این خبر در حال به روز رسانی است/ بیش از ۲۰۰۰ کشته و ۲۰۰۰ زخمی در حادثه رمی جمرات/ آخرین خبرها از کاروان های ایرانی

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: این خبر لحظه به لحظه در حال به روز رسانی است…

در پی ازدحام جمعیت در سرزمین منا، تاکنون بیش از ۱۳۰۰ تن از حجاج جان باخته‌اند و شمار زیادی نیز مجروح شده‌اند. این خبر در حال تکمیل است و آخرین آمار جان باختگان و مجروحان به آن اضافه خواهد شد.

در پی ازدحام جمعیت در سرزمین منا، تاکنون ۱۳۰۰ نفر از حجاج کشته و بیش از ۲۰۰۰ تن دیگر زخمی شدند که ۱۳۱ زائر ایرانی در این حادثه کشته و بیش از ۱۶۰ ایرانی نیز مجروح شده‌اند.

۱۲:۰۴ شبکه های خبری «اسکای نیوز» و «العربیه» با تایید این رویداد، به نقل از مسئولان بیمارستانی عربستان اعلام کردند که زخمی‌های این حادثه به هشت بیمارستان منتقل شده‌اند و تلاش برای شناسایی هویت کشته‌شدگان و زخمی‌ها ادامه دارد.همچنین گزارش های رسیده حاکی از آن است که وزارت بهداشت سعودی با اعلام وضعیت قرمز، تمام بیمارستان‌های منا و مکه را به حالت آماده باش شدید درآورده و شمار کشته شدگانی که به سردخانه‌های بیمارستانها منتقل می‌شوند، هر لحظه در حال افزایش است.بنا به گفته مسئولان عربستانی، مناسک حج با روال طبیعی خود و با احتیاط‌های لازم ادامه خواهد داشت و نیروهای نظامی و امنیتی این کشور برای تامین هر چه بهتر این مناسک به مناطق پرازدحام اعزام شدند.این در حالی است که روز گذشته نیز کمیته امدادرسانی عربستان اعلام کرد که ۲۰۴ نفر از حجاج به دلیل خرابی درهای قطار در مسیر مکه مکرمه به منا در اثر ازدحام دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند.
۶۴۹۴۰۶_۹۲۶
البته ازدحام در منا پیشتر نیز حوادث تلخی آفریده بود که در شاخص ترین نمونه آن، نه سال پیش حدود ۳۵۰ زائر در اثر ازدحام در منا جان باختند و بیش از هزار تن زخمی شدند.از زمان آغاز مناسک حج تا کنون عملکرد ضعیف دولت عربستان که متولی انجام این مراسم است انتقادهای زیادی به همراه داشته در روز ۱۱ ماه جاری نیز سقوط جرثقیل در مسجدالحرام به کشته شدن ۱۱۸ نفر از جمله ۱۱ ایرانی منجر شد.

این در حالی است که اوحدی، رئیس سازمان حج  زیارت در گفت‌وگو با بخش خبری رسانه ملی کشورمان، شمار جان باختگان این حادثه را ۳۵۰ تن اعلام کرد و افزود که حدود ۱۵۰۰ تن در اثر این ازدحام مجروح شده‌اند.


۱۳:۲۸ افزایش شمار کشته‌شدگان رمی‌جمرات به ۳۵۰ نفر/ ۱۵۰۰ زائر مجروح شدند/ بیش از ۳۰ زائر ایرانی ناپدید شدندخبرگزاری فارس: رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تعداد کشته‌های حادثه رمی جمرات به بیش از ۳۵۰ نفر افزایش یافته است، گفت: بیش از ۱۵۰۰ زائر مجروح شدند.رئیس سازمان حج و زیارت افزود: ساعت ۹ صبح خبر دادند که مسئولان امنیتی عربستان دو مسیر رمی جمرات را بسته‌اند و زائران در مسیرهای دیگر با ازدحام فراوان به سوی رمی جمرات رفتند.وی ادامه داد: زائران براثر خفگی و زیر دست و پا ماندن کشته و مجروح شدند.

۶۴۹۴۰۳_۵۴۹براساس گزارش فارس، تاکنون بیش از ۳۰ زائر ایرانی ناپدید شدند که ۳ نفر از آنها اعضای واحد مرکزی خبر هستند.هم‌اکنون اعضای سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری در حال جستوجو برای مفقودین ایرانی این حادثه هستند.این در حالی است که همه مجروحان به ۴ بیمارستان در شهر مکه منتقل شده اند.


۱۳:۴۸ ۱۲ ایرانی در میان کشته‌شدگان رمی جمرات

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر از تایید مرگ ۱۲ ایرانی و مجروح شدن ۲۴ تن (تا لحظه مخابره این خبر) در حادثه امروز رمی جمرات خبر داد.

مهندس وحید رحمتی با بیان اینکه هنوز آمار قطعی از حادثه‌دیدگان ایرانی در دست نیست، گفت: آمار تقریبی فوتی‌ها و مجروحان این حادثه تا یک ساعت آینده اعلام می‌شود. اما با توجه به وسعت حادثه امروز رمی‌جمرات در منا، این آمار نیز قطعی نخواهد بود و تخمینی است.

رحمتی علت این حادثه را ازدحام و فشار جمعیت در رمی‌جمرات عنوان کرد.

وی همچنین از آماده‌باش بیمارستان‌ هلال احمر در مکه جهت پذیرش و ارایه خدمات لازم به زائران خبر داد.

۶۴۹۴۰۴_۹۴۲


۱۳:۴۰ دستور رییس جمعیت هلال احمر برای خدمت‌رسانی به مجروحان حادثه رمی‌جمرات

خبرگزاری ایسنا: رئیس جمعیت هلال احمر ضمن عرض تسلیت در پی ضایعه فوت تعدادی از زائران در صحرای عرفات، خطاب به کادر درمانی هلال احمر ایران در مکه بر تلاش مضاعف تیم پزشکی ایران به‌ منظور تامین نیازها و ارائه خدمات درمانی لازم به زائران حادثه‌دیده تاکید کرد.

بنابر اعلام اداره‌ کل روابط‌ عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر، دکتر سید امیرمحسن ضیائی در پیامی خطاب به دکتر سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر آورده است: «خبر ضایعه ناگوار از دست دادن تعداد دیگری از زائران بیت‌ الله‌الحرام در صحرای عرفات، ما را نیز همانند بسیاری از مسلمانان جهان متاثر کرده و به سوگ نشاند.

ضمن عرض تسلیت این ضایعه ناگوار به همه مسلمانان جهان و از جمله خانواده‌های داغدیده، علی‌الخصوص خانواده‌های داغدیده زائران ایرانی، از جنابعالی تقاضا دارم تا بیش از پیش و همانند خدمات ارزنده کادر درمانی هلال‌احمر ایران به حادثه‌دیدگان سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، این بار نیز از هیچ کوششی در زمینه ارائه خدمات درمانی لازم و بهبود سلامت زائران آسیب‌دیده فروگذار نکرده و گزارش روزانه ارائه خدمات را به اینجانب منعکس نمایید.»

۶۴۹۴۰۵_۹۵۶

۱۳:۴۵ امیرعبداللهیان: تشکیل ستاد ویژه‌ برای رسیدگی به وضعیت حجاج ایرانی حادثه منا

باشگاه خبرنگاران جوان: معاون عربی و افریقایی وزیر امور خارجه گفت: ستادی ویژه برای رسیدگی فوری به وضعیت حجاج ایرانی حادثه منا تشکیل دادیم.

معاون عربی و افریقایی وزیر امور خارجه از تشکیل ستادی ویژه در این وزارتخانه برای رسیدگی فوری به وضعیت حجاج ایرانی حادثه منا خبر داد و گفت: سفارت ، سرکنسولگری ، سازمان حج و زیارت و همه دستگاههای ذیربط کشورمان در مکه مکرمه نیز با مدیریت مستقیم نماینده ولی فَقِیه و سرپرست حجاج ایرانی در حال رسیدگی فوری به وضع اسیب دیدگان هستند.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: مقامات عربستان سعودی مسئول این حادثه هستند و باید فورا اقدامات موثری را برای مدیریت بحران موجود و تامین امنیت کامل زوار بعمل اورند.

وی گفت: بی تدبیری در تامین امنیت حجاج از سوی مقامات ذیربط سعودی غیر قابل اغماض است.

در پی ازدحام جمعیت در مراسم رمی جمرات امروز تاکنون ۳۴۵ کشته و بیش از ۱۰۰۰ زخمی شده اند.


۱۴:۰۰ کشته و زخمی شدن بیش از ۱۸۰۰ نفر از حجاج در اثر ازدحام جمعیت در منا

باشگاه خبرنگاران جوان: شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: عربستان سعودی از کشته شدن دست کم ۳۵۰ نفر از حجاج بیت‌الله الحرام بر اثر تراکم جمعیت در صحرای منی خبر داد. در این حادثه همچنین حدود ۱۵۰۰ نفر از حجاج زخمی شدند.

بیمارستان‌ها در مکه مکرمه در پی حادثه رمی جمرات به حال آماده باش در آمدند. مجروحان به بیمارستان مرکزی منا منتقل شده اند. این حادثه در حین برگزاری مراسم رمی جمرات در منا در روز پنجشنبه رخ داده است.

بر اساس گزارش‌ها، خبرنگار صدا وسیما نیز در اثر ازدحام جمعیت بی هوش شد و سپس با کمک افراد حاضر به هوش آمد.

در همین حال، اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت، از کشته و زخمی شدن شماری از هموطنانمان در پی این حادثه خبر داد. به گفته وی ۴۱ ایرانی در منا کشته شده‌اند.

در همین حال شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد: خالد بن فیصل بن عبدالعزیز آل سعود، امیر مکه، از محل حادثه امروز در صحرای منا بازدید کرد.


۱۴:۴۹ اوحدی: بیش از ۴۱ ایرانی در میان قربانیان

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: به نظر می رسد بیش از ۴۱ ایرانی در میان کشته شدگان حادثه امروز کشتن و آمار قطعی تا ۳۰ دقیقه دیگر به طور رسمی اعلام خواهد شد.

اوحدی با اشاره  به  آخرین  وضعیت حجاج ایرانی اظهارکرد: به  نظر می رسد تا کنون حدود ۱۲۵ زائر ایرانی (۴۱ کشته و بیش از ۶۰ زخمی) در میان قربانیان حادثه  رمی جمرات هستند که  باشد اما آمار قطعی کشته شدگان و مجرو‌حیت تا  نیم ساعت آینده به  صورت  رسمی اعلام می شود.


۱۵:۲۴ درخواست کمک تهران برای پیگیری حادثه منا

خبرگزاری ایسنا: معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه با اشاره به تشکیل ستاد ویژه‌ای در این وزارتخانه برای پیگیری حادثه منا و وضعیت حجاج ایرانی گفت: ما اکنون از بخش های مختلف درخواست کردیم برای عضویت در این ستاد و پیگیری امور هرچه زودتر نمایندگانی را معرفی کنند.

حسن قشقاوی با اشاره به وظایف ستاد از جمله پیگیری مستمر وضعیت حجاج ایرانی و در تماس بودن با مکه و ‌جده در مورد تعداد دقیق آمار مجروحان و یا کشته شدگان ایرانی احتمالی در حادثه منا اظهار کرد: آمار دقیق را در این زمینه سازمان حج و زیارت با توجه به ارتباطاتی که با کاروان های حجاج دارد اعلام می‌کند و مبنای ما نیز آماری است که توسط این سازمان اعلام می‌شود.


