مدارس عشایری حداقل امکانات را هم ندارند

عصر جنوب : مدیر آموزش و پرورش عشایر استان خوزستان با انتقاد از عدم رعایت عدالت آموزشی در توزیع امکانات بین مدارس گفت:مدارس عشایری خوزستان از بسیاری امکانات محروم می باشند.

حمید قنبری روز سه شنبه در نخستین نشست شورای عشایر دزفول در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان افزود: بیش از ۶۰ درصد مدارس عشایری استان خوزستان فاقد سرویس بهداشتی و ۷۰ درصد آنها فاقد آزمایشگاه ، نمازخانه و دیگر امکانات است.

وی جمعیت دانش آموزی استان خوزستان که در مدارس عشایری تحصیل می کنند ۱۴ هزار نفر عنوان کرد و افزود: این دانش آموزان در ۵۷۳ مدرسه و ۱۴ منطقه عشایری از جمله الوار گرمسیری ، دزفول ، شوشتر ، لالی، مسجدسلیمان ، اندیکا ، رامهرمز و باغملک تحصیل می کنند.

قنبری افزود: در دزفول و بخش سردشت این شهرستان یکهزار دانش آموز عشایری در ۷۲ مدرسه و ۱۲۰ کلاس درس تحصیل می کنند که به دلیل کمبود اعتبارات و امکانات با مشکلات زیادی روبرو هستند.

وی اظهار داشت: مدارس عشایری این منطقه استاندارد نبوده بطوری که با وقوع یک زلزله سه ریشتری فاجعه ای رخ خواهد داد.

مدیر آموزش وپرورش عشایری خوزستان با انتقاد از شکاف طبقاتی موجود در توزیع اعتبارات و امکانات آموزشی گفت: در حالیکه برخی دانش آموزان عشایری در کوی مدرس دزفول در چادرهای عشایری تحصیل می کنند در نزدیکترین مدارس آنها بهترین امکانات آموزشی وجود دارد.

قنبری گفت: با پیگیری انجام شده ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای زیرسازی مدارس عشایری خوزستان تامین شده که امیدواریم با این اعتبار شاهد ارائه امکانات به این مدارس محروم باشیم.

وی ضمن اشاره به کمبود امکانات از نظر فناوری آموزشی در مدارس عشایری استان خوزستان ابراز امیدواری کرد با رعایت عدالت آموزشی زمینه ظهور استعدادهای دانش آموزان عشایر فراهم شود.

رییس اداره امور عشایر شهرستان دزفول نیز در این نشست عشایر را تولید کنندگان قانع،صبور و حافظان مرزها معرفی کرد که با تولیدات خود نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند.

محسن پور فرخی افزود: عشایر با کمترین امکانات در عرصه اقتصاد و تولید فعالیت می کنند به طوری که از کل چهار هزار و ۷۰۰ کیلومتر مساحت دزفول عشایر در سه هزار و ۴۱۰ کیلومتر مربع پراکنده می باشند.

وی فاصله شهر دزفول تا دورترین نقاط عشایری این شهرستان را بیش از ۱۷۰ کیلومتر عنوان کرد وگفت: پراکندگی عشایر دزفول باعث شده ارائه امکانات و خدمات به آنها به سختی انجام شود این درحالی است که اعتبار مناطق عشایری دزفول از ۳۵ میلیارد ریال در سال۹۰ به شش میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال کاهش یافته است.

رییس اداره امور عشایر دزفول جمعیت عشایری دزفول را ۳۰ هزار نفر دانست و گفت: برای هفت هزار زن و ۱۲ هزار مرد به طور مستقیم شغل ایجاد شده ضمن اینکه عشایر دزفول سالانه ۹۰۰ تن شیر ، ۴۵۰ تن ماست ، ۲۸ تن روغن و ۱۰۲ تن پشم تولید می کنند.

پورفرخی با اشاره به اقدامات امور عشایر دزفول گفت:در سال گذشته ۷۵ کیلومتر راه روستایی در مناطق عشایری دزفول مرمت و بهسازی شده است.

وی به پیشرفت ۸۰ درصدی احداث ابنیه فنی جاده دارخلک اشاره کرد و گفت: آب شرب چهار روستای عشایری دزفول از جمله روستای آب بنه، سیدبهرام ،ناری آباد و بنه تامین شد و تکمیل پروژه آبرسانی دورک و نگهداری تاسیسات و تجهیزات آبرسانی روستای سالند در دست انجام است.

رییس اداره امور عشایر دزفول با اشاره به عملکرد شرکت تعاونی عشایری شهید رجایی دزفول گفت:این شرکت تعاونی پارسال ۱۰۰ هزار کیسه آرد ، ۳۶۴ تن جو و سه هزار و۲۰۰ کیلوگرم خرما بین عشایر دزفول توزیع کرد.

پورفرخی با اشاره به سهم کم سرانه آرد عشایر این شهرستان افزود: سرانه ماهانه آرد برای عشایر دزفول هفت و نیم کیلوگرم می باشد که کافی نیست.

وی عدم آنتن دهی تلفن همراه ، مشکلات بهداشتی و درمانی ، نبود مدرسه متوسطه ، خرابی جاده اصلی روستای ابوالحسن به امامزاده احمدفداله ، برق‌رسانی در مناطق عشایری و بیماری های دامی را از جمله مشکلات عشایر دزفول عنوان کرد.

رییس اداره امور عشایر دزفول با اشاره به نقش عشایر در تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: عشایر دزفول در سال گذشته ۱۹۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال درآمدزایی کردند این در حالی است که کل بودجه شهرستان دزفول از محل تملک دارایی ها ۲۹۰ میلیارد ریال بوده است.

در این نشست مقرر شد توزیع آرد بین عشایر دزفول با هماهنگی اداره امور عشایر انجام و اداره راه و شهرسازی نسبت به ایمن سازی جاده های عشایری اقدام کند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.