مذاکرات باز هم تمدید شد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران از ادامه مذاکرات در چند روز آینده خبر داد.

فدریکا موگرینی پس از دو روز رایزنی با همتایان خود در گروه ۱+۵ و ایران گفت: ما خیلی از کارها را انجام دادیم اما کارهای دشواری باقی مانده است. ما می خواهیم از تمام وقت خود استفاده کنیم.

بعضی از وزیران در ساعات و روزهای آینده وین را ترک می‌کنند اما دوباره به وین بازخواهند گشت.

وی ادامه داد: من آمده‌ام اینجا در جمع شما تا بگویم ما مذاکرات را تمدید کرده‌ایم.

موگرینی اما به تاریخ مورد نظر تمدید اشاره ای نکرد.

وی افزود: خبر این است که ضرب‌الاجل خود را تمدید کرده‌ایم و به دنبال زمانی مناسب برای توافق نهایی هستیم.

وی تاکید کرد که ما سخت کار می‌کنیم اما موضوعات مهمی باقی مانده است.

به نظر می‌آید آمریکایی‌ها سعی دارند با کشاندن مذاکرات به لحظات پایانی ۹ جولای از فشار ارسال توافق به کنگره بکاهند.

** ماری هارف: مذاکرات هسته‌ای تا روز جمعه تمدید شد

خبرگزاری تسنیم: مشاور وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد برای انجام گفتگوها و رایزنی‌های بیشتر، مذاکرات هسته‌ای تا ۱۰ جولای تمدید شد.

ماری هارف، مشاور ارتباطات راهبردی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به تمدید مذاکرات هسته‌ای تا روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای گفت: ما ایران مذاکرات را هر روز ادامه می‌دهیم تا بتوانیم برای یک تفاهم جامع به جمع‌بندی برسیم.  جان کری در وین باقی خواهد ماند و به گفتگو با دیگر اعضای ۱+۵، خانم موگرینی و آقای ظریف ادامه خواهد داد.

در تمام بخش‌ها به پیشرفت قابل توجهی دست یافتیم اما کار بسیار فنی بوده و از حساسیت زیادی برای تمام کشورهای درگیر برخوردار است. مشخصا کیفیت این توافق بیشتر از زمان تعیین شده برای ما اهمیت دارد و به همین دلیل است که به مذاکرات ادامه می‌دهیم. به منظور اختصاص زمان بیشتر برای مذاکره، گام‌های فنی لازم برای اقدامات برنامه مشترک اقدام تا ۱۰ جولای را خواهیم برداشت.

دقایقی پیش نیز فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران در مقابل هتل پاله‌کوبورگ، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای در وین، حاضر شد. وی گفت: وارد سخت‌ترین و واقعی‌ترین مرحله مذاکرات شده‌ایم. چندین دیدار هماهنگی داشته‌ایم. آخرین مسایل سخت را در بالاترین سطح در حال بررسی هستیم. موگرینی افزود: برخی وزرا وین را در ساعات آینده ترک می‌کنند و باز خواهند گشت. من اینجا می‌مانم. وی ادامه داد: طی ساعات یا روزهای آینده به کار برای نهایی شدن متن توافق ادامه می‌دهیم.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز دقایقی پیش اعلام کرد که هنوز دستاوردی حاصل نشده است و کمتر از ۱۰ موضوع است که هنوز حل نشده‌اند. وی در ادامه و در پاسخ به تسنیم گفت: به سمت جلو حرکت می‌کنیم. وزیر خارجه روسیه افزود: تقریبا همه (وزرا) وین را ترک می‌کنند. وی پیش از ترک وین گفت که موضوع رفع تحریم‌های تسلیحاتی همچنان مورد بحث میان طرفین است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.