۱۵:۳۵ کشته‌شدگان ایرانی “رمی جمرات” ۴۳ نفر شدندخبرگزاری ایسنا: سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت دقایقی پیش اعلام کرد، تاکنون (ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه) تعداد ۴۳ نفر از زائران ایرانی بر اثر ازدحام در مناسک رمی جمرات متاسفانه کشته شده و ۶۰ نفر دیگر از هموطنان‌مان زخمی شده‌اند.اوحدی در رابطه با علت جان باختن زائران ایرانی گفت: دلیل این اتفاق، مسیر خاص رمی جمرات، خفگی و تنگی نفس بر اثر فشار زیاد و ازدحام جمعیت است.به گفته وی، مجروحین این حادثه حال عمومی‌شان خوب است و تیم‌های ایرانی پزشکی مستقر در رمی جمرات در حال خدمات‌رسانی به این عزیزان هستند.رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد، اسامی جان‌باختگان حادثه رمی جمرات بر روی سایت سازمان حج و همچنین بعثه مقام معظم رهبری بارگذاری شده و به زودی آمار دقیق جان‌باختگان را اعلام خواهیم کرد.اوحدی همچنین اظهار کرد، در اولین روز از برگزاری مراسم رمی جمرات که زائران از تمام کشورها به سوی محل برگزاری مناسک می‌روند، امروز در ساعت ۹ صبح اعلام شد که دو مسیر را بسته‌اند و زائران تنها از سه مسیر می‌توانند به رمی جمرات بروند، به همین دلیل و با توجه به ازدحام زیاد و تحت فشار قرار گرفتن مردم، شاهد فاجعه‌ای تلخ و ناگوار بودیم.رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد، بعثه مقام معظم رهبری به همراه مرکز پزشکی حج و زیارت برای امدادرسانی به زائران ایرانی در حال تلاش هستند، اما امکان تردد حتی برای آمبولانس‌ها در رمی جمرات وجود ندارد که این نشان می‌دهد عربستان خود را برای چنین اتفاقی آماده نکرده است.

 ۱۶:۰۰ پادشاه عربستان در منا قبل از فاجعه +عکس

پادشاه عربستان با حضور در قصر خود در مکه که مشرف به صحرای مناست، به تماشای حاجیان پرداخت و از نزدیک مدیریت برگزاری مراسم عظیم حج را نظارت کرد.
سلمان بن عبدالعزیز هنگام تماشای بیش از یک و نیم میلیون نفر از مسلمانان سراسر جهان در صحرای منا، دستورات ویژه ای را درباره میزبانی صحیح و شایسته از آنها صادر کرد.رسانه های رسمی سعودی صبح امروز تصاویر حضور سلمان بن عبدالعزیز در منا و مدیریت او را به عنوان خبر نخست خود منتشر کردند، اما چند ساعت بعد ناچار شدند خبر بی نظمی در منا و جان باختن صدها نفر از حجاج در اثر ازدحام جمعیت را به عنوان خبر نخست منتشر کنند.
۶۴۹۴۱۴_۴۵۴
۶۴۹۴۱۲_۱۷۳

۱۶:۳۱ افشای علت فاحعه امروز عربستان ؛ مسدود کردن چند مسیر توسط پلیس سعودی برای اختصاص به مقامات آل سعود!

صدایی در شبکه های احتماعی به نقل از یکی از حجاج ایرانی ، علت احتمالی فاحعه امروز سرزمین منی را افشا کرده است.

این ایرانی می گوید: ماشینهای پلیس سعودی یکی از مسیرهای رمی جمره را برای اختصاص به مقامات سعودی مسدود کردند و باعث ازدحام و تراکم جمعیت و وقوع این فاجعه شدند.

از سوی دیگر، علت حضور تعداد زیادی از هموطنان ایرانی در میان کشته شدگان حادثه امروز ، در هاله ای از ابهام قرار دارد و خوب است هر چه زودتر سازمان حج، گزارشی دقیق به ملت ایران ارائه دهد.

قابل ذکر است ، کسانی که سال های متمادی در سفر حج حضور داشته اند می گویند، نباید زوار، پیش از ساعت ۱۱ در مسیرهای رمی جمره قرار گیرند ، چرا که ازدحام به حدی جدیست که همواره احتمال خفگی وجود دارد. باید پرسید ، بر چه اساسی مجوز حضور ایرانیان پیش از این ساعت ، داده شده است؟ آیا پس از این همه سال حضور مدام در حج ، همچنان ایرانیان باید جزء بیشترین کشته شده ها باشند؟!


۱۶:۵۰ گزارش تصویری از حادثه امروز منا

IMG15531437۱۲۷۳۶۳_۶۷۳۱۲۷۴۰۰_۲۶۸


۱۷:۱۲ عربستان: حادثه منی تقصر کاروان ها بود نه ما

پایگاه خبری انتخاب: دولت عربستان طی بیانیه ای که به نظر می آید فراری رو به جلو است، اعلام کرد که حادثه منی متوجه آنان نیست.

عربستان اعلام کرد که کاروان های حجاج به توصیه های آموزشی آنان گوش نکرده و در نتیجه این بی اعتنایی، حادثه منی اتفاق افتاده است.

شبکه تلویزیونی العربیه نیز در گزارشی ضمن تکرار همین ادعاها، سعی داشت که دولت عربستان را در فاجعه منی بی تقصیر معرفی کند.


۱۷:۱۵جهانگیری دستور رسیدگی فوری به وضعیت حجاج ایرانی را صادر کرد

 معاون اول رییس جمهوری دستور بکارگیری تمامی امکانات برای رسیدگی فوری به زائران و آسیب دیدگان ایرانی حادثه مرگبار امروز در رمی جمرات در منا را صادر کرد.
 به محض اطلاع از حادثه ناگوار کشته و زخمی شدن صدها زائر از جمله زائران ایرانی در حادثه ازدحام جمعیت در رمی جمرات در منا ضمن تماس فوری با نماینده ولی فقیه ، سرپرست حجاج ایرانی، رییس سازمان حج و زیارت و سفیر جمهوری اسلامی ایران درعربستان سعودی، دستور لازم برای بکارگیری تمامی امکانات برای رسیدگی به آسیب دیدگان این حادثه را صادر کرد.
اسحاق جهانگیری اعلام کرد: مسوولیت امنیت و حفاظت از جان حجاج بیت الله الحرام بر عهده دولت عربستان سعودی است که باید به وظایف خود عمل کند و عواقب هر گونه اهمال و بی توجهی دراین خصوص متوجه ریاض خواهد بود.
دکتر جهانگیری همچنین ضمن دستور تشکیل فوری ستادی ویژه در وزارت امور خارجه برای تسریع در انجام هماهنگی های لازم و امدادرسانی موثرتر از مسوولان ذیربط خواست در اسرع وقت نتیجه اقدامات صورت گرفته در این خصوص را برای رفع نگرانی زائران و ملت شریف ایرانی اعلام نمایند.

۱۸:۳۰ جان باختگان ایرانی حادثه منا ۸۹ نفر شدند

خبرگزاری ایسنا: تعداد زائران ایرانی کشته‌شده در حادثه امروز در رمی جمرات به ۸۹ نفر افزایش یافت.

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت دقایقی پیش اعلام کرد، علاوه بر ۴۳ نفر اولیه که بر اثر ازدحام در مناسک رمی جمرات کشته شدند، ۴۶ زائر دیگر از هموطنان‌مان در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.

تاکنون تعداد کل زائران کشته‌شده ایرانی در حادثه رمی جمرات به ۸۹ نفر رسیده و ۶۰ نفر دیگر از هموطنان‌مان نیز زخمی شده‌اند.

اوحدی در رابطه با علت جان باختن زائران ایرانی گفت: دلیل این اتفاق، مسیر خاص رمی جمرات، خفگی و تنگی نفس بر اثر فشار زیاد و ازدحام جمعیت است.

به گفته وی، مجروحین این حادثه حال عمومی‌شان خوب است و تیم‌های ایرانی پزشکی مستقر در رمی جمرات در حال خدمات‌رسانی به این عزیزان هستند.

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد، اسامی جان‌باختگان حادثه رمی جمرات بر روی سایت سازمان حج و همچنین بعثه مقام معظم رهبری بارگذاری شده و به زودی آمار دقیق جان‌باختگان را اعلام خواهیم کرد.

اوحدی همچنین اظهار کرد، در اولین روز از برگزاری مراسم رمی جمرات که زائران از تمام کشورها به سوی محل برگزاری مناسک می‌روند، امروز در ساعت ۹ صبح اعلام شد که دو مسیر را بسته‌اند و زائران تنها از سه مسیر می‌توانند به رمی جمرات بروند، به همین دلیل و با توجه به ازدحام زیاد و تحت فشار قرار گرفتن مردم، شاهد فاجعه‌ای تلخ و ناگوار بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد، بعثه مقام معظم رهبری به همراه مرکز پزشکی حج و زیارت برای امدادرسانی به زائران ایرانی در حال تلاش هستند، اما امکان تردد حتی برای آمبولانس‌ها در رمی جمرات وجود ندارد که این نشان می‌دهد عربستان خود را برای چنین اتفاقی آماده نکرده است.


۱۸:۴۵ انتقال زائران ایرانی به بیمارستان هلال احمر

خبرگزاری ایسنا: رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اعلام تازه‌ترین جزئیات خدمت‌رسانی به حادثه دیدگان صحرای عرفات، گفت: ظرفیت بیمارستان‌ها و نیروهای هلال‌احمر برای خدمت‌رسانی به زائران حادثه‌دیده مناسب و کافی است.

دکتر سیدعلی مرعشی با اعلام این خبر افزود: خوشبختانه تمامی کادر درمانی مرکز پزشکی جمعیت هلال‌احمر نیروهای عملیاتی و آموزش‌دیده ارائه خدمت میدانی هستند و لذا هیچ مشکلی در ارائه خدمت به‌ موقع و مناسب به زائران آسیب‌دیده از حادثه صحرای عرفات وجود ندارد.

وی گفت: هم‌اکنون ۲۲۰ نیروی بیمارستانی و ۲۸۰ پزشک تمام‌وقت در حال ارائه خدمت به زائران آسیب‌دیده هستند و علاوه بر آن ظرفیت بیمارستان‌ها و تجهیزات دارویی و درمانی برای درمان زائران کافی و مناسب است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این‌که هلال‌احمر ایران در حال انتقال مصدومان کشورمان به بیمارستان‌های ایرانی است، توضیح داد: با توجه به حجم مصدومان منتقل‌ شده به بیمارستان‌های سعودی و به‌ منظور ارائه خدمات درمانی جامع و مناسب به زائران ایرانی درصددیم تا مصدومان ایرانی را به بیمارستان‌های هلال‌احمر منتقل کنیم.

بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر، وی افزود: بر این اساس علاوه بر ۵۰ زائر نیازمند دریافت خدمات درمانی که روز گذشته پس از انجام اعمال خود به مکه بازگشته و در بیمارستان هلال‌احمر ایران در مکه تحت نظر هستند، مصدومان حادثه امروز را که نیاز به خدمات درمانی بیشتری دارند به بیمارستان هلال‌احمر احمر ایران در مکه انتقال خواهیم داد.

وی گفت: تاکنون بیش از ۷۰ زائر مصدوم در بیمارستان هلال‌احمر ایران در منا ویزیت شده‌اند.


۱۸:۴۶ کاردار سفارت عربستان احضار شد

کاردار سفارت عربستان سعودی در تهران به دنبال حادثه روز پنجشنبه منا، به وزارت امورخارجه احضار و مراتب اعتراض ایران به وی ابلاغ شد.

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزیر امورخارجه ظهر روز پنجشنبه ،مقامات عربستان سعودی را مسئول این حادثه دانست و تاکید کرد: آنان باید فوراً اقدامات موثری را برای مدیریت بحران موجود و تأمین امنیت کامل زوار به عمل آورند.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: بی‌تدبیری مقامات ذیربط عربستان سعودی در تأمین امنیت حجاج، غیر قابل اغماض است.


۱۸:۵۹ تعداد کل حجاج امسال از مرز یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر گذشت.

باشگاه خبرنگاران جوان: تعداد کل حجاج امسال از مرز یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر گذشت.سازمان آمار و اطلاعات عمومی عربستان اعلام کرد: یک میلیون و ۹۵۲ هزار و ۸۱۷ نفر در مراسم حج امسال شرکت کردند که این جمعیت زائران داخلی عربستان و زائران کشورهای مسلمان را شامل می شود.پیش از این منابع خبری عربی از حضور بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار زائر غیر سعودی در مراسم حج امسال خبر داده بودند.در مراسم حج ابراهیمی امسال ۶۴ هزار زائر ایرانی به حج مشرف شدند.


۱۹:۱۲ اعلام اسامی ۹۰ کشته شده ایرانی حادثه رمی جمرات

اسامی ۱۱۹ زائر ایرانی که پیش از ظهر امروز در سرزمین منا و در هنگام رمی جمرات، کشته شدند، منتشر شد.

