کدام سریال‌های ماه رمضان داد مخاطبان را درآوردند؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: روزنامه قانون در گزارشی نوشت: سریال‌های مناسبتی ماه مبارک رمضان در سال‌های مختلف به دور از حواشی نبوده‌اند، بعضی اعتراض مخاطبان را به همراه داشته‌اند و کار برخی به واکنش‌های جهانی کشیده شد.برنامه‌های صداوسیما در همه سال‌های گذشته به دور از حواشی نبوده‌اند، اما با گسترش امکان ارتباط مجازی و شبکه‌های اجتماعی حجم انتقادها به برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون بیشتر شده و بیش از قبل امکان عرضه یافته است.
در این شرایط است که کوچک‌ترین حاشیه هر برنامه و سریال به سوژه‌ای برای بحث در فضای مجازی تبدل می‌شود. از ابتدای امسال سریال‌های مختلفی از جمله «درحاشیه» با حاشیه گسترده روبه‌رو شده، و این فضا به سریال‌های ماه رمضان نیز رسیده است. حاشیه‌سازی برای «پایتخت» در ادامه همین فضاها رخ داد.در ادامه نگاهی به سریال‌های مناسبتی ماه مبارک رمضان و حاشیه‌های آن صورت گرفته است.

برگ برنده رمضان ۹۴
به گزارش خبر آنلاین سریال «پایتخت» ساخته سیروس مقدم بعد از سه سال پخش در نوروز سر از ماه مبارک رمضان درآورد. قصه شخصیت‌های «پایتخت» که چندی سالی است به چهره‌های محبوب تلویزیون بدل شده‌اند، این بار طولانی‌تر و مناسب ماه رمضان روایت شد اما پخش این مجموعه که در حال حاضر محبو‌ب‌ترین سریال شبکه‌های تلویزیونی محسوب می‌شود، به دور از حواشی نبوده است.«پایتخت» توانسته مخاطبان خود را جذب کند اما به اعتقاد گروهی از مخاطبان که نظرات خود را در شبکه‌های مجازی منتشر کرده‌اند، کشدار کردن قصه به گونه‌ای که مناسب پخش در مدت یک ماه باشد، به نوعی تازگی سریال و شوخی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.اما غیر از این اظهارنظر که البته محدود به گروهی از مخاطبان می‌شود، یکی از حواشی سریال بعد از پخش رمضانی آن، رفتن نقی به غسالخانه بود. اینکه او بعد از یک شرط‌بندی به غسالخانه رفتن تا مرده‌شور بشوردش با انتقاد گروهی روبه رو شد و بعضی آن را شوخی نا بجا با مرگ تلقی کردند. این حاشیه البته نتوانست مانعی جدی پیش پای این سریال به وجود آورد.در ادامه مسیر باید دید کار منتقدان با «پایتخت۴» به کجا خواهد رسید؟

ماجراهای یک تقلید آشکار
رمضان سال ۱۳۹۳، هنوز مدت زیادی از پخش «هفت سنگ» به کارگردانی علیرضا بذرافشان از شبکه سه سیما نگذشته بود که شبکه‌های مجازی پر شد از نظراتی در مورد شباهت این مجموعه به «خانواده مدرن» آمریکایی. کار به جایی رسید که در نشریه تایم گزارشی در مورد شباهت‌های این دو سریال منتشر شد و چنین نوشته شد: «احتمالا طرفداران سریال «خانواده مدرن» از شبکه ای‌بی‌سی آمریکا هرگز سریال «هفت سنگ» را در تلویزیون ندیده باشند، اما با این حال این سریال در واقع توسط آنان دیده شده است. «هفت‌سنگ» یک بازتولید از سریال «خانواده مدرن» و بسیار به آن نزدیک است تک‌تک صحنه‌های آن با همان لوکیشن و مسیر و با همان شوخی‌ها در سریال ایرانی تکرار شده است. یک کلیپ مقایسه‌ای از این دو سریال که روی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده را ببینید. شما در حال دو بار دیدن این سریال نیستید، شما در حال مشاهده این مسئله هستید که وقتی قانون کپی‌رایت رعایت نمی‌شودچه اتفاقی رخ می‌دهد.»کار به جایی رسید که قرار شد شورای نظارت صداوسیما وارد میدان شود و کار مقایسه را انجام دهد و تکلیف را روشن کند. اما پیش از آنکه نتیجه نهایی از سوی این شورا اعلام شود، پای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌هم به میان آمد تا از سوی دیگری هم موضوعات بررسی شود.همه چون و چراها در مورد این سریال و کشیده شدن موضوع به مجلس هیچ مشکلی برای پخش آن به وجود نیاورد و «هفت سنگ» تا قسمت آخر روی آنتن رفت.

