هاشمی‌رفسنجانی: تحریم پدرمردم‌ را درآورده

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: آیت الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در مراسم رونمایی از کتاب تاریخ جامع ایران که در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد، گفت:آقایانی که تعامل با دنیا را ذلت می دانند بدانند که هر جا علم بود و ما نیاز داشتیم باید برویم ارتباط برقرار کنیم این حرف ها تمدنی که امام می خواست با انقلاب ایجاد کند را دچار انحراف کرده و ما باید با حرف و استدلال روابط مان را درست کنیم. ایران نباید از هیچ مشاجره و مذاکره ای بترسد و حق با ماست و ما باید راهها را باز کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: مطالب بسیاری در شرایط مختلفی در این تاریخ آمده، روزگاری که همسان نیست و برخوردها متفاوت است. البته این تاریخ احتیاج به تغییر و نقد دارد و باید مسائل مهم را به این تاریخ اضافه کنیم. قطعا کسانی که می خوانند موارد مهمی در نظرشان خواهد بود و قطعا این نقدها اضافه خواهد شد.

هاشمی افزود: از آنجایی که زندگی من بعد برجسته تری دارد من از آن بعد به تاریخ ایران نگاه می کنم بعدی که اسلام و ایران در آن به هم رسیدند و در یک مسئله مهم همکاری داشتند.این همکاری منحصر به یک مرجع نبوده، یونانی ، هندی ها و کمی اعراب نیز در آن نقش دارند اما ایران مرکز مهم تحول در این مقطع است و اسلام از ایرانیان به خوبی استفاده کرده است.

وی ادامه داد: از جایی که خاستگاه اسلام تمدن نیرومندی نداشته یعنی عربستان، این ظهور اسلام توابع مهمی دارد و سرنوشت بشریت به این حرکت که پیامبر آغاز کرده وابسته است.

رفسنجانی ادامه داد: در همان زمان در ایران مرکز مهمی به نام جندی شاپور بود. محور اساسی رسالت پیامبر این بود که انسان بعد از گذشت دوره های طولانی که در آن به بلوغ رسیده باید اندیشه خود را مطرح کند. عقل به قول پیامبر و حضرت علی باید از دل خاک ها و دفینه ها بیرون بیاید و دوش تا دوش پیامبر وظیفه روشنگری دارد این تعامل در جندی شاپور شروع شد و به بیت الحکمه بغداد رسید و ایرانیان توانستند این همه دانش را پایه گذاری کنند و بعد از آن توسط جنگجویان صلیبی به غرب رفته و هنوز هم ادامه دارد.

رفسنجانی با اشاره به تاریخ جندی شاپور ادامه داد: البته خیلی مشخص نیست که جندی شاپور چگونه بوده، مشخص است که دو سه قرن بعد از میلاد مسیح پایه گذاری شده و در شوش و شوشتر که از بهترین نقاط خاک ایران است قرار دارد. چند قرن هم ادامه داشته و دو سه قرن قبل از اسلام و دو سه قرن بعد از آن تأثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: بیمارستان جندی شاپور و پرورش طبیب در آن بسیار حائز اهمیت بوده و از مراکز بزرگ تحقیقاتی محسوب می شده است. اگر جراحی فقط سه بار در آنجا اشتباه می کرد برای همیشه از جراحی حذف می شد. این مجموعه در زمان انوشیروان بسیار پیشرفت می کند.

وی با اشاره به دو حدیث نبوی ادامه داد: پیامبر می فرماید«اطلبوا العلم ولو بالسین» یکی هم این حدیث است که «لو کان الدین معلقا بالثریا لتناوله رجال من ابناء الفارس». در همین راستا گروهی از اعراب مجذوب جندی شاپور شدند و به جزیره العرب رفتند که بعضی از آنها بعدها طبیب پیغمبر شدند.

هاشمی رفسنجانی گفت: اهمیتی که پیامبر و علم داده است راه ما را باز کرده است آن گونه که عقل را به اندازه شرع اهتمام دادند. پیغمبر ظاهر و عقل باطن شریعت است و اجتهاد برای این است که دانشمندان با صلاحیت از طریق دستاوردهای عقلانی دین را به پیش ببرند. اصلی که امام راحل نیز بر آن تأکید داشت. میدان دادن به اجتهاد به تناسب زمان و مکان بود که متأسفانه امروز کمرنگ شده است. ما در شرایطی قرار داریم که عقل باید در کنار شرع اجتهاد کند. اسلام حقیقتا با عقل کار می کند و اولین کلمه ای که خدا به پیغمبر در زمانی که هیچ کس سواد نداشت نازل کرد کلمه اقراء یعنی بخوان بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: متأسفانه جامعه اسلامی وضعیت درستی ندارد و از سیر ترقی گذشته منحرف شده ایم. آقایانی که تعامل با دنیا را ذلت می دانند بدانند که هر جا علم بود و ما نیاز داشتیم باید برویم ارتباط برقرار کنیم این حرف ها تمدنی که امام می خواست با انقلاب ایجاد کند را دچار انحراف کرده و ما باید با حرف و استدلال روابط مان را درست کنیم. ایران نباید از هیچ مشاجره و مذاکره ای بترسد و حق با ماست و ما باید راهها را باز کنیم. پیغمبر می گوید: اگر مشرکی خواست بیاید کلام خدا را بشنود امنیت به او دهید. مذاکره تا این حد اهمیت دارد.

وی با اشاره به تحریم ها اظهار داشت: تحریم ها پدر مردم را درآورده چطور ادعا می کنند به نفع ماست. بله بسیاری هستند تحریم و غیرتحریم برایشان فرقی ندارد. تحریم اکثریت جامعه را استخوانشان را می پکاند و بسیاری از کارهای مهم ما خوابیده و بسیاری برنامه های مصوب داریم که بدلیل تحریم ها انجام نمی شود. پیامبر طبیبی داشت که در ایران تحصیل کرده بود بنابراین با تعامل مشکلی نداشت این حرف هایی که می زنند حرف های ملت ایران نیست فقط آنها تریبون دارند.

وی در پایان گفت: خشکی و افراطی گری هیچگاه جواب نمی دهد، خوارج هم در تاریخ اعتدال نداشتند و افراطی گری ارزشی ندارد.

منبع: ایسکانیوز

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.