کارگرانی که گرمای تنور را به جان می خرند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: باید براین باور برسیم که قشر زحمت کش نانوا برای ما مردم از صبح زود تا عصر زحمت می کشد تا در سفره خود نان داغ داشته باشیم.
در یکی از روزهای گرم تابستان بر آن شدیم تا به یکی از نانوایی‌های فعال سطح شهر سری بزنیم و در مورد فعالیت این عزیزان گزارشی تهیه کنیم.

نان مهمترین غذای مصرفی مردم است که همواره بیشترین سهم در سبد غذایی خانوارهای ایرانی را به خود اختصاص داده است، ایرانیان از نان به عنوان زیور همیشگی سفره‌های خود یاد می کنند اما این غذای پر برکت که قوت غالب مردم به شمار می‌رود به دست کسانی پخته می‌شود که غالبا از تامین معیشت خانواده‌های خود باز می‌مانند.
نانی که هر روز بر سفره میلیون ها ایرانی گذاشته می‌شود، حاصل کار و تلاش و زحمت کارگرانی است که بی هیچ چشم داشت و گله‌ای پای تنور تفتیده با زبانی تشنه و دست و صورتی سوخته هر رنج و سختی را به جان می‌خرند اما با وجود آنکه بیشتر مردم و مسئولان خواهان پخت نانی با کیفیت، مرغوب و بهداشتی هستند و با کوچکترین ایراد و اشکال از نحوه پخت نان نارضایتی خود را نشان می‌دهند کمتر دیده شده کسی پای درد دل‌ آنها نشسته و دقایقی جویای حالشان شده باشد.

بی گمان “نانوایی ” جزو مشاغل سخت و طاقت فرسا به شمار می‌رود و از نظر کارگران نانوایی یکی از سخت‌ترین کارها را بر دوش دارند و لیکن نباید از زحمات بی دریغ این قشر زحمتکش غافل بود.شرایطی که مسئولان کشور دغدغه تولید نان مرغوب و با کیفیت را دارند سوال این است که چرا همین مسئولان به فکر برطرف کردن مشکلات کارگران زحمتکش و دست و صورت سوخته نانوایی‌ها نیستند؟
به نظر می‌رسد با توجه به دغدغه خاطر و معیشت سخت خانوارهای کارگری در شرایط تورمی موجود، دولت و مسئولان امر باید تدبیر ویژه و اقدام شایسته‌ای برای رفاه حال این دسته از کارگران صورت دهند.

نانوا ها در هر جایی که باشند برای مردم نان درست می کنند. نان یه غذای مهم برای هر آدمی است تا بدن سالمی داشته باشد.نانواهای مهربان از صبح زود در کنار تنور می ایستند و با آرد و آب برای مان نان درست می کنند. آرد و آب را با هم مخلوط می کنند تا خمیری درست شود تا بتوانند از آن نان درست کنند.نانوا تکه خمیری را بر می دارد و آن را صاف می کند و داخل تنور که خیلی هم داغ است می گذارد. نانواها نان های مختلفی درست می کنند. نان سنگک، نان بربری، نان تافتون و نان لواش از نان هایی است که در تنور پخته می شود و به آن نان سنتی می گویند.البته دستگاه های پخت نان هم در نانوایی ها وجود دارد که جای سنتی ها را گرفته و به نوعی مدرن تر شده اند.
مردمی که در صف نانوایی می ایستند باید زحمات این قشر زحمتکش جامعه را درک کرده و بفکر رفاه حال نانوایان باشند تا نانی که از درون تنور یا دستگاه در می آید با بهترین کیفیت به دست خودشان برسد.اما بعضی از مردم می گویند که نانواها بیشتر با مردم از روی خشم و عصبانیت برخورد کرده و نان می دهند ولی مردم بر این باور تکیه کنند که اولا نانواها عصبانی نیستند چون در خصوصیاتشان نیست ثانیا کسی که در معرض هوای گرم تنور و شعله های گاز قرار می گیرد شاید کمی حوصله نداشته باشد اما باید براین باور برسیم که قشر زحمت کش نانوا برای ما مردم از صبح زود تا عصر زحمت می کشد تا در سفره خود نان داغ داشته باشیم.

نانوایان از قشر زحمتکش در نظام جمهوری اسلامی هستند، زیرا عهده‌دار تامین نان مردم هستند.اما نباید از احترام به نان هم غافل شد بطوریکه پیامبر گرامی (ص) هر زمان نان می‌گرفتند می‌بوسیدند و با احترام با این نعمت بزرگ الهی رفتار می‌کردند و درباره احترام به نان نیز سفارش‌های زیادی به مردم می‌کردند.

گزارش:سجادمیرزایی

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.