بازداشت اخلاگران مراسم حرم امام

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل امنیتی وزارت کشور گفت:‌ ۱۱ نفر از افرادی که در مراسم ارتحال امام (ره) حاشیه ایجاد کردند، همان روز توسط سپاه دستگیر شده‌اند.

جواد زرین‌کلاه در نشست خبری خود با اعلام این خبر، گفت: این افراد مورد بازجویی قرار گرفتند و بعد از آن که از آنها تعهد گرفته شد آزاد شدند. پرونده این افراد تشکیل شده و در حال بررسی است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مسئولیت اصلی برقراری نظم و امنیت حرم مطهر امام (ره) به عهده سپاه است که البته نیروی انتظامی هم مسئولیت برقراری نظم را دارد. این ۱۱ نفر را سپاه شناسایی و دستگیر کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این افراد سازماندهی نشده بودند و خودسر بودند، ما در بررسی‌ها به این مسأله نرسیدیم که این افراد توسط مسئولان یا گروه‌های خاصی سازماندهی شده باشند.

زرین‌کلاه همچنین با بیان این‌که با همکاری دستگاه‌های مختلف نظم و امنیت مراسم ارتحال امام (ره) به خوبی برقرار شده است،‌ گفت: اما از سال ۸۸ در برخی از این مراسم‌ها حواشی ایجاد شده و افرادی شعار می دادند. شعارهایی که متناسب با مراسم بزرگداشت امام (ره) نیست، زیرا امام (ره) همواره بر وحدت، همدلی، انسجام، منافع ملی و امنیت ملی تأکید داشتند بنابراین، هر کس که در مراسم ارتحال امام (ره) شرکت می‌کند باید با هدف وحدت و همدلی در این مراسم حضور یابد و شعارهایی که در راستای اندیشه‌ های امام (ره) نیست باید برچیده شود. ما تلاش می‌کنیم که در سال‌های آینده اجاره ندهیم چنین اتفاقی رخ دهد. عده‌ای که در مراسم سالگرد امام (ره) شعار دادند از جانب گروه‌های خاصی هدایت نشده بودند و خودسر بودند.

زرین‌کلاه همچنین درباره حواشی مراسم تشییع شهدا در تهران، نیز خطرنشان کرد: هماهنگی اینگونه مراسم باید با وزارت کشور، استانداری و فرمانداری انجام شود که این هماهنگی انجام نشده بود. ما در حال بررسی حواشی ایجاد شده در این مراسم و توهین به مقامات کشورمان هستیم.

مدیرکل امنیتی وزارت کشور همچنین در رابطه با نحوه اخذ مجوز برای برگزاری تجمعات،‌ گفت: در رابطه با تجمعات قانونی چهار سند قانون احزاب، آیین‌نامه اجرایی قانون احزاب، آیین‌نامه اجرایی تأمین امنیت تجمعات و آیین‌نامه نظارت بر تشکل‌های دانجشویی وجود دارد. اگر قرار است تجمعی برگزار شود یک هفته قبل باید درخواست آن به فرمانداری داده شود و فرمانداری نیز باید حداکثر پاسخ خود را تا ۴۸ ساعت اعلام کند.

زرین‌کلاه همچنین درباره تجمعات علیه حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز تصریح کرد : پیگیری این تجمعات در دستور کار وزارت کشور است. وزارت کشور قطعاً با خودسرها برخورد می‌کند و محکم می‌ایستد تا قانون اجرا شود. در مسأله شیراز هم همین‌گونه بود و وزارت کشور و شخص وزیر وارد موضوع شد.

وی با بیان این‌که در دبیرخانه شورای امنیت کشور در رابطه با تجمعات خلأهایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: ما در حال تدوین دستورالعمل‌هایی هستیم تا این خلأها را رفع کرده و بی‌قانونی‌ها را کاهش دهیم. احتمالاً این دستورالعمل‌ها بعد از ماه رمضان تکمیل می‌شود.

زرین‌کلاه همچنین درباره توهین به مقامات کشور در مراسم‌های مذهبی نیز گفت: خود مسئولان باید ابتدا شکایت کنند و دستگاه‌های قضایی مسأله را پیگیری کند اما اگر این توهین‌ها به تنش منجر شود وزارت کشور به آن قضیه ورود پیدا می‌کند.

وی با تأکید مجدد بر اراده محکم وزارت کشور برای برخورد با خودسرها، خاطرنشان کرد: در حادثه شیراز ۱۱ نفر دستگیر شدند که اکنون پرونده آنها در حال پیگیری است. گزارش ۸۳ صفحه‌ای هم تهیه شد و کم‌کاری‌ها و نواقص در آن گزارش بیان شد. اما ما با خلأهایی مواجه هستیم که در حال رفع آنها هستیم.

مدیرکل امنیتی وزارت کشور درباره آخرین اخبار حادثه اسیدپاشی اصفهان،‌ اعلام کرد:‌ یک فرد دستگیر شده اما در حال بررسی هستیم که آیا او همان اسیدپاش است یا نه. اعتراف کردن آن فرد برای دستگاه‌های قضایی کفایت نمی‌کند و این دستگاه‌ها باید مطمئن شوند که آن فرد واقعاً همان اسیدپاش است.

زرین‌کلاه در بخش پایانی از سخنان خود با بیان این‌که جلسات شورای امنیت کشور هر دو هفته یکبار با حضور وزیر کشور برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این جلسات بر لزوم کاهش روند جرایم در کشور تأکید شد و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۹۳ جرایم کشور ۶ درصد کاهش یافت که عمده جرایمی نیز که کاهش یافت جرم سرقت بود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.