۱ردیف     نام     نام خانوادگی     کاروان

۱    محمد نوری     استادی    ۱۹۴۰۲

۲    احمد     ابراهیم زاده    ۲۶۱۳۰

۳    محمد ابراهیم    احمد آبادی    ۱۹۰۳۳

۴    بلال     اسلامیان    ۱۰۰۰۳

۵    احمد     اسماعیلی چاوند    ۲۸۱۵۹

۶    حسن    افشون    ۱۲۰۱۲

۷    نادعلی    امینی    ۲۴۰۱۶

۸    حجت    اوسیانی    ۲۸۱۵۹

۹    عبد الله     ایگدری    ۳۸۰۳۶

۱۰    گل در یار    بازای    گلستان

۱۱    علی رضا    باغانی    ۱۹۲۸۹

۱۲    محمد ابراهیم    باقری    ۴۰۰۱۱

۱۳    بایرامعلی    بخته     ۱۰۰۰۳

۱۴    عبد الله     براهویی ژند    ۳۸۰۳۶

۱۵    علی    برومند    فارس

۱۶    علیرضا    بقایی    ۱۹۳۷۳

۱۷    محمد ولی    بهلکه    ۳۸۰۱۷

۱۸    یگن     بی بی مقدم اینچه برون    ۳۸۰۱۷

۱۹    کریم    پور تقی راستگو مقدم    ۲۸۱۵۹

۲۰    فرهاد    پیرزاده    ۴۸۱۱۳

۲۱    وجیه الله    تقالی    ۱۷۲۴۸

۲۲    حسین    تقوی    ۳۰۰۲۸

۲۳    سعید    جعفری    ۱۷۶۶۵

۲۴    اسماعیل    جعفری    ۲۴۰۱۰

۲۵    حسین    جعفری    ۴۰۰۱۱

۲۶    سید جلال    جلال زاده    ۱۹۳۷۳

۲۷    عبد الصمد    جمشید نژاد    ۲۴۰۱۶

۲۸    رجب علی     جمعه اربانی    ۱۹۲۸۹

۲۹    حسین    جوانی    ۲۴۰۳۷

۳۰    علی حسین    چشم دهام    ۴۰۰۱۱

۳۱    محمد    چوبدار    ۳۹۰۰۹

۳۲    علی اکبر     حسینی    ۱۹۲۸۹

۳۳    قیصر علی    حیدری    ۱۳۰۵۳

۳۴    عبد الصمد    خانی    ۱۹۰۳۳

۳۵    خدیجه    خرمایی    ۳۸۰۳۶

۳۶    شکرالله    خشخویی    ۱۳۰۷۷

۳۷    محمد    خندان    ۲۴۰۳۷

۳۸    غلام رضا     خورسند    ۲۸۱۵۹

۳۹    محمد سعید     دانش طلب    ۱۹۳۷۳

۴۰    علی اکبر     دلیر    ۳۹۰۰۹

۴۱    مالک    دهقان خیاوی    ۱۰۰۰۳

۴۲    علی اکبر     ذبیح زاده پاشا    ۳۰۰۲۸

۴۳    عبد الله     رادپور    ۱۲۰۱۲

۴۴    علی    رازانی    ۲۹۰۱۲

۴۵    علی     رجبی محمد آباد    ۱۹۲۸۹

۴۶    عبدالقادر    رحکن رودی    ایرانیان خارج از کشور

۴۷    قاسم    رحمانی    ۲۴۰۳۷

۴۸    قنبر    رحمانی تولی    ۳۹۰۱۰

۴۹    عبد الستار     رحمکن سوری    ایرانیان خارج از کشور

۵۰    سید احمد     رحیمی    ۴۰۰۱۱

۵۱    محمد حسین     رمضانی سیاه خلکی    ۲۸۱۵۹

۵۲    سید مرتضی     رییس زاده    ۱۳۰۷۷

۵۳    قربانعلی    سالاری    ۳۰۰۲۸

۵۴    حسین    سبور ابراهیمی    ۱۹۳۷۳

۵۵    حسین    سبیانی    ۳۹۰۱۰

۵۶    محمد مهدی    سلحشور    ۳۰۰۲۸

۵۷    حسن    سلیمانی درچه    ۱۳۰۷۷

۵۸    محمد رضا     سلیمانیان درچه    ۱۹۰۲۹

۵۹    شهریار     شادمندخانه     ۱۹۳۷۳

۶۰    غلامعلی    شاهین    ۱۹۰۲۹

۶۱    عباسعلی    شکری    ۴۰۰۱۱

۶۲    عبد الستار     شینور نصاری    ۲۰۲۰۶

۶۳    ابراهیم     صادقی واسکسی    ۳۰۲۷۸

۶۴    غلامرضا    طاهری    ۴۰۰۱۱

۶۵    رضا    عارف خانی    ۱۹۰۳۳

۶۶    احمد     عباسی    ۱۹۲۸۹

۶۷    حسین علی    عباسی    ۴۰۰۱۱

۶۸    جمشید    علم جو    ۲۸۱۵۹

۶۹    غلامرضا    غلامی    ۱۹۳۷۳

۷۰    فرامرز     غلامی    ۴۰۰۱۱

۷۱    محسن     غلامی    خراسان رضوی

۷۲    احمد     غلامی جیر گل    ۲۸۱۵۹

۷۳    رحمت    غلامی جیر گل    ۲۸۱۵۹

۷۴    محمد اسماعیل    فخری    ۱۹۰۳۳

۷۵    ابراهیم     فخری    ۲۸۱۵۹

۷۶    حسین    فرجی    ۴۰۰۱۱

۷۷    محمد علی    فرخاری    ۱۹۰۳۳

۷۸    حسین    فرخی    ۴۰۰۱۱

۷۹    محمد رضا     فروزان    ۳۰۲۷۸

۸۰    علی اکبر     فغانی    خراسان رضوی

۸۱    غلامعباس    قادی    خراسان رضوی

۸۲    علی اکبر     قدم گاهی    ۱۹۰۳۳

۸۳    درسن تقان    قزل    ۳۸۰۱۷

۸۴    کاری بای     کاری بای    ۳۸۰۱۷

۸۵    هوشنگ    کردگار      ( براساس اعلام سازمان حج و زیارت این زائر کشورمان در سلامت کامل به سر می‌برد)  ۱۳۰۷۷

۸۶    اقا محمد    کره ش     ۳۸۰۰۲

۸۷    حمید    کره ش جوکار    ۲۴۰۳۷

۸۸    ابراهیم     کریم پور چمچالی    ۲۸۱۵۹

۸۹    رضا    کریمی قلعه بابا خانی    ۱۷۲۴۸

۹۰    احمد     کفاش    ۱۳۰۷۷

۹۱    حسن    گلشنی    ۱۳۰۵۴

۹۲    اسماعیل    گندابی    ۱۹۰۳۳

۹۳    عباس    گودرزی    ۲۹۰۱۳

۹۴    عباس    لطفی    ۲۴۰۱۰

۹۵    احمد     لطفی    ۱۹۰۳۳

۹۶    محمد ظاهر     ماروسی    ۱۹۰۳۳

۹۷    ابراهیم     محمدی    ۱۹۰۳۳

۹۸    حسین    محمدی    ۲۴۰۱۶

۹۹    غلام رضا     محمودی    ۴۰۰۱۱

۱۰۰        مختاری اکبری    ۲۴۰۱۶

۱۰۱    نور محمد     مختوم نژاد    ۳۸۰۱۷

۱۰۲    عزت الله     مدادی    ۲۸۱۵۹

۱۰۳    عبد الستار     ممکن رود     خارج از کشور

۱۰۴    نعمت الله    منصوری    ۲۴۰۳۷

۱۰۵    مصطفی    موسوی    ۲۹۰۱۲

۱۰۶    داوود    موسوی    ۱۷۷۷۵

۱۰۷    علی اکبر     مهرآباد    ۱۹۰۲۹

۱۰۸    علی اصغر    مهرآبادی    ۱۹۲۸۹

۱۰۹    ابراهیم     میان آبادی    ۱۹۲۸۹

۱۱۰    حسین    میر مرتضوی    ۱۹۳۷۳

۱۱۱    هادی    میرزایی    ۱۹۳۷۳

۱۱۲    اسکندر    ناصری    ۲۴۰۱۶

۱۱۳    مرادعلی    نصر اللهی    ۲۹۰۱۳

۱۱۴    علی رضا    نظربرومند    ۲۴۰

۱۱۵    رجب    نعمتی    ۲۴۰۳۷

۱۱۶    جواد    نمازی مکی    ۱۹۰۲۹

۱۱۷    فراحم    نوری نوران    ۱۰۰۰۳

۱۱۸    علی محمد    یحیی پور    ۲۸۱۵۹

۱۱۹    ابوبکر    یوسفی    ۱۲۰۱۲


۱۹:۲۰ واکنش وزیر بهداشت عربستان به مرگ زائران

خالد الفالح وزیر بهداشت دولت سعودی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی رسمی سعودی با سلب مسئولیت از دولت سعودی، تلاش کرد تا حجاج را مقصر قلمداد کند و گفت که علت وقوع حادثه منا، عدم پایبندی برخی حجاج به دستورات بوده است.

او گفت: “اگر همه به دستورات پایبند بودند، اینگونه حوادثی رخ نمی داد”.

این درحالی است که براساس گزارشها، این حادثه تلخ در خیابان ۲۰۴ منا و هنگام حرکت خیل عظیمی از حجاج به سوی جمرات رخ داد؛ در حالی که رمی جمرات به صورت عادی در حال انجام بود. بستن این خیابان توسط نیروهای امنیتی باعث افزایش شمار حجاج و تراکم بیش از حد شد که در نتیجه بر اثر گرما، فشار و هجوم بیش از حد، عدۀ زیادی دچار خفگی شدند، یا زیر پا افتادند و جان دادند.

با توجه به وجود خیابان های متعدد در منطقه منا که به پل های چند طبقه جمرات منتهی می شود، ورود بیش از حد حجاج به یک خیابان مشخص و وقوع چنین حادثه ای، به خوبی نشان می دهد که مأموران پرشمار امنیتی که در مشاعر حضور چشمگیر دارند؛ و نیز مقامات مافوق آنان به هیچ وجه تصور صحیح و درستی از نحوۀ حرکت حجاج به سوی جمرات نداشته و به تعبیری، آنان را به حال خود رها کرده اند.


۲۰:۵۶ علت اصلی فاجعه منا چه بود؟

یک روزنامه لبنانی اعلام کرد که حضور کاروان جانشین ولی‌عهد سعودی در سرزمین «منا» سبب تغییر حرکت حجاج و در نتیجه تلنبار شدن آنان و زیر دست‌وپا ماندن صدها حاجی و نهایتا مرگ آنان شد.روزنامه «الدیار» لبنان در گزارشی، علت مرگ بیش از ۱۰۰۰ حاجی در سرزمین «منا» در پنج کیلومتری مکه مکرمه را حضور کاروان پر خدم و حشم «سلمان بن عبدالعزیز» جانشین ولی‌عهد سعودی، پسر شاه و وزیر دفاع در مرکز منا دانست.این روزنامه نوشت: مقامات عربستان سعودی تلاش می‌کنند خبر عبور کاروان رسمی را که به کشته شدن حدود ۱۰۰۰ حاجی و مصدومیت بیش از ۲۰۰۰ حاجی بیت‌الله الحرام منتجر شد، مخفی کنند.الدیار افزود: حقیقت این است که هنگام ازدحام حجاج در منا، محمد بن سلمان تصمیم گرفت در این مراسم شرکت کند، پس با کاروانی شامل ۲۰۰ نیروی ارتشی و ۱۵۰ نیروی پلیس که از همه طرف آن را اسکورت می‌کردند وارد جمعیت شد و به مرکز منا رسید. در این لحظه جهت حرکت حجاج تغییر و حتی به جهت عکس حرکت اولیه تبدیل شد تا بسرعت ازدحام شدیدی میان حجاج حاصل شد.این روزنامه لبنانی افزود: فاجعه از همین‌جا آغاز شد و پسر شاه سفرش را پایان داد و بازگشت اما فاجعه خیلی بزرگ بود. حجاج به همدیگر فشار می‌آوردند و ناخودآگاه بر زمین می‌افتادند حال آنکه هزاران حاجی دیگر آنان را زیر پا له می‌کردند و شمار کشته‌ها از ۱۰ و ۲۰ حاجی شروع شد تا به صدها حاجی رسید و اکنون رقم به بیش از ۹۰۰ کشته رسیده است و صدها حاجی هم مصدوم شده‌اند که هر چند دقیقه تعدادی جان خود را از دست می‌دهند.دستور شاه برای مخفی ماندن خبر و اعدام کسانی دیگر به عنوان مسببالدیار در ادامه ادعـا کـرد: سلمان دستور داده تا لیستی از مسئولان برگزاری سفر حجاج در منا تهیه شود به این عنوان که آنان مسبب مرگ حدود ۱۰۰۰ حاجی شده‌اند. او دستور داده که گردن آنان ظهر فردا (جمعه) که ۲۸ مسئول هستند، زده شود.به ادعای این روزنامه، دادگاه شرعی عربستان علیه آنان حکم داده و حکم مقابل حجاج اجرا خواهد شد چرا که وزیر کشور گفته که هرگز نخواهیم پذیرفت که چنین حادثه‌ای در سال آینده نیز تکرار شود.الدیار در ادامه با اشاره به اعتراض ایران نوشت که تهران، سفیر عربستان را فراخوانده و علت حادثه را عدم برگزاری درست مراسم و حضور کاروان رسمی در جهت عکس حرکت حجاج دانسته است.این روزنامه در پایان نوشت: آیا عربستان سعودی جرأت اعلام حضور کاروان رسمی را دارد یا اینکه موضوع را مخفی خواهد کرد زیرا جانشین ولی‌عهد مسئول حادثه است. البته که نتیجه تحقیقات به جانشین ولی‌عهد نمی‌رسد و هزاران حاجی که کشته شدند قربانی تکبر و عدم برگزاری مناسب مراسم حجاج خواهند شد و مسئول این واقعه ۲۸ مسئول برگزاری مراسم حجاج اعلام خواهد شد.

