استمرار دوقرن رابطه ایران و انگلیس؛ چراغ سفارت‌ها روشن شد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: قانون نوشت: تهدید، فشار رسانه‌ای و توهین هیچ‌کدام کارساز نبود و سرانجام سفارت انگلیس با حضور وزیر خارجه این کشور در تهران بازگشایی شد. البته این اقدام یک طرفه نبود و در همین راستا سفارت جمهوری اسلامی نیز در لندن با حضور مسئولان و  دیپلمات‌‌های‌ایرانی به کار خود ادامه داد. «فیلیپ هاموند» وزیر امور خارجه انگلیس صبح دیروز، بلافاصله به سفارت این کشور در خیابان فردوسی رفت تا پس از چهار سال تعطیلی و در فضایی آرام، به‌طور رسمی‌درهای سفارتخانه این کشور اروپایی را بگشاید.هاموند در حالی وارد سفارت انگلیس شد که نه تنها هیچ مقام ایرانی او را در مراسم بازگشایی سفارت کشورش در تهران همراهی نمی‌کرد بلکه به خبرنگاران نیز اجازه حضور در داخل سفارت داده نشد. با این حال، ده‌ها خبرنگار و تصویربردار رسانه های خبری داخلی و خارجی با اجتماع در برابر در اصلی سفارتخانه انگلیس و خیابان‌های اطراف آن از جمله چهارراه استانبول در تهران، رویدادهای آن را رصد کردند.ایرنا در این باره نوشت با وجود انتشار خبرهایی مبنی بر برگزاری تجمع همزمان با بازگشایی سفارت انگلستان در تهران، هیچ‌گونه تجمعی مقابل این سفارتخانه برگزار نشد و اوضاع در حوالی ساختمان سفارت انگلستان در تهران،خیابان فردوسی عادی است و هیچ‌گونه تجمعی در موافقت یا مخالفت با بازگشایی سفارت مزبور در این محل برگزار نشده است. ماموران امنیتی نیز از صبح با حضور در خیابان‌های اطراف محل سفارت انگلستان در تهران نظارت کاملی بر نظم و انضباط این منطقه دارند.  ولی از سوی دیگر تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران با اعلام اینکه عده ای در مقابل سفارت انگلیس دست به اعتراض زدند نوشت: جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران عصر دیروز به صورت خودجوش و در اعتراض به بازگشایی سفارت انگلیس قصد تجمع مقابل این سفارتخانه را داشتند که ماموران نیروی انتظامی‌با تدابیر امنیتی مانع از حضور تجمع‌کنندگان مقابل درب اصلی این سفارتخانه در خیابان فردوسی شدند. تجمع‌کنندگان که از ساعت ۱۶ در اطراف سفارت انگلیس حضور پیدا کرده بودند، شعار «مرگ بر انگلیس» سر می‌دادند. نیروی انتظامی‌با استقرار نیروهای خود در تقاطع چهارراه استانبول و میدان فردوسی مانع از عبور و مرور وسایل نقلیه در خیابان فردوسی شد. در تقاطع فردوسی و جمهوری جمعی از دانشجویان که شعار مرگ بر انگلیس سر می‌دادند و قصد حضور در مقابل سفارت انگلیس را داشتند توسط ماموان نیروی انتظامی‌پراکنده شدند.ماموران زن نیروی انتظامی‌نیز مانع از حضور دانشجویان دختر در نزدیکی تقاطع چهارراه استانبول شدند. با بازگشایی فعالیت سفارتخانه انگلستان، تابلویی فلزی که روی آن نوشته شده است«سفارت بریتانیا»، در کنار در اصلی بزرگ و آبی رنگ آن در خیابان فردوسی بر سینه دیوار نقش بست. همزمان با این مراسم، سفارت جمهوری اسلامی‌ایران در لندن نیز طی مراسمی‌با حضور «مهدی دانش یزدی» معاون اداری و مالی وزارت خارجه و «محمد حسن حبیب‌ا… زاده‌»کاردار غیر مقیم ایران در انگلیس بازگشایی شد.