حواشی لهجه‌ها
شبکه یک، سریال پرمخاطب «صاحبدلان» و شبکه دو سریال «میوه ممنوعه» را در ماه مبارک رمضان داشت. مجموعه‌هایی که به لحاظ ساختار و کیفیت تولید همچنان مثال زده می‌شوند و در زمان پخش مخاطبان بسیاری را جذب کردند. هر دوی این کارها براساس داستان‌های کهن ساخته شده است. علیرضا نادری «میوه ممنوعه» را براساس داستان شیخ صنعا نوشت و حسن فتحی آن را کارگردانی کرد. هرچند که فتحی از دیر رسیدن متن سر فیلمبرداری و سختی بازیگران برای حفظ کردن دیالوگ‌ها ابراز نارضایتی کرده بود، اما نتیجه کار به گونه‌ای بود که این فشردگی کار دیده نمی‌شد.
«صاحبدلان» براساس داستان‌های قرآنی از جمله‌هابیل و قابیل و نمرود و ابراهیم و چند داستان دیگر ساخته شد و جزو موفق‌ترین سریال‌های تلویزیونی محمدحسین لطیفی محسوب می‌شود.در کنار این مجموعه‌های موفق پخش «اغما» و «در مسیر زاینده رود» خالی از حواشی نبود. به کارگیری لهجه اصفهانی در مجموعه «در مسیر زاینده رود» برای حسن فتحی کارگردان سریال دردسرهای زیادی را به همراه داشت. بسیاری از اصفهانی‌ها بازیگران این سریال را مورد انتقاد قرار دادند که به خوبی نتوانسته‌اند دیالوگ‌های خود را ادا کنند.«اغما» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی رضا جودی برای ماه رمضان ۸۶ ساخته شد. علیرضا افخمی‌ابتدا به عنوان ناظر کیفی «اغما» بود. او فیلمنامه‌ داریوش مختاری را تایید نکرد تا جایی که خودش جایگزین مختاری شد. او پیش از این در «وفا» ساخته لطیفی نیز همین رویه را پیش گرفته بود و جایگزین نویسنده شده بود. او به دلیل مشغله زیاد نمی‌توانست سرموقع فیلمنامه را برساند و همین روند تولید را با مشکلاتی مواجه کرد.

گامی‌موفق از رامبد جوان
شبکه سه با سریال‌هایی که رضا عطاران برای این شبکه ساخت، هر سال یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌هایی بود که در جریان ماه مبارک رمضان مجموعه‌ای مناسبتی روی آنتن می‌فرستاد.البته عطاران امکان آن را به دست نمی‌آورد که هر سال سریالی بسازد و اکنون نیز چند سالی است این کارگردان و بازیگر امکان حضور در تلویزیون را از دست داده است.در سال ۱۳۸۰ رامبد جوان سریال رمضانی شبکه سه را ساخت. «گمگشته» که در آن زمان موفق به جذب مخاطبانی شده بود براساس طرح اولیه علیرضا کاظمی‌پور بر مبنای فیلم هندی «رام و شام» نوشته شد. در آن زمان این برداشت از یک فیلم واکنش‌های منفی را برای سازندگان کار به همراه نیاورد.«گمگشته» جزو مجموعه‌های پرمخاطب شبکه سه سیما بود و به عنوان پربیننده‌ترین مجموعه رمضان سال ۸۰ شناخته شد.

سریال‌های ماورایی
«او یک فرشته بود» به کارگردانی علیرضا افخمی‌پای سریال‌های ماورایی را به صداوسیما باز کرد. قصه ماورایی این فیلم شاید برای مخاطبان جذاب بود و نظر آنان را به خود جلب می‌کرد، اما برای برخی چندان خوشایند نبود. مسیری که با «او یک فرشته بود» آغاز شد و شیطان را به شکل‌های مختلف به نمایش گذاشت، در سریال‌های دیگری از جمله «سی امین روز» به کارگردانی جواد افشار ادامه پیدا کرد، هرچند که سازندگان این سریال آن را ماورایی نمی‌دانستند.در مجموع تصویر کردن جن و شیطان در تلویزیون چندان خوشایند گروهی نبود و در نتیجه تولید این شکل از سریال‌ها بعد از مدتی متوقف شد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.