۲۰:۲۳ واکنش تند هلال احمر ایران به حادثه منا

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر ضمن تاکید بر لزوم بررسی حادثه امروز منا و جانباختن تعدادی از هموطنانمان از سوی تیم‌های مربوطه، اقدامات مرکزی پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در امدادرسانی به مصدومان و همچنین شناسایی اجساد و مصدومان باقیمانده را تشریح کرد.

مهندس علی‌اصغر احمدی ضمن تسلیت حادثه امروز رمی‌جمرات، گفت: عمق فاجعه فراتر از این حرف‌هاست چراکه در فاصله زمانی کوتاهی جمع زیادی از مسلمانان و از جمله ایرانی‌ها جان خود را از دست داده و یا مجروح شدند.

وی با ابراز تاسف از اینکه تاکنون حداقل ۹۰ ایرانی در این حادثه جان خود را از دست داده و ۱۵۰ تن نیز مصدوم شده‌اند، گفت: این در شرایطی است که هنوز محدودیت‌ها در منا جدی است و توان عربستان سعودی به حدی نیست که بتواند اوضاع را سامان دهد. از طرفی هم اجازه ورود نیروهای هلال‌احمر ایران را نمی‌دهند. براین اساس احتمال افزایش شمار فوتی‌ها و مجروحان این حادثه کماکان وجود دارد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به ۱۵۰ مصدوم ایرانی در حادثه صبح امروز منا، ادامه داد: حدود ۶۵ نفر از این مصدومان در بیمارستان هلال‌احمر در منا بستری بودند که به بیمارستان هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در مکه منتقل شدند. نیروهای مرکز پزشکی هلال‌احمر ایران شرایط را برای پذیرش خدمت‌رسانی لازم به سایر مصدومان در منا فراهم کرده اند تا به این ترتیب با انجام اقدامات اولیه، این مصدومان نیز به بیمارستان‌های هلال‌احمر در مکه منتقل شوند.

احمدی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ پزشک، کاروان‌ها را همراهی می‌کردند که اکنون بخش عمده آنها میان بیمارستان‌ها جهت ارائه خدمات به مصدومان توزیع شده‌اند، افزود: در مجموع اقدامات لازم جهت شناسایی زائران مصدوم یا فوت شدگان ایرانی در حال انجام است و مصدومان به محض شناسایی به بیمارستان‌های هلال‌احمر کشورمان منتقل می‌شوند. تعدادی از نیروها نیز در محل حادثه مشغول شناسایی مصدومان و اجساد باقیمانده احتمالی هستند.

وی ادامه داد: در مجموع به دنبال ارتباط مستقیم ما با مسوولان مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه، همکارانمان با کمک سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری پیگیر امور هستند و نیازی به اعزام نیرو از تهران نیست.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر به ابلاغیه معاون اول رییس جمهوری مبنی بر تشکیل ستاد ویژه جهت رسیدگی به حادثه مذکور اشاره کرد و گفت: نماینده جمعیت هلال‌احمر نیز در این ستاد حضور دارد. لازم است با همکاری سایر دستگاه‌ها علاوه بر پیگیری‌های اساسی در رابطه با این حادثه، با هماهنگی سازمان حج، هواپیمایی، بیمه، هلال‌احمر و وزارت خارجه، زمینه انتقال مصدومان به کشور پس از برگزاری هرچه زودتر مناسکشان فراهم شود.

احمدی با اشاره به سابقه فعالیتش در معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور طی سال‌های ۸۰ تا ۸۴، افزود: با شرایط ایام حج تمتع آشنا هستم. برهمین اساس تاکید دارم که محیط آنجا به لحاظ مدیریتی صددرصد دارای اشکال بوده، چراکه دو مسیر از ۵ مسیری که حجاج باید برای رمی جمله می‌رفتند توسط سعودی‌ها بسته شده است. نمی‌دانم سعودی‌ها با چه تدبیری این دو مسیر را بسته‌اند.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: علاوه بر آن چرا بعد از حادثه اجازه ندادند تیم‌های پزشکی هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران وارد صحنه شده و کمک کنند؟ اینکه آمبولانس‌ها نمی‌توانند در این منطقه تردد داشته باشند جای تامل جدی دارد. مگر می‌شود حدود سه میلیون زائر را یک جا جمع‌آوری کرده و پس از آن مسیر را بسته و محدودیت ایجاد کنند. با توجه به شرایط منطقه باید عمق حادثه به لحاظ امنیتی، ترافیکی،‌ امداد و نجات،‌ درمان و… توسط تیم‌های مربوطه بررسی شود، این شیوه برخورد با انسان‌هایی که برای انجام مناسک حج و زیارت خانه خدا رفته‌اند، جای تامل دارد و باید رسیدگی شود البته جمعیت هلال‌احمر نیز اقدامات خود را انجام خواهد داد.


 اعلام ۳ روز عزای عمومی توسط رهبر انقلاب

 حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی درپی فاجعه مصیبت بار امروز در منا که در آن جمع کثیری از میهمانان الهی جان خود را از دست دادند با صدور پیامی ضمن ابراز همدردی با مصیبت دیدگان این حادثه اندهبار و تسلیت به بازماندگان آنان تأکید کردند: دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه تلخ پذیرفته و به لوازم و قاعده ی حق و انصاف عمل کند، ضمن اینکه مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته ای که عامل این فاجعه بوده است نیز نباید از نظر دور بماند.

ایشان همچنین در کشور سه روز عزای عمومی اعلام کردند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است: 
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
 فاجعه‌ی مصیبت‌بار امروز در منا که در آن جمع کثیری از ضیوف‌الرحمان و مومنانِ مهاجر الی‌الله از کشورهای گوناگون، اندوهی بزرگ در جهان اسلام پدید آورده و عید آنان را عزا کرده است. در میهن عزیز ما نیز دهها خانواده که مشتاقانه در انتظار عزیزان حج‌گزار خود بودند، اکنون به عزای آنان نشسته‌اند. اینجانب با قلبی سرشار از غم و همدردی با مصیبت‌دیدگان، این حادثه اندوهبار را به روح مطهر حضرت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله) و به ساحت مقدس ولی الله الاعظم حضرت صاحب‌الزمان (اروحنا فداه) که صاحب‌عزای اصلی است، و به همه بازماندگان و عزاداران در سراسر جهان اسلام به ویژه در ایران عزیز تسلیت عرض می‌کنم و رحمت خاصه خداوند غفور و رحیم و شکور را برای این میهمانان گرامیش و شفای عاجل آسیب‌دیدگان و مجروحان را از درگاه عطوفتش مسألت می‌نمایم و یادآور می‌شوم:
۱. مسئولان نمایندگی اینجانب و سازمان حج تلاش طاقت‌فرسای خود در شناسایی جان‌باختگان و معالجه مجروحان و اعزام به کشور و خبررسانی سریع را که سراسر امروز بدان مشغول بودند همچنان ادامه دهند و همه کسانی که توانایی دارند به آنان کمک کنند.
۲. هر گونه کمک ممکن را به حجاج دیگر کشورها نیز تعمیم دهند و حق برادری اسلامی را به انجام رسانند.
۳. دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه‌ی تلخ پذیرفته و به لوازم آن به قاعده‌ی حق و انصاف عمل کند. مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته که عامل این فاجعه بوده نباید از نظر دور بماند.
۴. جان‌باختگان این حادثه انشاالله مشمول این کلام نورانی قرآن‌اند که: «و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله» این برای بازماندگان، تسلای بزرگی است. آنان پس از طواف و سعی و پس از ساعات پربرکت عرفات و مشعر و در حال انجام مناسک حج به دیدار معبود شتافته‌اند، و انشاالله مورد لطف و رحمت ویژه احدیتند. اینجانب با تسلیت دوباره به عزادارن، سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم.
والسلام علی عباد الله الصالحین
سید علی خامنه‌ای
دوم مهر یکهزار و سیصد و نود و چهار

 ۲۳:۰۰  تصاویر هوایی از محل حادثه

۸۱۱۸۲۳۴۹۳_۱۴۳۳۱۷ ۸۱۴۴۱۹۴۰۵_۲۹۸۶۵ ۸۱۱۸۳۹۴۹۷_۹۸۸۵۷


۲۳:۳۹ کاخ سفید حادثه منا را تسلیت گفت

«ند پرایس» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا پس از جان باختن صدها زائر خانه خدا در حادثه دلخراش در صحرای منا، وقوع آن را تسلیت گفت.

در پیام آمریکایی‌ها آمده: «با خانواده‌های آنان همدردی می‌کنیم و قلب ما با آنها و بیش از دو میلیون زائری است که امسال حج به جا می‌آورند.»

این پیام می‌افزاید: «در حالی مسلمانان در سراسر دنیا عیدالاضحی را کماکان جشن می‌گیرند، ما در عزای از دست رفتن این زائران باایمان، به آنها می‌پیوندیم.»

در حادثه‌ای که امروز در صحرای منا به وقوع پیوست، هزاران حاجی به دلیل مدیریت ناصحیح سعودی‌ها بر مسیرهای تردد، به مبادی تنگ هدایت شدند که فشار جمعیت بر اساس آماری که تا لحظه انشای این خبر اعلام شده، ۷۱۷ نفر را به کام مرگ فرستاد.

روزنامه لبنانی الدیار گفته که بسته شدن مسیر به دلیل عبور کاروان بزرگ حامل شاهزاده «محمد بن سلمان» وزیر دفاع جوان عربستان، عامل این تراژدی بوده است.


۲۳:۵۰ اشتباه در انتشار نام ۲ تن از زائران ایرانی

خبرگزاری ایسنا: در لیست اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت نام دو نفر از زائران ایرانی به اشتباه ذکر شده بود.براساس اعلام سازمان حج و زیارت، نام هوشنگ کردگار (۱۳۰۷۷) و منصور قزنقلی (۱۲۰۱۲) در لیست کشته شدگان فاجعه امروز رمی جمرات عنوان شده بود که لحظاتی پیش خوشبختانه عنوان شد که این دو زائر صحیح و سالم هستند.


۲۳:۵۵ پیام تسلیت ظریف در پی حادثه منا

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران حادثه منا را به بازماندگان تسلیت گفت.ظریف در پیام خود افزود: این حادثه موجی از اندوه را همزمان با عید سعید قربان در کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران به همراه داشت.وی ضمن ابراز تسلیت و همدردی با بازماندگان حادثه در جمهوری اسلامی ایران و همه کشورهای اسلامی درگیر این حادثه تلخ و با اشاره به مسئولیت کارگزاران اجرایی عربستان سعودی اظهار داشت: علاوه بر تشکیل ستاد ویژه ای در وزارت خارجه، تماس های سیاسی فشرده خود را از نیویورک برای تسریع در شناسایی قربانیان و مداوای فوری مجروحین اغاز کرده است.