نقطه‌عطف روابط از زبان وزیرخارجه ‌انگلیس
رسانه های انگلیس نوشته اند که هاموند در مراسم یادشده، بازگشایی سفارتخانه کشورش را در تهران، یک نقطه عطف در روابط دو کشور و به مثابه « پایان یک سفر طولانی و آغاز سفری تازه و هیجان انگیز» توصیف کرده و گفته است: «پس از توافق اتمی‌ایران و قدرت های جهانی، بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران گام منطقی بعدی برای گسترش روابط با کشوری مهم در منطقه ای استراتژیک و بی ثبات است.» وزیر خارجه انگلیس، مقابله با تروریسم، بی ثباتی منطقه، گسترش نفوذ گروهک تروریستی و تکفیری داعش در عراق و سوریه، مواد مخدر و مسئله مهاجرت را از جمله مسائلی دانست که تهران و لندن با وجود اختلافاتی که دارند، می‌توانند در آن همکاری کنند.هاموند در این زمینه گفت: ایران و انگلیس اختلافاتی در مورد برخی مسائل دارند، اما با افزایش اعتماد و اطمینان میان دو کشور، همکاری میان آنها ممکن خواهد شد. سخنان او در مراسمی‌ایراد شد که هیچ مقام بلندپایه ایرانی در آن حضور نداشت.
 رفت و آمد یک مهمان
همزمان با این مراسم، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه که در همایش «مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی ایران» در دانشگاه علامه طباطبایی شرکت کرده بود، در پاسخ به سوالی گفت که ما سفارت انگلیس را نبسته بودیم. آنها خود اقدام به چنین کاری کرده بودند.وی افزود: «همه دنیا به نقش سازنده ایران در منطقه و جهان پی برده اند و بازگشایی سفارت انگلیس و حضور اروپاییان در ایران نشان دهنده این مسئله است. البته با برخی کشورهای اروپایی اختلاف نظر داریم که این اختلافات در یک محیط تعاملی مبتنی بر چشم باز و دیدگاه واقع نگری قابل گفت‌وگوست و با یک روش جدی و دقیق می‌توان کار را پیش برد اما این، یک واقعیت است که ایران به عنوان یک بازیگر اساسی و منطقی در صحنه بین‌المللی حضور دارد.»
حرکتی غیر قانونی عامل سال‌ها مناقشه
سفارت انگلستان در تهران از هشتم آذرماه ۱۳۹۰ (سال ۲۰۱۱ میلادی ) با ورود غیرقانونی تعدادی از دانشجویان به محل سفارتخانه، تعطیل و روابط سیاسی و دیپلماتیک میان دوکشور قطع شده بود. رایزنی های انجام گرفته در دو سال گذشته و به ویژه امضای توافق هسته ای میان ایران و کشورهای گروه ۱ + ۵ (که یکی از آنها انگلیس است) باعث شد تا قفل سفارتخانه های ایران و انگلیس باز شود و با سفر هاموند به تهران، دو کشور روابط عادی خود را از سر گیرند. با این حال، سفارتخانه های دو کشور در وهله نخست در سطح کاردار فعالیت می‌کند و پس از آن، به سطح سفیر ارتقا خواهد یافت. کارشناسان معتقدند سفر وزیر خارجه انگلیس برای بازگشایی و دیدارهای او با مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی‌ایران تحولی تازه و جدی در روابط ایران با اروپا به شمار می‌رود.
دیدار با روحانی رایزنی با زنگنه
فیلیپ‌هاموند وزیرخارجه انگلیس که به همراه یک تیم بلند پایه وارد تهران‌شده است، روز گذشته با مقامات و اعضای کابینه دولت روحانی به ویژه بیژن زنگه وزیر نفت دیدار و گفت و گو کرد و قرار است امروز با رئیس جمهور کشورمان نیز به رایزنی بپردازد.  در دیدار بیژن زنگنه با فیلیپ هاموند نمایندگانی از شرکت‌های انگلیسی از جمله معاون مدیرعامل شرکت شل نیز حضور داشتند.شرکت شل تا پیش از افزایش تحریم‌های بین المللی سابقه مشارکت در توسعه میادین نفتی ایران همچون طرح توسعه میادین نفتی سروش و نوروز را دارا بود.شرکت شل بدهی ۳/۲میلیارد یورویی به ایران دارد که به دلیل تحریم‌ها، امکان پرداخت آن وجود ندارد. گفته می‌شود به محض رفع تحریم ها، این بدهی به حساب ایران پرداخت می‌شود.همچنین ایران در یک میدان گازی واقع در دریای شمال با انگلیس شراکت دارد که به دلیل تحریم، امکان برداشت منافع حاصل از آن برای ایران وجود ندارد.

 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.