سعید جلیلی: در توافق، تحقیر نظام اتفاق افتاده!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: سعید جلیلی در جلسه کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: مسئله مذاکرات در تاریخ انقلاب و کشور فرصت جدیدی را رقم زد، افتخار می‌کنیم با عزت، امنیت و پیشرفت اینکار صورت گرفته است و امیدواریم کار به گونه‌ای تداوم یابد که در راستای برکت انقلاب صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع هسته‌ای فراتر از هسته‌ای و جناحی است، عنوان کرد: با توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مجلس افتخاری پیدا کرده است که در موضوع هسته ای مشارکت جدی داشته باشد و مباحث و وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

به گزارش انتخاب؛ رئیس سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای تاکید کرد: گفته می‌شود که در این مذاکرات داد و ستدی صورت گرفته بنابراین باید دید توازنی بین داد و ستدها صورت گرفته است یا خیر. اگر به هر دلیلی تنازلی گرفته شده است باید دید در بحث نظارت ها و محدودیت‌ها چه اتفاقی رخ داده است.

جلیلی اظهار داشت: تحریم‌ها و قطعنامه دو شاخص بسیار مهم برای بررسی عملکرد مذاکرات است. هر چه نظارت افزایش یافته است باید دید در مقابل چه اتفاقی در خصوص لغو تحریم‌ها صورت گرفته است. همین مسئله در لغو قطعنامه‌ها نیز می تواند شاخص مهمی باشد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: باید بررسی شود که دوستان ما در دولت یازدهم با چه داشته هایی از گذشته وارد مذاکرات شوند.بنابراین اکنون داشته های تیم مذاکره کنند در زمان تحویل پرونده به آنها را عنوان خواهم کرد.

وی تاکید کرد: با ارزیابی این داشته ها و نتیجه حاصل شده می توان عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای را ارزیابی کرد، چون همانطور که می دانید اگر توانسته باشند مولفه های و داشته ها را حفظ کنند، کار خوبی صورت گرفته است، اگر باعث ارتقای داشته ها شده باشند، می توان اذعان داشت، عملکرد خیلی خوبی رقم خود اما اگر داشته های ما کاهش یافته باشد، ارزیابی دیگر صورت خواهد گرفت.

جلیلی در ادامه داشته های فنی و سیاسی، گروه مذاکره کننده را عنوان کرد و گفت: دولت یازدهم در شرایطی پرونده هسته ای را تحویل گرفت که حدود ۲۰ هزار سانتریفیوژ تولید شده بود، آب سنگین اراک پشرفت ۸۶رصدی داشت ، آماده سازی و راه اندازی سایت فردو و تبدیل آن به سایت غنی سازی انجام شده بود و راکتور تحقیقاتی تهران به مرکز تولید رادیو دارو تبدیل شده بود.

به گفته وی با تبدیل راکتور تهران به مرکز تولید رادیو دارو نیاز دارویی نزدیک به یک میلیون بیمار با تولید داخلی تامین شده بود.

رییس تیم مذاکره کننده قبلی با بیان اینکه نیازهای پزشکی هسته ای کشور تامین شده بود، توضیح داد: در واقع به تولید ایزوتوپ های پایدار دست پیدا کرده بودیم و تولید غنی سازی ۲۰ درصد و تولید صفحات سوخت ۲۰ درصد ممکن شده بود. باید تاکید کرد که راکتور تهران موجب شد با تحریم داوریی، وقفه ای ایجاد نشود.

به گفته جلیلی ۴۱۸ کیلو مواد با غنای ۲۰% ذخیره شد، ۷ هزار کیلو مواد با غنای ۵ درصد تهیه شد ، صد تن آب سنگین تولید شده، گسترش طولی و افقی تحقیقات و توسعه غنی سازی به گونه ای که روی هفت مدل ماشین کار تحقیقاتی و توسعه ای آغاز شده بود، شکل گرفت و ۱۰۰ مگا وات برق تولید و وارد ظرفیت کشور شد.

وی با بیان اینکه این ها سرمایه های هسته ای و راکتوری بسیار ارزشمند بود، تاکید کرد: این بحث ها باعث شد دشمن به بی اعتباری گزینه نظامی اعتراف کند. در زمانی این اتفاق افتاد که بوش روی کار بود و او را دیوانه و تندرو می دانستند. آنها می دانستند که این گزینه نمی تواند عملی شود .