 ۰۳ مهر ۱۳۹۴ 


۰۰:۲۲ پرواز اختصاصی برای انتقال اجساد حادثه منا

معاون عربی افریقایی وزارت امورخارجه گفت : در پی حادثه منا و کشته و مجروح شدن تعدادی از زائران ایرانی ، به دستور رئیس جمهور و وزیر امورخارجه بلافاصله ستاد ویژه ای برای اجرای تدابیر لازم در وزارت امورخارجه تشکیل شد.

حسین امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران افزود : مسئولان ارشد مرتبط با این موضوع از جمله وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی ، جمعیت هلال احمر و مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) در این ستاد حضور دارند .

وی گفت : نحوه انتقال سریع شهدای حادثه منا به کشور و هماهنگی با ستاد مشابهی که زیر نظر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و سازمان حج و زیارت در مکه تشکیل شده و انجام پشتیبانی های لازم مهمترین موضوعات مورد بحث در این ستاد است .

امیرعبداللهیان همچنین به احضار کاردار عربستان سعودی به وزارت امورخارجه اشاره کرد و گفت : درپی این احضار، اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به بی توجهی برخی از دستگاههای اجرایی و ذیربط عربستان سعودی، همچنین سهل انگاری هایی که توسط دستگاههای ذیربط بوجود آمده به کاردار عربستان منتقل و بر مسئولیت جدی عربستان در تامین امنیت زائران ایرانی و همه کشورهای اسلامی تاکید شد .

وی افزود : برای انتقال سریع مجروحان این حادثه به بیمارستانها، مقامات وزارت بهداشت عربستان سعودی باید اقدامات سریع و فوری به عمل اورند که در این زمینه هم هماهنگی های لازم با کاردار عربستان انجام شد .

امیرعبداللهیان گفت : تا ساعات آینده و در اولین فرصتی که مراحل قانونی برای انتقال اجساد کشته شدگان این حادثه در مکه مکرمه انجام شود ، پرواز اختصاصی هواپیمایی هما به عربستان سعودی برای بازگرداندن پیکرهای این شهدای عزیز به میهن اسلامی انجام می شود.


۰۰:۴۶ پیام یک زائر ایرانی از صحرای منا +عکس

سلام بر دوستان عزیزم با چشمانی اشکبار این پیامو براتون ارسال میکنم شرایط خیلی سختیه تا دیروز با دوستان دعای عرفه خواندیم و اکنون شاهد جنازه های اوناییم فضای بعثه مثل قرارگاهها جبهه شده که هر لحظه خبر شهادت یک نفر رو میاورند.

تو کاروانها بی قراری موج میزنه و همه به دنبال عزیزشون میگردن و جزء مفقودین هستند

حج امسال حج پر از غم و اندوه شد

از گروه تواشیح ۵نفره ۲ نفر برگشتن

۶۴۹۴۲۵_۴۳۹

امروز همزمان با عید قربان بیش از هزار نفر جان باختند، آماری عجیب در روزی سعید، حوادث حج را امسال به کام زائرین تلخ کرد، این در حالی است که روزنامه الدیار دلیل حادثه منا در مراسم حج را حضور جانشین ولیعهد عربستان در منطقه مشعر منا و بازگشت وی در خلاف مسیر عبور حجاج اعلام کرد.


۰۰:۵۰ توئیت روحانی در نیویورک در پی حادثه منا

رئیس‌جمهور ایران که برای شرکت در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته‌است، می‌گوید که قلبش با قربانیان حادثه دلخراش منا و خانواده آنان است.

در یک صفحه توئیتری که منتسب به «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران است، در خصوص رسیدن وی به نیویورک و فاجعه دلخراش صحرای منا مطالبی آمده است.

در این پست توئیتری آمده است: «تازه در نیویورک فرود آمدم تا در مجمع عمومی ملل متحد شرکت کنم. قلبم با خانواده‌ها و قربانیان حادثه منا است. دولت آماده کمک است.»

روز پنجشنبه (دیروز) در جریان برگزاری مراسم حج در سرزمین منا حضور گسترده حجاج در این منطقه حادثه آفرین شد و صدها نفر کشته و زخمی شدند.

سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که شمار کشته‌شده‌ها از ۱۳۰۰ نفر گذشت و بیش از ۲۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند؛ این در حالی است که سازمان دفاع شهری عربستان شمار کشته‌ها را تا کنون ۷۱۷ کشته اعلام کرده است.

به گفته سازمان حج و زیارت ایران جان باختن ۱۳۱ نفر از حجاج ایرانی تأیید شده و بیش از ۶۰ نفر هم زخمی شده‌اند که دولت عربستان در انتقال زخمی‌ها به بیمارستان تعلل می‌کند.


۰۰:۵۱ تماس تلفنی سفیر ایران با مقامات سعودی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض در تماس و مذاکره تلفنی با مسئولان وزارت خارجه سعودی پیگیر وضعیت آسیب دیدگان ایرانی درحادثه منا شد.

حسین صادقی، در مورد محتوای این تماس ها و مذاکرات گفت: در این تماس ها اعتراض به همکاری نکردن مسئولان میدانی سعودی با نیروهای داوطلب ایرانی که برای کمک اعزام شده اند به مقامات عربستانی منعکس شد.


۰۹:۳۲ عکس: پشته از کشته در حج امسال (۱۶+)

۶۴۹۴۳۲_۶۱۸۶۴۹۴۳۱_۵۰۳


۱۳:۲۲ آتش‌ سوزی چادر زائران در منا

منابع خبری کشور مصر از آتش گرفتن تعداد زیادی از چادرهای متعلق به زائران خود در منطقه منا خبر داد که موجب ایجاد وحشت فراوانی در میان تمامی زائران شده است.در حالی که زائران هنوز در شوک فاجعه خونین کشته شدن هزاران نفر در رمی جمرات در منا بودند، آتش گرفتن چادرهای سکونت مصری‌ها مجددا موجی از وحشت را در میان زائران به راه انداخت، موضوعی که باز هم بی‌کفایتی مقامات عربستانی را در سازماندهی این مراسم بزرگ مذهبی به اثبات می‌رساند.این آتش سوزی شب گذشته در محل سکونت زائران مصری در منا روی داد.


۱۴:۴۰ ملک سلمان ۲ وزیر سعودی را برکنار کرد

در پی حادثه جان باختن صدها نفر از حجاج در جریان مراسم «رمی جمرات» در عربستان که به دلیل مدیریت ناصحیح مقام‌های سعودی بر مسیرهای تردد به‌وقوع پیوست، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور دستور برکناری وزرای حج و امور شهرها و روستاها را صادر کرد.بنا بر این گزارش ، در حالی‌که سخنگوی وزارت کشور عربستان حادثه منا را «قضا و قدر» خوانده، اطلاعات موثق حاکی است که ورود کاروان ۴۰۰ نفری «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع این کشور از جهت خلاف حرکت حجاج در منا، سبب وقوع این فاجعه شده است.


۱۷:۵۶ اسامی مجروحان پیدا شده در بیمارستان عربستان
اسامی شماری از مجروحان ایرانی پیدا شده در بیمارستانهای عربستان اعلام شد.اسامی به این ترتیب هستند:حسین آبادی

ابراهیمی

احمدی

اسپوکه

اسماعیلی زاده

اسدی

آقایی

انتظامی

فیروزکوهی

تاتار

پورخطر

جعفریان

حکمت

چنگیزی

حسین آبادی

رجب زاده

گلشنی

گودرزی

گرگانی

محمدی

موحدی

مولوی

میرحسینی

نصیری

نیری

وحیدی

گورکلانی

مریم رنجبر بستکی

ابراهیم رضایی

علی اکبر رضایی

سالک

محمد شاه محمدی

مریم شاه محمدی

صفری

ده کردی

علیپور

قانونی نیا

قمصری

قولچی

گرگانی

ابراهیم مولوی


۱۴:۲۵ اسامی مجروحان ایرانی فاجعه دردناک «منا»

مرکز پزشکی حج و زیارت، اسامی ۷۸ مجروح ایرانی را که تا شامگاه گذشته شناسایی شده‌اند، اعلام کرد.

رییس سازمان حج و زیارت تعداد مجروحان فاجعه «منا» را تا نیم‌روز امروز جمعه ۳ مهرماه ۸۵ نفر اعلام کرد که ۶۰ نفر آنها تا دیروز شناسایی شده بودند و ۲۵ نفر دیگر امروز در بیمارستان‌های سعودی شناسایی شدند.

مرکز پزشکی حج و زیارت همچنین گفته است حدود ۳۰ تن از مجروحان درمان سرپایی شده‌اند.

اسامی مجروحان فاجعه منا که تا ساعت ۲۳:۳۰ شب گذشته شناسایی شده‌اند بدین شرح است:‌

۱_ محمدرضا ابراهیمی ۵۰۰۵۷

۲_ مریم احمدکیان

۳_ حبیب‌الله احمدی ۱۳۰۵۳

۴_ اسماعیل اسپوکه ۱۲۰۱۲

۵_ محمد اسدی ۴۱۰۲۳

۶_ اسماعیلی‌زاده

۷_ عبدالکریم اعتصامی

۸_ مهدی آقایی ۱۷۷۵۵

۹_ فضل‌الله الماسی ۲۴۰۳۷

۱۰_ محمد امان ۱۷۲۴۷

۱۱_ کیومرث امیرقلیان

۱۲_ غلام عباس انتظامی

۱۳_ عباس اوتسیانی۲۸۱۵۹

۱۴_ قربانعلی ایرانی

۱۵_حسین آبادی ۱۹۰۲۹

۱۶_ایوب پوراحمدیان

۱۷_ بی‌بی پورخطر ۳۸۰۱۷

۱۸_ کسری پیرزاده

۱۹_ حسین پیرو ۲۴۰۱۵

۲۰_ عبد محمد تاتار ۳۸۰۱۷

۲۱_ ولی جعفریان

۲۲_ عبدالصمد جمشیدزاده ۲۴۰۱۶

۲۳_ حبیب‌الله چنگیر ۱۳۳۲۳

۲۴_ عباسعلی حسین‌آبادی

۲۵_ محمد حسینی ۲۴۰۱۶

۲۶_ صالح حسینی

۲۷_ سید محمود حکمت

۲۸_ الله‌محمد خسروی ۲۹۰۱۳

۲۹_ عمر خلیلی ۱۲۰۱۲

۳۰_ علی خیرخواه

۳۱_ نقی داوودی میر ۱۷۲۷۲

۳۲_ محمد راکعی

۳۳_ مقداد رجب‌زاده

۳۴_ ابراهیم رضایی

۳۵_ علی‌اکبر رضایی

۳۶_ احمد رهرو اصفهانی

۳۷_ دردی ریاحی ۳۸۰۲۵

۳۸_ فوزیه زارع

۳۹_ محمد زارعیان

۴۰_ محمد زاهدی

۴۱_ ذوالفقار ساعت‌ساز

۴۲_ سید غالب ساعت‌ساز ۱۷۲۷۲

۴۳_ رحیم سالک ۱۲۰۱۲

۴۴_ فریبرز ستاری ۱۸۰۰۳

۴۵_ سعیدی‌فر

۴۶_ محی‌الدین سید باقری ۲۴۰۱۹

۴۷_ محمد شاه‌محمدی ۱۹۲۸۹

۴۸ مریم شاه‌محمدی ۱۹۲۸۹

۴۹ مسعود صامت

۵۰_ مهدی صفوی

۵۱_ سید ضیایی‌زاده

۵۲_ قنبر طهماسبی

۵۳_ مهدی طهماسبی

۵۴_ عباسی‌دهکردی

۵۵_ هزارگل عطایی۳۸۰۱۷

۵۶_ محمد علی‌پور ۱۶۱۳۳

۵۷_ اسماعیل غفارزاد ۱۷۰۶۵

۵۸_ عبدالرضا فخرایی ۳۲۰۱۳

۵۹_ علیرضا قانونی‌نیا ۱۳۰۵۳

۶۰_ بابک قلیچ‌خانی، بعثه

۶۱_ مهدی قمصری

۶۲_ میرمحمد قورچی

۶۳_ حسن کارگر ۲۰۰۲۴

۶۴_ محمد موسی کرمی ۲۹۰۱۳

۶۵_ علی کفسال ۲۴۰۱۶

۶۶_ منا کمالی

۶۷_ نصرت‌الله گودرزی

۶۸_ محسن نجیبیان

۶۹_ ایار محمد گرگانی

۷۰_ سعید محمدی

۷۱_ محمدجواد محمدی۱۹۰۰۶

۷۲_ ابراهیم مولوی

۷۳_ سید ابراهیم میرحسینی

۷۴_ عبدالحکیم نصیری فیروزکوهی

۷۵_‌ایرج نعمت‌اللهی

۷۶_ نیری ۲۴۰۱۰

۷۷_ وحید وحیدی ۳۸۰۳۶

۷۸_غلامرضا وحیدی


۱۵:۱۱ عربستان: فاجعه منا قضا و قدر بود!

سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی حادثه غم انگیز منا را قضا و قدر خواند و از تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی علت وقوع حادثه خبر داد.

ژنرال منصور الترکی ، سخنگوی وزارت کشور عربستان در نشستی خبری به تشریح ابعاد حادثه منا پرداخت و از نقش قضا و قدر در بروز حوادثی از این دست سخن گفت.

الترکی افزود: « امروز صبح (جمعه) زائران در مسیر رمی جمرات ازدحام کردند. ولیعهد در نشستی که با فرماندهان ارشد امنیتی و کارگزاران برگزار کرد به بررسی ابعاد حادثه و عملیات امدادرسانی و نجات پرداخت. وی دستور داد کمیته ای عالی برای بررسی علل بروز این حادثه تشکیل و نتیجه را به پادشاه عربستان سعودی گزارش دهد.»

سخنگوی وزارت کشور عربستان اجتماع زیاد جمعیت ، ازدحام ، حرکت در مسیر مخالف ، گرمای شدید و نیز قضا و قدر را که به گفته وی بخشی از باورهای مذهبی است از جمله علت های بروز این حادثه برشمرد.

الترکی گفت بررسی ها برای مشخص شدن همه ابعاد این حادثه همچنان ادامه خواهد داشت.


۱۶:۰۰ اسامی ۱۲۱ کشته حادثه منا+۱۰ مجهول الهویه منتشر شد
تازه ترین لیست مربوط به مشخصات فوت شدگان شناسایی شده و اجساد مجهول الهویه‌های حادثه روز گذشته منا منتشر شد.

آخرین آمار منتشر شده حادثه دیدگان به شرح زیر می باشد:

نام خانوادگی ، شماره کاروان

استادی ۱۹۴۰۲ فوت

اکبری ۲۴۰۱۶ فوت

ابراهیم زاده ۳۶۱۳۰ فوت

احمد آبادی ۱۹۰۳۳ فوت

اسلامیان ۱۰۰۰۳ فوت

اسماعیلی چاوند ۲۸۱۵۹ فوت

افشون ۱۲۰۱۲ فوت

امینی ۲۴۰۱۶ فوت

اوشیانی ۲۸۱۵۹ فوت

ایگدری ۳۸۰۳۶ فوت

بازای فوت گلستان

باغانی ۱۹۲۸۹ فوت

باغانی ۱۹۲۸۹ فوت خراسان رضوی

باقری ۴۰۰۱۱ فوت

بخته ۱۰۰۰۳ فوت

براهویی ژند ۳۸۰۳۶ فوت

برومند فوت فارس

بقایی ۱۹۳۷۳ فوت

بهلکه ۳۸۰۱۷ فوت

بی بی مقدم اینچه برون ۳۸۰۱۷ فوت

پور تقی راستگو مقدم ۲۸۱۵۹ فوت

پیرزاده ۴۸۱۱۳ فوت خارج از کشور

تقالی ۱۷۲۴۸ فوت

تقوی کویتانی ۳۰۰۲۸ فوت

تورانی فوت

جعفری ۲۴۰۱۰ فوت فارس

جعفری ۴۰۰۱۱ فوت

جعفری ۱۷۶۶۵ فوت

جلال زاده ۱۹۳۷۲ فوت

جمشید نژاد ۲۴۰۱۶ فوت

جمعه اربانی ۱۹۲۸۹ فوت

چشم دهام ۴۰۰۱۱ فوت

چوبدار ۳۹۰۰۹ فوت

حسینی ۱۹۲۸۹ فوت

حیاتی ۲۴۰۳۷ فوت

حیدری فوت اصفهان

خانی ۱۹۰۳۳ فوت

خرمایی ۳۸۰۳۶ فوت

خشخویی ۱۳۰۷۷ فوت

خندان ۲۴۰۳۷ فوت

خورسند ۲۸۱۵۹ فوت

دانش طلب ۱۹۳۷۳ فوت

دردی لکه ۳۸۰۱۷ فوت

دلیر ۳۹۰۰۹ فوت

دهقان خیاوی ۱۰۰۰۳ فوت

ذبیح زاده پاشا ۳۰۰۲۸ فوت

رادپور ۱۲۰۱۲ فوت

رازانی ۲۹۰۱۲ فوت

راکعی ۲۴۰۱۹ فوت

رجبی محمد آباد ۱۹۲۸۹ فوت

رحکن رودی فوت ایرانیان خارج از کشور

رحمانی ۲۴۰۳۷ فوت

رحمانی تولی ۳۹۰۱۰ فوت

رحمکن سوری فوت خارج از کشور

رحیمی ۴۰۰۱۱ فوت

رمضانی سیاه خلکی ۲۸۱۵۹ فوت

رییس زاده ۱۳۰۷۷ فوت

سالاری ۳۰۰۲۸ فوت

سبور ابراهیمی ۱۹۳۷۳ فوت

سبیانی ۳۹۰۱۰ فوت

سلحشور ۳۰۰۲۸ فوت

سلیمانی درچه ۱۳۰۷۷ فوت

سلیمانیان درچه ۱۹۰۲۹ فوت

شادمندخانه ۱۹۳۷۳ فوت

شاهین ۱۹۰۲۹ فوت

شکری ۴۰۰۱۱ فوت

شهرآباد ۱۹۰۲۹ فوت

شینور نصاری ۲۰۳۰۶ فوت

صادقی واسکسی ۳۰۲۷۸ فوت

طاهری ۴۰۰۱۱ فوت

عارف خانی ۱۹۰۳۳ فوت

عباسی ۱۹۲۸۹ فوت

عباسی ۴۰۰۱۱ فوت

علم جو ۲۸۱۵۹ فوت

غلامی ۴۰۰۱۱ فوت

غلامی ۱۹۳۷۳ فوت

غلامی فوت خراسان رضوی

فخری ۲۸۱۵۹ فوت

فخری ۱۹۰۳۳ فوت

فرخاری ۱۹۰۳۳ فوت

فرخی ۴۰۰۱۱ فوت

فروزان ۳۰۲۷۸ فوت

قادی فوت خراسان رضوی

قاسمی شورابی فوت به اظهار همراه

قدم گاهی ۱۹۰۳۳ فوت

قزل ۳۸۰۱۷ فوت

کاری بای ۳۸۰۱۷ فوت

کره ش ۳۸۰۰۲ فوت

کریم پور چمچالی ۲۸۱۵۹ فوت

کریمی قلعه بابا خانی ۱۷۲۴۸ فوت

کفاش ۱۳۰۷۷ فوت اصفهان

کلافه ۱۸۲۴۸ فوت

گلشنی ۱۳۰۵۳ فوت

گندابی ۱۹۰۳۳ فوت

گودرزی ۲۹۰۱۳ فوت

لطفی فوت خراسان رضوی

لطفی ۲۴۰۱۰ فوت

ماروسی ۱۹۰۳۳ فوت

مجهول الهویه فوت تهران شفیعی

مجهول الهویه فوت مرد ۴۰ ساله

مجهول الهویه فوت مرد

مجهول الهویه فوت مرد ایرانی

مجهول الهویه فوت فارس

مجهول الهویه ۳۸۰۱۷ فوت گلستان

مجهول الهویه فوت

مجهول الهویه فوت وفاق رودسر گیلان

مجهول الهویه فوت گلستان کاروان یتیم پرور

مجهول الهویه فوت گلستان کاروان یتیم پرور

محمدی ۲۴۰۱۶ فوت

محمدی ۱۹۰۳۳ فوت

محمودی ۴۰۰۱۱ فوت

مختوم نژاد۳۸۰۱۷ فوت

مدادی ۲۸۱۵۹ فوت

ممکن رود فوت خارج از کشور

منصوری ۲۴۰۳۷ فوت

موسوی ۲۹۰۱۲ فوت

موسوی ۱۷۷۷۵ فوت جانباز تهران

مهرآبادی ۱۹۲۸۹ فوت

میان آبادی ۱۹۳۸۹ فوت

میر مرتضوی فوت خراسان رضوی

میرترابی

میرزایی ۱۹۳۷۳ فوت

ناصری ۲۴۰۱۶ فوت

نجفی ۲۱۰۱۱ فوت

نصر اللهی ۲۹۰۱۳ فوت لرستان

نظربرومند ۲۴۰۳۷ فوت

نعمتی ۲۴۰۳۷ فوت

نمازی مکی۱۹۰۲۹ فوت

نوری نوران ۱۰۰۰۳ فوت

یحیی پور ۲۸۱۵۹ فوت

یوسفی ۱۲۰۱۲ فوت


 

۲۰:۳۰ اسامی ۳۶۶ فردی که در حادثه روز گذته مفقود شده اند از سوی سازمان حج و زیارت منتشر شد.

اسامی ۳۶۶ مفقود حادثه روز گذشته منا منتشر شد.

