۹۰ درصد متن توافق هسته‌ای آماده است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: در حالی که تنها چند روز به پایان ضرب الاجل دستیابی ایران و گروه ۱+۵ به توافق نهایی هسته ای زمان  مانده و مذاکرات در حال ورود به حساس‌ترین مرحله خود است، موضع گیری های مختلفی از سوی مقامات کشورهای طرف مذاکره مطرح می شود. در تازه ترین مورد، مذاکره کننده ارشد روسیه از پیشرفت ۹۰ درصدی در تدوین متن توافق نهایی سخن گفته است.

خبرگزاری «ایتارتاس» گزارش داد؛ سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه در گروه ۱+۵ اظهار داشته، به واسطه مذاکرات انجام گرفته تاکنون، حدود ۹۰ درصد از متن توافق نهایی ایران و ۱+۵ آماده شده است. ریابکف در این زمینه گفته: «فکر می کنم حدود ۹۰ درصد [آماده شده است]. اما این، مربوط به حجم متن است، نه اهمیت موضوعات».

به عبارت دیگر، این سخن ریابکف حاکی از آن است که هرچند ممکن است در زمینه به پایان رساندن نگارش متنی که انتظار می رفته به عنوان متن توافق نهایی آماده شود، پیشرفت خوبی صورت گرفته، اما شاید شماری از مهمترین موضوعات که تاکنون نیز به عنوان موانع اصلی توافق نهایی از آن ها یاد می شده، همچنان به عنوان چالشی در مسیر توافق وجود داشته باشند؛ موضوعاتی از قبیل نوع محدودیت های اعمالی بر برنامه هسته ای ایران، نحوه بازرسی ها و یا شکل برداشته شدن تحریم ها.

گفتنی است، ایران و گروه ۱+۵ بازه زمانی ۳۰ ژوئن (۵ روز دیگر) را ‌ضرب الاجل دستیابی به توافق میان خود تعیین کرده اند؛ هرچند طی روزهای اخیر، مقامات هر دو طرف به احتمال تمدید محدود مذاکرات نیز اشاره کرده اند. آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران در وین، پایتخت اتریش برگزار می شود و وزرای خارجه ایران و آمریکا نیز در آن حاضر خواهند بود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.