کتاب «من زنده ام» اولین نشر خاطرات خود نگاشت زنان در دوران اسارت

عصر جنوب: مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان کتاب «من زنده ام» را اولین نشر خاطرات خود نگاشت زنان در دوران اسارت دانست.

لفته منصوری اظهار کرد: کتاب «من زنده‌ام» خاطرات دوران چهار ساله‌ اسارت معصومه آباد در زندان‌ های رژیم بعث صدام است. این کتاب با بیان نقش و تاثیر انقلاب اسلامی بر زندگی و شخصیت نویسنده به دوره‌ دفاع مقدس، اسارت و آزادی او و سه بانوی آزاده‌ دیگر به پایان می رسد.

وی افزود: این کتاب ۵۵۵ صفحه ای طی یک‌ سال به چاپ چهل و دوم رسیده که با توجه به این رقم چاپ مجدد کتاب می توان گفت «من زنده‌ام» یکی از آثار پرمخاطب و جذاب در حوزه دفاع مقدس در سال گذشته بوده است. این کتاب در هشت فصل با عناوین کودکی، نوجوانی، انقلاب، جنگ و اسارت، زندان الرشید بغداد، انتظار، اردوگاه موصل، عنبر، عکس و اسناد به چاپ رسیده است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: به نظر من باید کتاب «من زنده ام» را جزو اولین های حوزه نشر خاطرات خود نگاشت زنان در دوران اسارت قلمداد کرد. در ادبیات پایداری، خاطرات خود نگاشت زنان در اسارت بسیار کم و شاید منحصر به این کتاب باشد.

منصوری خاطرنشان کرد: به این دلیل که اثر فوق یکسال بعد از انتشار به چهل و دومین چاپ خود رسیده پس شایسته نقد و بررسی منصفانه است. در حقیقت کتاب «من زنده ام» در اوج مهارت و زیبایی نگاشته شده و نقدی که بر آن وارد شده برای تقویت مبانی استنادی آن ضرورت دارد.

وی در ارتباط با نقاط قوت کتاب من زنده ام گفت: خواننده در سراسر کتاب گره افکنی، کشمکش، تعلیق، بحران و گره گشایی را در دو کلمه «من زنده ام» لمس می کند. این کتاب دارای لحن محترمانه، ضرب آهنگ، بیان روان، جملات سلیس، شفافیت زبان و پرداخت جذاب و خواندنی است.

منصوری ادامه داد: استفاده گسترده از آرایه های لفظی و معنوی، حس آمیزی های بدیع، تلمیح و تضمین های بجا، حسن تعلیل، مراعات نظیر و بیان مسجع و واج آرایی، کتاب را خواندنی و دلپذیر کرده است.

وی در راستای نقد کتاب به کاستی ها و نارسایی های اثر اشاره کرد و گفت: حوزه تخصصی انتشارات بروج، دفاع مقدس نیست. کتاب فاقد نمایه موضوعی و اعلام است. ارزش یک متن تاریخی به عوامل متعددی وابسته است که در میان این عوامل، مستند سازی، تعدد منابع، جدید بودن، ارتباط با موضوع و اعتبار مطالب برگرفته شده از منابع، از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان ادامه داد: اما متاسفانه در این کتاب علیرغم پانویس های متعدد که به معرفی اشخاص و دادن اطلاعات دقیق از زندگی آنها پرداخته هیچگونه منبع و ماخذی برای این مطالب ذکر نگردیده است.

منصوری گفت: به جز عدم وجود وحدت رویه برای درج متن های فارسی، عربی و انگلیسی در صفحه یا پانویس در هیچ جای کتاب فوق ارجاع درون متنی و برون متنی وجود نداشته است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در پایان گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تقریظ مهمی بر کتاب «من زنده ام»  نوشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان کتاب «من زنده ام» نوشته معصومه آباد از انتشارات بروج را به عنوان اولین نقاد این کتاب نقد کرد.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.