ردیف نام نام خانوادگی شماره کاروان

۱ عبدالرسول ابراهیمی ۲۴۰۱۰

۲ نوربخش ابراهیمی ۳۰۲۷۸

۳ ابراهیم احمد جامی ۴۸۰۱۷

۴ سید علی احمدیان زاده ۱۹۰۵۴

۵ محمدصادق اخوان ۱۷۲۴۸

۶ علی ارجمند ۳۰۲۷۸

۷ عبد الحسین ارفاقی ۱۷۲۹۱

۸ حسین استخری ۲۴۰۱۹

۹ حسن اسحاقی ۱۳۰۵۳

۱۰ علی اسد زاده ۳۰۲۷۸

۱۱ سلمان اسدی ۴۰۰۱۱

۱۲ وحید اسلامی ۲۴۰۱۹

۱۳ خاور اسماعیل پور اقدم ۱۲۰۱۲

۱۴ محمد اسماعیلی ۱۷۲۴۸

۱۵ حسین اصغر خیرآبادی ۱۹۰۳۳

۱۶ فرضعلی اصغری ۳۰۲۷۸

۱۷ موسی افغانی ۱۰۰۰۳

۱۸ محمدمهدی اکبرزاده تهمتن ۳۰۰۲۸

۱۹ غلام حسین الله وردی ۱۸۰۰۳

۲۰ زهرا الیاسی ۱۲۰۱۲

۲۱ رمضان امید علی ۴۱۰۲۳

۲۲ داود امیرآبادی ۲۴۰۱۰

۲۳ رسول امینی فرقانی ۱۹۳۷۳

۲۴ حمیدرضا انزایی ۲۸۱۵۹

۲۵ حمیده ایازی ۳۸۰۳۶

۲۶ ای جمال ایری ۳۸۰۳۶

۲۷ جمشید ایزدنیا ۳۰۰۲۸

۲۸ عزت اله ایزدی ۲۴۰۱۰

۲۹ علی اصغر ایزذی ۳۰۲۷۸

۳۰ اسدالله ایمن پور ۲۴۰۱۹

۳۱ سلیم ایور ۱۲۰۱۲

۳۲ مرادی آب روش ۲۹۰۱۲

۳۳ تقانگل آرتق آق قمیش ۳۸۰۱۷

۳۴ رحمان آرمده ۱۲۰۱۲

۳۵ تازه گل آزمون ۳۸۰۱۷

۳۶ آمنه آق ۳۸۰۱۷

۳۷ شهباز آقاشناس ۲۴۰۳۷

۳۸ غلام حسین بارانی ۱۶۱۳۳

۳۹ علیرضا باغانی ۱۹۲۸۹

۴۰ محمد باقری ۴۰۰۱۱

۴۱ ابراهیم باقریان یزدآبادی ۱۳۴۳۰

۴۲ باوی بعثه رهبری

۴۳ رضاعلی بخشی ۲۹۰۱۳

۴۴ محمدعلی بدیعی ۳۰۲۷۸

۴۵ عروج علی برازنده ۱۰۰۰۳

۴۶ عطاء اله برزگر ۲۴۰۱۰

۴۷ محمد برزگر ۲۸۱۵۹

۴۸ بالا اوغلان برگستان ۱۰۱۱۶

۴۹ محمدباقر بزاز ۳۰۲۷۸

۵۰ صفرجان بزرگی ۲۹۰۱۲

۵۱ حبیب اله بزمی ۱۹۳۷۳

۵۲ غضنفر بشیری گودرزی ۲۹۰۱۳

۵۳ حسین بغلانی ۲۰۲۰۶

۵۴ حسین بنسی بعثه رهبری

۵۵ علیرضا بنیادی ۲۹۰۱۲

۵۶ علیرضا بهاری دلال ۱۳۰۷۷

۵۷ محمدعلی بهرام پور ۲۸۱۵۹

۵۸ بهرام بهرامیان ۱۸۰۰۳

۵۹ محمدولی بهلکه ۳۸۰۱۷

۶۰ رحمت اله بهمرام ۳۸۰۱۷

۶۱ محمد باقر بهمن زادگان ۲۴۰۳۷

۶۲ جواد بونسی زاده ۴۱۰۲۱

۶۳ بایرام بی بی داز ۳۸۰۳۶

۶۴ حسن بیت غانم ۲۰۲۰۶

۶۵ قدرت پاپی ۲۹۰۱۲

۶۶ تاج محمد پارینچی ۳۸۰۱۷

۶۷ ناز محمد پدری ۳۸۰۳۶

۶۸ محمدعلی پناهیان ۲۹۰۱۳

۶۹ ابراهیم پور رستمی ۲۸۱۵۹

۷۰ غلامحسین پور نسایی ۱۷۲۴۸

۷۱ محمدامین پیروتی ۱۲۰۱۲

۷۲ عبدالناصر پیروتی ۱۲۰۱۲

۷۳ حسن پیروی ۲۴۰۱۶

۷۴ حبیب ترابی ۲۸۱۵۹

۷۵ علی تقوی طلب ۱۹۰۲۹

۷۶ صحبت الله تلخابی ۳۵۰۰۸

۷۷ مصطفی تودویی ۲۹۰۱۲

۷۸ عبد الله توغدری ۳۸۰۳۶

۷۹ علی ثامنی ۲۸۱۵۹

۸۰ محمد جاتن ۱۹۰۲۹

۸۱ عبد العلی جان زمین ۳۸۰۳۶

۸۲ سعید جعفری ۱۷۷۷۵

۸۳ اسماعیل جعفری ۲۴۰۱۰

۸۴ محمد جعفری ۲۴۰۳۷

۸۵ سید نصراله جعفری ۳۰۰۲۸

۸۶ عباس جعفری ۳۰۲۷۸

۸۷ سیدمهدی جعفری ۳۰۲۷۸

۸۸ نعمت اله جهان بین ۳۹۰۰۹

۸۹ عبد الصالح جهانبازی ۱۸۰۰۳

۹۰ محمود جوان ۱۹۰۳۳

۹۱ جواد چکشی ۲۹۰۱۳

۹۲ اسدالله چنگیزی ۱۳۳۲۲

۹۳ اسماعیل چوپان نیک ۱۲۰۱۲

۹۴ عزیز حاج ۱۲۰۱۲

۹۵ محمدرضا حاجتمند ۱۹۰۳۳

۹۶ علی حاجی پور ۳۹۰۰۹

۹۷ زلیخا حاجی زاده ۱۲۰۱۲

۹۸ پرویز حبیبی ۲۹۰۱۲

۹۹ سیدحسین حجتی ۲۹۰۱۲

۱۰۰ عصمت حسامی ۱۲۰۱۲

۱۰۱ محمد حسن پور ۳۰۲۷۸

۱۰۲ مهدی حسنی ۳۰۲۷۸

۱۰۳ حسنی کارگر بعثه رهبری

۱۰۴ باقر حسین زاده ۱۸۰۰۳

۱۰۵ رضا حسینی ۱۰۰۰۳

۱۰۶ سیدحسن حسینی ۱۹۰۳۳

۱۰۷ سیداحمد حسینی ۱۹۰۳۳

۱۰۸ حیدر حسینی ۲۸۱۵۹

۱۰۹ سیدحسن حسینی بعثه رهبری

۱۱۰ سیدحمیدرضا حسینی بعثه رهبری

۱۱۱ علی میرزا حسینی دهقانی ۲۴۰۱۶

۱۱۲ عبداله حصاری ۱۹۰۲۹

۱۱۳ محمد حکیمی راد ۴۹۰۰۱

۱۱۴ حسین حیاتی ۲۴۰۳۷

۱۱۵ قیصر علی حیدری ۱۳۰۵۳

۱۱۶ صفر محمد حیدری ۳۸۰۳۶

۱۱۷ بایزید حیران ۱۲۰۱۲

۱۱۸ مهدی خادم دزفولی ۱۷۷۷۵

۱۱۹ علی محمد خادم زاده ۲۴۰۱۹

۱۲۰ عبداله خادمی ۱۲۰۱۲

۱۲۱ احمد خادمی ۲۴۰۱۶

۱۲۲ حیدر خاکسار حقانی ۱۸۰۰۳

۱۲۳ مرتضی خالو احمدی ۲۴۰۱۰

۱۲۴ حسن خان پایه ۱۲۰۱۲

۱۲۵ ولی اله خانی ۲۴۰۱۶

۱۲۶ احمد خرمالی ۳۸۰۱۷

۱۲۷ زینب خضر نژادی ۱۲۰۱۲

۱۲۸ ابوالقاسم خلیلی ۲۹۰۱۲

۱۲۹ گلی خمانیری ۱۲۰۱۲

۱۳۰ حسن خواجه پور ۲۴۰۱۶

۱۳۱ ماشااله خورشیدوند ۲۹۰۱۲

۱۳۲ فتح اله دارایی ۳۰۲۷۸

۱۳۳ غلامرضا داغستانی ۱۹۰۳۳

۱۳۴ حسن دانش بعثه رهبری

۱۳۵ هرمز داوری ۱۸۰۰۳

۱۳۶ مهدی درستکار ۳۴۱۷۸

۱۳۷ رضا درودی ۱۷۹۹۹

۱۳۸ حمید دریانورد ۲۴۰۱۶

۱۳۹ ابوالفضل دشتی ۱۹۰۳۳

۱۴۰ محمود دشتی ۱۹۲۸۹

۱۴۱ محمدابراهیم دهنوی ۱۹۰۲۹

۱۴۲ محمد دوست علیزاده ۱۹۳۷۳

۱۴۳ یوسف دولتی ۱۷۰۸۲

۱۴۴ تاج محمد دولو ۳۸۰۰۲

۱۴۵ هادی ذاکری ۱۹۲۸۹

۱۴۶ محمد ذاکری ۲۴۰۱۹

۱۴۷ علی ذبیح زاد پاشا ۳۰۰۲۸

۱۴۸ ولی ذکایی ۳۰۰۲۸

۱۴۹ رضا رجب زاده ۱۳۳۲۲

۱۵۰ حجت اله رجبی ۳۰۲۷۸

۱۵۱ نوروز محمد رحمانپور ۳۸۰۱۷

۱۵۲ مصطفی رحمانی ۲۴۰۳۷

۱۵۳ امیر رحمت نیا ۱۹۰۲۹

۱۵۴ حسن رحیمی ۴۰۰۱۱

۱۵۵ رضا رحیمیان ثابت ۲۹۰۱۳

۱۵۶ قاسم رسام ۲۹۰۱۲

۱۵۷ گشتاسب رستمی ۱۸۰۰۳

۱۵۸ محمدمهدی رضاپور ۳۹۰۰۹

۱۵۹ علی اکبر رضازاده ۳۰۰۰۵

۱۶۰ محسن رضایی ۳۰۰۰۵

۱۶۱ علی اصغر رضایی ۳۰۰۰۵

۱۶۲ محمدجواد رضی کاظمی ۲۸۱۵۹

۱۶۳ علیرضا رفیعی ۲۴۰۱۰

۱۶۴ غضنفر رکن آبادی اصل بعثه رهبری

۱۶۵ حبیب اله رمضانی ۱۹۳۷۳

۱۶۶ مرادعلی رنجیدنی ۱۹۰۳۳

۱۶۷ احمد رهبری ۴۱۰۲۱

۱۶۸ سید محمدرضا روحانی ۱۷۲۴۸

۱۶۹ محمد روزبهانی ۲۹۰۱۳

۱۷۰ اسماعیل روستایی ۲۴۰۳۷

۱۷۱ محمدعلی روشن ۲۹۰۱۲

۱۷۲ بی بی روشن تکه ۳۸۰۱۷

۱۷۳ علی اصغر روشن روان ۱۹۰۰۹

۱۷۴ یداله روین تن ۳۰۲۷۸

۱۷۵ غلام حسین زارع ۲۴۰۱۹

۱۷۶ خلیل زارعی ۲۴۰۳۷

۱۷۷ جلیل زارعی ۲۴۰۳۷

۱۷۸ حسن زردی ۱۹۰۲۹

۱۷۹ علیرضا زرگریان ۲۹۰۱۳

۱۸۰ معصوم زمانی ۴۱۰۲۳

۱۸۱ محمد حسین زینعلی ۲۶۰۰۲

۱۸۲ حسین سبیانی ۱۹۰۲۹

۱۸۳ عبد محمد ستاری ۱۸۰۰۳

۱۸۴ فریبرز ستاری دستنایی ۱۸۰۰۳

۱۸۵ احمد ستوده ۱۰۰۰۳

۱۸۶ حسین سرفرازی ۱۹۰۳۳

۱۸۷ نصرت الله سعیدی ۱۷۲۹۱

۱۸۸ مریم سلطانی ۱۲۰۱۲

۱۸۹ اسماعیل سلیمانیان ۱۹۰۲۹

۱۹۰ عبدالرضا سلیمی ۲۴۰۱۰

۱۹۱ علی سمنانی ۱۹۰۲۹

۱۹۲ آمنه سنگ پوش ۳۰۰۲۸

۱۹۳ غلام عباس سهیلی ۲۴۰۳۷

۱۹۴ نور سلطان شادکام ۳۸۰۰۲

۱۹۵ شهریار شادمند ۱۹۳۷۳

۱۹۶ غلام رضا شاکرین ۲۴۰۳۷

۱۹۷ رجبعلی شاه رجبیان ۱۳۰۵۳

۱۹۸ مرتضی شاهپوری ۱۳۰۷۷

۱۹۹ احمد شاهی اقدم ۱۲۰۱۲

۲۰۰ کریم شجاع پیده ۱۹۳۷۳

۲۰۱ سیدمحمود شجاعی ۲۹۰۱۳

۲۰۲ حبیب اله شریفی ۲۴۰۱۰

۲۰۳ حسن شعبانی ۱۳۰۷۷

۲۰۴ محمود شماعیان ۱۷۲۰۲

۲۰۵ ابوالفضل شورایی ۱۹۰۲۹

۲۰۶ حسین شورایی ۱۹۰۲۹

۲۰۷ حسین شیخانی ۱۹۰۳۳

۲۰۸ سیدعلی محمد شیدآبادی ۱۹۰۳۳

۲۰۹ ساراگل شیروانی ۳۸۰۱۷

۲۱۰ علی صابری فودانی ۱۳۰۷۷

۲۱۱ علی اصغر صالحی ۲۸۱۵۹

۲۱۲ غلام رسول صالحی ۳۹۰۱۱

۲۱۳ عبدالخالق صداقت فر ۱۳۰۷۷

