عارف: دست خبرنگار برای نوشتن نباید بلرزد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه مهم رسانه ها را حاکمیت اخلاق دانست و نسبت به رواج پدیده خودسانسوری در رسانه ها اظهار نگرانی کرد و گفت: بدترین آفت در رسانه های ما خودسانسوری است.

محمدرضا عارف در نشست چالش های رفع خشونت در رسانه ها با اشاره به آغاز سومین سال فعالیت دولت تدبیر و امید گفت: همه می دانند دولت در چه شرایطی روی کار آمد پس باید به دولت برای پیشبرد اهدافش کمک کرد بخصوص در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت این همراهی باید بیشتر نمود داشته باشد. وی همچنین با بیان این که رسانه یک ابزار برای اطلاع رسانی است خاطر نشان کرد: امروزه رسانه یک بستر است و می توان در افزایش خشونت از آن استفاده شود. آن چه که امروز به نظر می رسد به آن نیاز داریم حاکمیت اخلاق است که وظیفه مهم رسانه هاست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دور شدن از اخلاق و ارزش‌ها، نگاه کوتاه مدت بر اساس منافع باندی و جناحی را از آسیب هایی دانست که می تواند رسانه ها را بستری برای بازتولید خشونت تبدیل کند. رئیس بنیاد امید ایرانیان با انتقاد از بی اعتنایی رسانه ملی به معضلات اجتماعی، خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلاتی که با آن روبه رو هستیم نگاه تک بعدی و یا کوتاه مدت رسانه ملی است که نتیجه اش مشکلات و بحران های اجتماعی است که مشاهده می کنیم.

وی با اشاره به افزایش آمار طلاق و اعتیاد در جامعه گفت: در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی آماری از اعتیاد دانشجویان در دانشگاه ارائه شد که بسیار نگران کننده است. همچنین آمار طلاق در کلان شهرها هم تاسف بار است. عارف ادامه داد: شاید اگر رسانه های ما وظیفه ملی خودشان را با یک رویکرد فرهنگی زودتر انجام می دادند وضعیت بهتر از این می شد. وضعیتی عصبی که الان در جامعه حاکم است باید دید که چه قدر رسانه های ملی و سایر رسانه ها در جهت آرامش روانی و کاهش عصبیت تلاش کرده اند.

وی همچنین با اشاره به کارکردهای رسانه در جامعه گفت: بخش رسانه بخش مظلومی است چرا که کوچکترین اختلاف سلیقه نتیجه اش بستن یک رسانه می شود. عارف با بیان این که دست خبرنگار برای نوشتن یک مطلب در رسانه نباید بلرزد اظهار داشت: بدترین آفت در رسانه های ما خودسانسوری است که باید در این خصوص چاره اندیشی شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.