خوزستان از نظر شاخص توسعه ۲۳ سال از استان‌های دیگر عقب است

عصر جنوب: معاون بودجه و برنامه‌ریزی استاندار خوزستان گفت: از نظر شاخص توسعه، خوزستان ۲۳ سال از دیگر استان‌های کشور عقب مانده و این بار سنگینی بر دوش مردم و مسئولان گذاشته است.

امید حاجتی در حاشیه جلسه شورای اداری اظهار کرد: با ارائه طرح پیشنهادی بودجه بدون نفت، استان خوزستان می‌تواند با استفاده از پتانسیل‌ها و استعدادهای خود در زمینه‌های دیگر به جز درآمدهای نفتی، اعتبارات خود را افزایش دهد.

وی افزود: با دستور استاندار وقت، بخشنامه خرید کالاها برای حمایت از تولیدکنندگان و خدمات داخلی استان به همه اداره‌ها و سازمان‌ها ارسال شده و با اجرای درست و همت عالی همه مدیران می‌تواند در بهبود و ارتقای وضعیت اشتغال استان در کوتاه مدت موثر باشد.

معاون بودجه و برنامه‌ریزی استاندار خوزستان از تدوین سیاست‌های میان مدت و برنامه‌هایی که برای افزایش اشتغال استان و ارتقای سطح متوسط و درآمد سالانه هم استانی‌ها خبر داد و گفت: ستاد راهبردی برای بهبود وضعیت اقتصادی استان تبیین شده که در سه بخش فنی و نظارتی و تبلیغاتی عمل خواهد کرد.

حاجتی با بیان اینکه رویکرد ما در چهار ماه گذشته رویکرد مثبت اندیشی است، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم تا در چهار ماه گذشته با بخشنامه‌هایی تعامل و حمایت از واحدهای تولیدی را در راس کار خود قرار دهیم و دستگاه‌هایی که به این امر اهمیت دادند نیز به عنوان دستگاه‌های برتر شناخته شدند.

وی با اشاره به اینکه این بخشنامه کاملا ارشادی است و با قوانین و مقررات مغایرتی ندارد، تصریح کرد: شرایط سختی که در وضعیت اشتغال وجود دارد و مشکلاتی که برای استان هست استاندار را بر این داشت که این تصمیم را کاملا ارشادی و در راستای حمایت از تولیدات بومی و بهبود مشکلات انجام دهد.

*تقاضای خانوارها برای مصارف کالا زیاد است

معاون بودجه و برنامه‌ریزی استاندار خوزستان تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار قابل استناد هزینه و درآمد خانوارهای خوزستانی با اطلاعاتی که از سوی مرکز آمار ایران کسب شده هزینه هر خانوار ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده و این حجم هزینه و تقاضا برای کالا و خدمات ۱۵ برابر آن است.

حاجتی اضافه کرد: این نشان دهنده تقاضای خانوارها برای مصارف کالا زیاد بوده که باید بتوانیم آنها را سمت تولیدات داخل هدایت کنیم.

وی، حمایت از تولیدات بومی را یک نهضت عمومی و مطالبه ملی دانست و تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های تبلیغاتی انجام شده و حمایت از تولیدات از طریق رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی می‌توانیم اثربخشی این موضوع را ۱۵ تا ۲۰ برابر افزایش دهیم.

به گفته حاجتی، این بخشنامه محدودیت‌های قانونی برای هیچ دستگاه دولتی و غیردولتی ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت‌های استان در حوزه خدمات و تولید زیاد است، اظهار کرد: خوزستان طرفیت‌های زیادی برای درآمدزایی دارد و بدون درآمدهای نفت چهارمین استان در درآمدزایی در کشور محسوب می‌شویم.

معاون بودجه و برنامه‌ریزی استاندار خوزستان با بیان اینکه از نظر درآمدهای غیرنفتی رتبه سوم را در کشور داریم، ادامه داد: اگر بتوانیم با استفاده از این طرح پیشنهادی درآمدهای پایدار بدون نفت داشته باشیم می‌توانیم از طریق دریافت مالیات‌ها، استان را اداره کنیم.

*اعتبارات حاصل از درآمدهای نفتی

حاجتی با اشاره به اینکه اعتباراتی که از درآمدهای نفت در این سال‌ها تخصیص داده می‌شد به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز نمی‌رسید، تصریح کرد: اگر تلاش کنیم تا این طرح تصویب و به مرحله اجرا برسد این امکان برای استان ما به‌وجود خواهد آمد تا به ۱۰۰ درصد تخصیص اعتبار در سال برسیم و مشکل اعتبار استان یکبار برای همیشه حل خواهد شد.

وی افزود: از نظر شاخص توسعه، استان خوزستان ۲۳ سال از دیگر استان‌های کشور عقب مانده و این بار سنگینی بر دوش مردم و مسئولان گذاشته است.

معاون بودجه و برنامه‌ریزی استاندار خوزستان با اشاره به جنگ تحمیلی و خساراتی که به استان خوزستان وارد شده است، اظهار کرد: در دوران جنگ تحمیلی، خساراتی به استان وارد شده که دیگر جبران نخواهد شد از جمله مهاجرت بازرگانان خوزستان که به هیچ عنوان بازگشت آنها امکانپذیر نخواهد بود.

حاجتی ابراز امیدواری کرد در تلاش هستیم تا طرح پیشنهادی بودجه بدون نفت هر چه زودتر برای لایحه بودجه سال ۹۴ ارائه شود و نخستین استان پیشتاز در بودجه بدون نفت در کشور باشیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.