جلیلی در ادامه توضیح داد: آمریکا همزمان اعلام می کرد ایران اول قطعنامه ها را اجرا کند بعد با آنها وارد گفت و گو و مذاکره می شویم اما عملا دیدیم که نه تنها گزینه نظامی وجود نداشت و قطعنامه ها اجرا نشد که وارد گفت و گو و مذاکره نیز شدیم.

رییس تیم مذاکره کننده قبلی تاکید کرد: دشمن همچنین از اینکه تحریم ها مانع پیشرفت هسته ای ایران شود نا امید شدند و می دانست با تحریم های نمی تواند مانع سرعت پیشرفت هسته ای ایران شود. مصادیق اقدامات آنها برای کند کردن سرعت پیشرفت هسته ای حذف فیزیکی، خراب کاری و غیره بود که نتوانستند با این کارها سرعت قطار هسته ای ایران را کاهش دهند.

به گفته جلیلی در ادامه مسیر همچنین تمهیداتی به وجود آمد تا اقتصاد مقاومتی در کشور شکل بگیرد، حضرت آقا به این موضوع اشاره کردند و مجموعه های اقتصادی نیز صورت گرفت تا به شکل جدی تحریم ها را بی ارزش نشان دهد که برای این منظور جلسات متعدد اقتصادی انجام شد.

رییس تیم مذاکره کننده قبلی اظهار داشت: دشمن نیز از فتنه ۸۸ نا امید شد و با ثبات سیاسی و حماسه سیاسی در انتخابات سال ۹۲ مواجه شد. این موضوع یکی از بحث های مهم بود، چرا که کشور در شرایط ثبات سیاسی و اقتدار قرار داشت و مردم با شور و شوق در انتخابات مشارکت کردند و به تعبیر حضرت آقا حماسه سیاسی شکل گرفت.

وی با بیان اینکه این موضوع ها به عنوان سرمایه های راهبری سیاسی برای نظام در مذاکرات اهمیت داشت، ادامه داد: از سوی دیگر اقتدار و موقعیت نظام در منطقه به دلیل پیروزی جنگ های ۳۳، ۲۳ روزه و هشت روزه را به رخ جهانیان کشید و ناکامی دشمنان را در موضوع سوریه به نمایش در آمد.

جلیلی با تاکید بر اینکه سرمایه های سیاسی در روند گفت و گو ها از اهمیت ویژه ای برخوردار بود، توضیح داد: چرا که آنها اصرار داشتند اول تحریم ها اجرا شود بعد مسیر گفت و گو دنبال شود اما در استانبول دو بحث هایی دیگری مطرح شد که آنها اعلام کردند حاضر هستند حق ایران را در چارچوب NPTبپذیرند و با ما وارد گفت و گو و معامله شوند.

جلیلی گفت: مسائل غیرمتعارف را در توافق پذیرفته ایم.

وی همچنین مدعی شد که در برخی موارد تحقیر نظام اتفاق افتاده است.

جلیلی اضافه کرد: طبق توافق پذیرفته ایم که دیگر هیچ وقت غنی سازی ۲۰ درصد نداشته باشیم.

جلسه ای در سکوت کامل نمایندگان

عدم هیچگونه حاشیه، پرسش و سکوت مطلق، از نکات قابل تامل نشست کمیسیون برجام با سعید جلیلی بود.

برخلاف جلساتی که با سیدعباس عراقچی برگزار می شود و سخنان او بارها و بارها از سوی نمایندگان قطع شده و دائما با سئوالات آنها مواجه می شود، هیچ پرسشی از سعید جلیلی نشد.

در این میان تنها حجت الاسلام ابوترابی بود که با شنیدن سخنان جلیلی که در رد کامل توافق وین بود، لب به اعتراض گشود که این مخالفت نیز با واکنش تند زاکانی مواجه شد.

زاکانی خطاب به ابوترابی گفت: شما دارید به جمع توهین می کنید.

حجت الاسلام ابوترابی درپاسخ گفت: من فقط می خواستم تحلیلم را ارائه دهم که نگذاشتید.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.