یک نماینده: تعداد دکل‌های گمشده زیاد است!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع دکل گمشده گفت: تعداد دکل ها یک یا دو دکل نیست بلکه بسیار بیشتر از تعدادی است که مطرح شده است.
حسین دهدشتی در جمع خبرنگاران افزود: موضوع دکل در قالب شرکت تاسیسات دریایی که دارای ابهامات فراوانی بود در بهمن ماه سال ۹۰ به صورت یک تخلف محرز شد و با پیگیری های صورت گرفته، قرار شد که مدیریت وقت شرکت تاسیسات دریایی، گزارشی تکمیلی را به کمیسیون انرژی ارایه دهد که هرگز این گزارش ارایه نشد.

نماینده مردم آبادان در مجلس ادامه داد: در سال ۹۳ درخواست تحقیق و تفحص با امضای ۱۶ نماینده به هیات رییسه کمیسیون انرژی ارایه شد اما نمایندگان با این استدلال که چون سازمان بازرسی برای رسیدگی به این تخلف ورود پیدا کرده است، به آن رای ندادند اما مجددا ما آن را پیگیری کردیم که به زودی در جلسه علنی مجلس اعلام وصول می شود.

وی با بیان این که تخلفات صورت گرفته در شرکت تاسیسات دریایی مربوط به ۲۰ سال گذشته است، ادامه داد: سازمان بازرسی یک سال است که وقت خود را بر روی این موضوع گذاشته و در این یک سال هم جلساتی با نمایندگان کمیسیون انرژی برگزار کرده و مسایلی را که مطرح کردیم رسیدگی کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: درخواست تحقیق و تفحص ما از پیگیری سرنوشت همین دکلی که امروز ما خبرهایش را می شنویم، شروع شد و طبق روال، اواخر آذرماه سال ۹۳ در کمیسیون مطرح و نهایتا رای گیری شد که البته رای نیاورد.

دهدشتی ادامه داد: تخلف در شرکت تاسیسات دریایی بسیار گسترده است که یکی از آن ها تخلف در قراردادها است و دکل ها زیرمجموعه این قراردادها می شوند البته تخلفات دیگری نیز وجود دارد که می توان به تاسیس شرکت های سوری زیرمجموعه شرکت تاسیسات دریایی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: مهم ترین تخلف آن ها بحث سهام و نحوه واگذاری سهام آن ها بوده به شکلی که برای اجرای پروژه هایی که این شرکت با وزارت نفت قرارداد دارد فقط ۶۴ میلیارد دلار دریافت کرده و دکل ها نیز زیرمجموعه شرکت های صوری شرکت تاسیسات دریایی می شود.

این نماینده مجلس با بیان این که به نظر می رسد از ابتدای شکل گیری شرکت تاسیسات دریایی، تخلفات گسترده ای در این شرکت رخ داده است، ادامه داد: گزارش هایی به ما رسیده که حجم ابهامات بسیار زیاد بوده یعنی این که شرکت های صوری با امکانات شرکت تاسیسات دریایی تاسیس شده که از امکانات بزرگ ترین شرکت فراساحلی کشور استفاده کرده اند و شرکت تاسیسات دریایی دوباره سهام آن ها را خریداری کرده است.

دهدشتی ادامه داد: شرکت تاسیسات دریایی حداقل ۳۰ شرکت زیرمجموعه دارد که یکی از آن ها شرکت کیتو و گلوبال می باشد که نحوه شکل گیری سهام آن ها دارای ابهام است.

وی اضافه کرد: چون ۵۱ درصد سهام شرکت تاسیسات دریایی متعلق به صندوق بازنشستگی و ۴۸ درصد ان متعلق به بنیاد تعاون ناجا است، نمایندگان را برای تحقیق و تفحص از آن حساس کرده اند البته می توان گفت به طور کلی شرکت هایی که بر آنها نظارتی نیست قطعا حیاط خلوت می باشد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که حجم تخلفات صورت گرفته در شرکت تاسیسات دریایی چه قدر بوده است؟ گفت: تخلفات صورت گرفته در تاسیس شرکت های زیرمجموعه این شرکت چندین برابر گم شدن یک دکل است به شکلی که شرکت تاسیسات دریایی بر روی کاغذ حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارد و در اواخر دولت دهم حدود ۶ میلیارد دلار نیز قرارداد اجرای پروژه انعقاد کرده اما متاسفانه پیشرفت پروژه نسبت به پول گرفته شده نیست.

نادر قاضی پور نیز در این زمینه در جمع خبرنگاران گفت: اگر تحقیق و تفحص در خصوص شرکت تاسیسات دریایی در جلسه علنی اعلام وصول شود یقینا مشخص می شود که دکل های بسیاری گم شده که باید پیدا شود و هزینه های زیادی در صنایع دریایی شده است که باید پاسخگو باشند.

وی با درخواست از قوه قضاییه برای رسیدگی به این پرونده ادامه داد: ما بسیار خوشحالیم که پرونده بقایی و سرمایه گذاری وی در خارج از کشور در قوه قضاییه در حال رسیدگی است و از قوه قضاییه هم می خواهیم که به پرونده دیگر مسوولین متخلف نیز رسیدگی شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.