنگ های بختیاری و لری نیز آشنا شویم.

به گزارش خبرنگار مهر، میراث معنوی، موضوعی که تاکنون از سوی سازمان های مربوطه به صورت تخصصی به آن پرداخته نشده بود را میراث فرهنگی استان برای نخستین بار نمایشگاهی تخصصی با این عنوان برگزار کرد اما انتظارات بیش از این بود و اغلب مخاطبان منتظر دیدن نمایشگاهی متفاوت تر نسبت به نمایشگاه صنایع دستی بودند.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.