ورود خبرنگاران به این زندان لوکس ممنوع!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: بیست سال از ساخت زندان «پونتا پوکو» شیلی، مکانی که برای نگهداری از محکومانی که دوران دیکتاتوری «پینوشه» جنایاتی مرتکب شده بودند، می گذرد.
این ندامتگاه امروزه تفریبا مملو از زندانی است و به عنوان «زندانی لوکس» مورد انتفادبسیاری قرار می گیرد.
زندان «پونتا پوکو» در محیطی روستایی و با منظره کوه‌های از برف پوشیده شده «آند» واقع شده است، که در حال حاضر در بردارنده ۱۰۴ عضو سابق نیروی امنیتی آگوستو پینوشه است.
این افراد دوران محکومیت خویش را به خاطر اتهاماتشان در آن زمان که شامل آدم ربایی، شکنجه و قتل بسیاری از جمله ۳۲۰۰ نفری که در طول درگیری با مخالفان چپ  کشته شدند، سپری می کنند.
شمار زندانیان پس از صدور محکومیت‌هایی که در ماه‌های اخیر صورت گرفت به سرعت در حال نزدیک شدن به حداکثر ظرفیت این زندان که ۱۲۰ زندانی است، رسیده است.
محکومیت‌های اخیر شامل حبس ۱۴ افسر ارتش در ماه گذشته به دلیل آدم ربایی و به قتل رساندن «اگینیو بریوش» کارشناس سلاح شیمیایی پینوشه در سال ۱۹۹۵ می شود.
رسیدگی به پرونده بسیاری دیگر از عوامل رژیم پینوشه تقریبا به اتمام رسیده اند.
«اسکار بناویدس» رئیس زندان مقامات شیلی، اظهار کرد: این زندان می تواند سال آینده  ۱۴۰ تا ۱۵۰ زندانی دیگر را پذیرش کند. بنابراین مهم است که روشن شود در آن صورت این ساختمان گنجایش این تعداد را دارد یا خیر؟
مقامات پیشنهاد داده‌اند تا ساختمان جدیدی در کنار پونتا پوکو که در روستا «تیل تیل» در مرکز شیلی و در ۵۰ کیلومتری پایتخت «سانتیاگو» واقع شده است، برای بزرگ کردن آن ساخته شود و یا برخی از زندانیان را به زندان‌های دیگری منتقل کنند.
اما اعضای خانوانده قربانیان خواهان آن هستند که این زندان بسته شود و زندانیان آن دوران محکومیتشان را در شرایط مشابهی ماننده هر زندانی دیگر بگذرانند.
«آلیشا لیرا» نماینده انجمن بستگان قربانیان گفت: بستن پونتا پوکو یک وظیفه اخلاقی و معنوی است که دولت مدیون آن به جامعه، خانواده‌ها و قربانیان است.
زندان پونتا پوکو نیز از بیرون همچون سایر زندان‌ها نگهبانان، برج مراقبت و دیوارهای بلندی که بر رویشان سیم خاردار قرار دارند، به نظر می رسد. اما شرایط در داخل آن مشابه هیچ زندان دیگری در شیلی نیست.
زندانیان اتاق های فردی خود، زمین تنیس، تراس و کباب پز دارند.
ملاقات در تمام روز و درون سلول‌ها انجام می شود.
این در حالی است که ۵۴ هزار زندانی دیگر در زندان‌های شیلی، کشوری که ۷۰ درصد پیش از ظرفیتش زندانی دارد، تنها می توانند در رویایشان به آن دست یابند.

index
لیرا افزود: این یک هتل تفریحی است.
این زندانیان شامل افرادی چون «میگوئل کراسنوف» افسر سابق محکوم  به بیش از ۱۰۰ سال حبس به خاطر آدم ربایی و قتل متعدد، «آلوارو کوربالان» رئیس اسبق سرویس های اطلاعاتی پینوشه و «پدرو اسپینوزا براوو» یکی از رهبران «کاروان مرگ» که در آن ۷۵ نفر از مخالفان رژیم کشته شدند، می شود.
«مانوئل کنترراس» ژانرال سابق که یکی از بدنام ترین عاملان نقض حقوق بشر در دیکتاتوری دوران سابق بوده و در ماه گذشته در سن ۸۶ سالگی درگذشت، در این زندان بسر می برد.
کنترراس رئیس پلیس مخفی پینوشه بود که به خاطر جنایات رژیم بسیار مورد سرزنش قرار می گیرفت.
این زندان در سال ۱۹۹۵ پنج سال پس از بازگشت دموکراسی به این کشور و زمانی که پینوشه هنوز در راس نیروهای مسلح شیلی بود، ساخته شد.
پینوشه در سال ۲۰۰۶ بدون هیج محاکمه ای علی رغم تلاش های بین الملل برای اجرای عدالت در مورد او در گذشت.
لیرا در پایان اظهار کرد: پونتا پوکو بازتابی از معاملاتی است که توسط پینوشه در سال های اولیه تغییر و زمانی که سیاست آنچه که ممکن بود انجام شود، است.
زندانی لوکس تری هم  به نام «کوردیلرا» برای این ناقضان حقوق بشر وجود داشت که علاوه بر زمین تنیس استخر هم داشت که درچهلمین سالگرد به قدرت رسیدن و کودتای پینوشه در سال ۲۰۱۳ بسته شد.
کنترراس و ۱۰ زندانی دیگر پس از آن به  پونتا پوکو که آخرین مکان از این قبیل زندان ها در شیلی است، منتقل شدند.
تا به امروز هیچ روزنامه نگاری اجازه داخل شدن به  پونتا پوکو را نیافته است.
تنها عکس های موجود از داخل این زندان در زمان بازدید یک نماینده مجلس از آن در سال ۲۰۱۳ می باشد.
عکس: خبرگزاری فرانسه
مترجم: گلناز سادات غفاری

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.