۲۱۴ حسام الدین صدیقی ۴۸۰۱۷

۲۱۵ علی صرفی آشپزخانه ابوالجدایل

۲۱۶ ابوالفضل صفاجو ۱۹۰۳۳

۲۱۷ محبوب صمدیان ۱۰۰۰۳

۲۱۸ کیومرث طاهرنزاد ۳۰۰۰۵

۲۱۹ دردی طاهری ۳۸۰۰۲

۲۲۰ عبدالحمید طاهری ۴۸۰۱۷

۲۲۱ غلام رسول طاهری

۲۲۲ عید محمد طریک ۳۸۰۱۷

۲۲۳ یوسف طلابی ۳۸۰۰۲

۲۲۴ ولی اله عابدی ۱۳۰۷۷

۲۲۵ مسلم عارف ۳۵۰۱۰

۲۲۶ حسین عاروان ۲۹۰۱۲

۲۲۷ اصغر عباسی ۱۳۰۵۳

۲۲۸ حسن عبداله پوری ۱۲۰۱۲

۲۲۹ زینب عبدیان ۱۲۰۱۲

۲۳۰ کمال الدبن عربشاهی ۴۱۰۲۳

۲۳۱ غلامرضا عسکری ۲۴۰۱۶

۲۳۲ غلامعلی عشقی ۱۹۰۲۹

۲۳۳ علی عطایی ۱۹۰۳۳

۲۳۴ حسینعلی عفتی ۴۱۰۲۳

۲۳۵ عباس علی آبادی ۱۹۰۲۹

۲۳۶ حسینعلی علی پور دستنایی ۱۸۰۰۳

۲۳۷ ارسلان علی نژاد ۱۹۳۷۳

۲۳۸ مهدی قلی علیپور فیل آبادی ۱۸۰۰۳

۲۳۹ رحمت اله عمو هادی ۱۳۰۷۷

۲۴۰ حسین عیوضی ۱۶۱۳۳

۲۴۱ بهمن غفارپور ۱۳۰۷۷

۲۴۲ غلامرضا غلامی ۱۹۳۷۳

۲۴۳ حسن فتح ابادی ۱۹۰۳۳

۲۴۴ خلیل فرح ۱۶۱۳۳

۲۴۵ عبدالعزیز فرح ۲۴۰۱۶

۲۴۶ محمدتقی فرخاری ۱۹۰۳۳

۲۴۷ براتعلی فرخاری ۱۹۰۳۳

۲۴۸ محمدحسن فرخاری ۱۹۰۳۳

۲۴۹ حسن فقیهی ۳۵۱۹۵

۲۵۰ نورمحمد فلاح نزاد ۳۰۲۷۸

۲۵۱ محمدمهدی فلاح هروی ۱۹۰۲۹

۲۵۲ محسن فلاحی ۱۳۰۷۷

۲۵۳ احمد فهیما وزارت امور خارجه

۲۵۴ علی اصغر فولادگر بعثه رهبری

۲۵۵ محمد جواد فیاض ۱۸۰۰۳

۲۵۶ غلام عباس قادری ۱۹۳۷۳

۲۵۷ نوح علی قاسمی ۱۰۰۰۳

۲۵۸ هاجر قاسمی ۱۲۰۱۲

۲۵۹ جلیل قاسمی ۲۴۰۱۶

۲۶۰ غلامعباس قاسمی ۲۹۰۱۳

۲۶۱ هدایت قاسمی ۳۰۲۷۸

۲۶۲ عبد الحلیم قاضی ۳۸۰۳۶

۲۶۳ سبزخدا قائدرحمت ۲۹۰۱۲

۲۶۴ گلنار قدیری ۴۸۰۱۷

۲۶۵ ناصر قربان نیا میرک محله ۱۷۲۴۸

۲۶۶ صاحب علی قربانی ۱۰۰۰۳

۲۶۷ حسین قربانی مهر ۴۱۰۲۳

۲۶۸ حسین قلی زاده ۴۰۰۱۱

۲۶۹ آنه قلی ظفر ۳۸۰۱۷

۲۷۰ خدیجه قنبری ۱۳۰۵۳

۲۷۱ علی قنبری ۳۰۲۷۸

۲۷۲ قاسم قنبری آشپزخانه ابوالجدایل

۲۷۳ سیدحماد قهستانی ۱۷۲۴۸

۲۷۴ جان گل قوچوق ۳۸۰۳۶

۲۷۵ اوقل بی بی قورچایی ۳۸۰۱۷

۲۷۶ محمد رضا کارگر ۳۴۱۷۸

۲۷۷ حسن کاشفی ۱۹۰۳۳

۲۷۸ میثم کاظمی ۱۷۷۷۵

۲۷۹ یوسف کاکویی ۲۸۱۵۹

۲۸۰ محمد کامل ۱۶۱۳۳

۲۸۱ کیک کر ۳۸۰۱۷

۲۸۲ حسین کرابی ۴۰۰۱۱

۲۸۳ علی کریم لو ۱۳۰۷۷

۲۸۴ محمد علی کریمی ۱۳۳۲۲

۲۸۵ جاجی کریمی ۳۸۰۳۶

۲۸۶ منصور کشفی ۱۰۰۰۳

۲۸۷ یگن دردی کلته ۳۸۰۱۷

۲۸۸ محسن کمیلی مقدم ۱۹۰۳۳

۲۸۹ سید جعفر کهنه ۱۹۲۸۹

۲۹۰ الیاس کوسلی ۳۸۰۰۲

۲۹۱ فیض الله کیوانی ۱۸۰۰۳

۲۹۲ مجتبی گرجی ۲۹۰۱۲

۲۹۳ بی بی عایشه گرگانی ۳۸۰۱۷

۲۹۴ عبد الباقی گل چشمه ۳۸۰۳۶

۲۹۵ محمد گلشنی ۱۹۰۳۳

۲۹۶ علی گمارلو ۱۶۱۳۳

۲۹۷ فتح اله گودرزی ۲۹۰۱۳

۲۹۸ عباس گودرزی ۲۹۰۱۳

۲۹۹ احمد لطفی ۱۹۰۳۳

۳۰۰ عباس لطفی ۲۴۰۱۰

۳۰۱ عبدالرحمن لطیفی ۱۶۰۱۱

۳۰۲ گلدی بای مارامائی ۳۸۰۱۷

۳۰۳ حبیب اله ماروسی ۱۹۰۳۳

۳۰۴ بهرام مجد ۲۴۰۱۹

۳۰۵ علی اصغر محرابی ۱۸۰۰۳

۳۰۶ عیدی محمد عزیزی سورشجانی ۱۸۰۰۳

۳۰۷ نازدار محمدی ۱۲۰۱۲

۳۰۸ محمد محمدی ۱۹۰۳۳

۳۰۹ علی اکبر محمدی سرک ۴۱۰۲۳

۳۱۰ بیک محمد مرادی ۱۸۰۰۵

۳۱۱ طهماس مرادی ۲۹۰۱۲

۳۱۲ مصطفی مرتضایی ۱۷۷۷۵

۳۱۳ سید عباس مرتضوی ۳۸۰۳۷

۳۱۴ حسن مرشدی ۱۹۰۳۳

۳۱۵ فواد مشعلی بعثه رهبری

۳۱۶ لطیف مشهدیان ۳۰۲۷۸

۳۱۷ محمدابراهیم مصطفی زاده ۲۸۱۵۹

۳۱۸ ایمان علی مصیبی ۳۰۰۲۸

۳۱۹ عباس معلمی اوره ۱۳۰۷۷

۳۲۰ رجب محمد مغفوری ۳۸۰۱۷

۳۲۱ یگن بی بی مقدم اینچه برون ۳۸۰۱۷

۳۲۲ عبدالغفار ممکن رودی ۴۸۰۱۷

۳۲۳ عطاء اله منصوری ۲۴۰۱۰

۳۲۴ علیرضا مهان نواز ۱۹۰۵۸

۳۲۵ بهرام مهدیان ۱۸۰۰۳

۳۲۶ علی اصغر مهرآباد ۱۹۰۲۹

۳۲۷ غلامعلی مهربانی ۱۹۰۳۳

۳۲۸ ابراهیم مهیا آبادی ۱۹۲۸۹

۳۲۹ سیدحسن موسوی ۲۸۱۵۹

۳۳۰ سیدمحمد موسوی ۲۹۰۱۲

۳۳۱ مصطفی موسوی ۳۰۰۲۸

۳۳۲ محمد رضا موید زاده ۳۵۰۱۰

۳۳۳ عمار میرانصاری بعثه رهبری

۳۳۴ سید ابراهیم میرحسین ۱۳۳۲۲

۳۳۵ سیدحمیدرضا میرزاده بعثه رهبری

۳۳۶ هادی میرزایی ۱۹۳۷۳

۳۳۷ محمد میرزایی ۲۹۰۱۳

۳۳۸ حسین میرمرتضوی ۱۹۳۷۳

۳۳۹ مرجان نازقلی چی ۳۸۰۱۷

۳۴۰ ابراهیم ناصری ۴۸۰۱۷

۳۴۱ فرحناز ناصری ۴۸۰۱۷

۳۴۲ فرهاد نجفی ۱۸۰۰۳

۳۴۳ احمد نجفی ۲۴۰۳۷

۳۴۴ عشرت نریمانی ۱۲۰۱۲

۳۴۵ عبدالعزیز نساج ۱۶۰۱۱

۳۴۶ علیرضا نظری ۱۷۲۹۱

۳۴۷ غلامعلی نظری ۱۹۳۷۳

۳۴۸ احمد نظری پور ۱۹۳۷۳

۳۴۹ ایرج نعمت الهی ۲۴۰۱۰

۳۵۰ علی نعمت زاده ۲۴۰۱۹

۳۵۱ سلطانعلی نفر شلمزاری ۱۸۰۰۳

۳۵۲ حسین نورانی ۱۹۲۸۹

۳۵۳ سیدبیژن نوربخش ۲۸۱۵۹

۳۵۴ بی بی فاطمه نیاز پیر مرادی ۳۸۰۱۷

۳۵۵ عبدالمجید نیک روان ۱۷۲۴۸

۳۵۶ ابراهیم هادی ۱۳۳۲۲

۳۵۷ حسن همایونی ۳۹۰۰۹

۳۵۸ سبامک همتیان سورکی ۱۸۰۰۵

۳۵۹ نصرت الله واحدی ۲۴۰۳۷

۳۶۰ محمدرضا واعظی ۱۹۰۲۹

۳۶۱ محمدرضا واعظیان آشپزخانه ابوالجدایل

۳۶۲ علی حسین ولی پور ۱۸۰۰۳

۳۶۳ قربان یعقوبیان ۳۰۲۷۸

۳۶۴ سید ابوالقاسم یغطین ۲۴۰۱۹

۳۶۵ رحمت اله یوسفی ۳۰۲۷۸

۳۶۶ مجید یوسفیان ۱۷۷۷۵


 

 ۲۱:۰۰ عربستان: ایران مقصر حادثه منا است!

کابران سعودی توییتر از شب گذشته با ساخت «هشتگ» هایی سعی دارند، حادثه مرگ بیش از یک هزار نفر در سرزمین منا را به گردن ایران بیاندازند.
غفلت و ناکارآمدی نیروهای عربستانی و سومدیریت آنها در برگزاری حج تمتع، حالا امسال بیش از پیش به چشم جامعه مسلمانان دنیا رسیده است. سقوط جرثقیل در نزدیکی مسجد الجرام در شهر مکه، آن هم در روزی که سرعت باد و طوفان بهانه سعودی ها شد اولین فاجعه انسانی در حج امسال را رقم زد.

پس از آن تجمع شدید در یکی از مسیر ها در سرزمین منا که منتهی به رمی جرمات می شد، یکی از بزرگترین فاجعه های انسانی در تاریخ حج تمتع را رقم زد که منجر به مرگ بیش از هزاران نفر شد.

با این حال کاربران عربستانی در توییتر که بخش زیادی از آنان را جامعه وهابی این کشور تشکیل می دهند،پس از ساعت ها سکوت پس از وقوع این فاجعه، جنگ روانی مضحک و توهم آمیزی را راه انداختند و با ساختن هشتگ هایی مانند #ایران_تقتل حجاج و #ایران_تقتل، ایران را مقصر وقوع این حادثه می خوانند.


 

۲۳:۰۰ گروهک تروریستی داعش با صدور فتوایی اعلام کرد کشته های منا چون از اتباع خلافت اسلامی نیستند نباید نماز میت برای دفن آنها بجا آورد!
بر پایه این گزارش؛ داعش اعلام کرد کشته های حجاج را ممکن است در زمره مسلمانان گمراه دانست ولی باید به خلافت ابوبکر البغدادی اعتقاد قبلی داشته باشند.

داعش در فتوایی که صادر کرده گفته بلاهای آسمانی به مرتدین و ردکنندگان خلافت اسلامی نازل خواهد شد. داعش همچنین کشته ها را به نابود شده و له شده توصیف کرده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.