توافق مجلس با شورای نگهبان درباره طرح استانی شدن انتخابات

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: فضای سیاسی کشور را هر طور که بخواهیم انتخاباتی نکنیم، نمی شود. از تیتر و عکس روزنامه های کشور گرفته تا مصوبات مجلس همه انتخاباتی اند و رنگ و بوی انتخاباتی و سیاسی به خود گرفته اند.بهارستان نشینان طرح های سیاسی و انتخاباتی خود را یک به یک به تصویب می رسانند تا به گفته ی خودشان انتخابات آینده با قانونی جدید به مرحله ی اجرا در آید. دو طرح جدید کمیسیون شورا ها یعنی طرح جامع نظارت بر احزاب و استانی شدن انتخابات بهانه ای شد تا با حجت الاسلام دخیل عباس زارع زاده، سخنگوی این کمیسیون به گفتگو بپردازیم. زارع زاده معتقد است که طرح جامع نظارت بر احزاب جلوی فعالیت کسانی که فقط در انتخابات ها فعال می شوند را می گیرد و به رشد تحزب کمک می کند. این نماینده ی مجلس، شایعات جلسه کمیسیون شوراهای مجلس با شورای نگهبان برای تصویب طرح استانی شده را تایید کرد و از تصویب قطعی این طرح در شورای نگهبان خبر داد.

*  آقای زارع‌زاده،شما با طرح جامع نظارت بر احزاب موافق بودید؟

– بله، بنده موافق این طرح بودم.

* دلایل موافقت شما با این طرح چه بود؟

– نظارت بر احزاب از ضروریات است تا احزاب از وضعیت به هم ریخته و غیر منضبط خارج شوند و مهمتر اینکه احزاب از وضعیت صرفا انتخاباتی خارج شوند.

* یعنی به نظر شما این طرح می تواند با فعالیت موسمی احزاب مقابله کند؟

– بله، با توجه به اینکه قانون احزاب در ۲۲ماده به تصویب رسیده است و انضباط مالی ،کاری و مواردی از این دست را در طرح قرار دادیم، احزاب از این به بعد فاقد قانون نیستند و قانونی فراگیر و جامع برای آن ها وجود دارد و مهمتر اینکه ضوابط و شرایط برای آنها تعریف شده است و توسعه احزاب نیز اعم از استانی و ملی در این طرح دیده شده است. تمام شرایط پاسخگویی اعم از مالی و درآمدی در این طرح دیده شده است و احزاب باید پاسخگو باشند و مهمتر اینکه احزاب نسبت به ناهنجاری هایی که در امکان دارد در جامعه ایجاد کنند، باید پاسخگو باشند.

* خب، همینجا که بحث ناهنجاری ها را مطرح می کنید، عده ای از مخالفان معتقدند که این طرح برای مقابله با یک سری احزاب خاص به تصویب رسیده است و به نوعی نمایندگان در یک فضای سیاسی این طرح را به تصویب رسانده اند.

– دقیقا اشتباه است. برای بررسی قانون احزاب از تمامی احزاب  اعم از اصلاح طلب و اصولگرا دعوت شد و نظرات کارشناسی و دیدگاه های  آن ها خواسته شد و بر مبنای نظرات و دیدگاه های نمایندگان احزاب، فضای اجتماعی و خواست مردم این طرح ارائه شد. زمانی این طرح سیاسی می شود که یک جریان خاص اعمال نظر کند و نظرات مخالفان گرفته نشود.

* اگر اینطور نیست، چرا نماینده کمیسیون که برای دفاع از طرح، پشت تریبون قرار می گیرد می گوید که اگر این طرح به تصویب نرسد با برخی از احزاب به مشکل برمی خوریم”؟

– اشتباه نکنید، منظور از این جمله حزبی از یک جریان خاص نبوده است. بعضی از احزاب در فضای انتخاباتی شکل می گیرند و جولان می دهند و بلافاصله قبل از اینکه کادری برای مدیریت کشور معرفی کنند، افت می کنند و فضای سیاسی بعد از انتخابات را به هیچ عنوان مدیریت نمی کنند و یا کادر آماده ای که بتوانند به بدنه ی اجرایی کشور تزریق کنند،ندارند. به طور کلی تعدادی خاص هستند که در فضای انتخاباتی پیدا می شوند، حزبی را شکل می دهند و بعد مفقود می شوند و از این رو در آستانه انتخابات مجلس و برای جلوگیری از این اتفاقات این طرح به تصویب رسید.

 * یکی از انتقاداتی که به این طرح می شود،مغایرت و مخالفت این قانون با قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی هست که دو سال پیش توسط همین مجلس به تصویب رسیده است.به طور مثال یکی از ایرادات این است که افراد موسس احزاب منحله نمی توانند حتی به عنوان عضو عادی در هیچ حزب دیگری عصویت داشته باشند.سوال اینجاست که زمانی که شخصی عضو هیات موسس حزبی می شود،مطلع نبوده که ۱۵ سال دیگر چه بر سر آن حزب می آید،گناه این فرد چیست الان؟

– ببینید، احزابی که بر اثر خطا و اشتباهات سیاسی محکوم به انحلال می شوند، اگر قرار باشد که این قانون نباشد، بلافاصله حزبی جدید تاسیس می کنند و تحت عنوان جدید فعالیت می کنند.

 * آقای زارع‌زاده من جواب سئوالم را نگرفتم، گناه عضو هیات موسسی که نمی دانسته در آینده چه بر سر آن حزب می آید و با این مصوبه  از عضویت در مجموعه های حزبی محروم می شود، چیست؟

– حزب شکل گرفته از اعضاست، خطا را حزب به معنای مفهمومی که نمی کند، اعضا انجام می دهند.

* حرف شما درست،اما تقصیر عضو هیات موسس چیست؟

– خب، همان شخص هم مقصر بوده که باعث انحلال آن حزب شده است.

 * آن شخص نمی دانسته که قرار است روزی، حزبی که او امروز هیات موسس آن می شود، منحل شود و حتی به عنوان شورای مرکزی حزب هم فعال نباشد و فقط موسس بوده است.

– خب، باشد، عضو هیات موسس هم باشد فرقی نمی کند. معمولا اعضای موسس، عضو شورای مرکزی هم می شوند.

* اگر خلافش ثابت شد چه می شود آقای زارع زاده؟

– اگر ثابت شود که آن شخص هیچ گناهی نسبت به آن قضیه نداشته و در انحلال آن حزب نقشی نداشته است، می توان موضوع را در کمیته احزاب مطرح کرد تا در آن جا نسبت به این مورد تصمیم گیری شود و لذا مشکلی ندارد.

* موردی دیگر این است که بر اساس قانون مجازات اسلامی که همین مجلس نهم به تصویب رسانده، حداکثر محرومیت بر اساس ماده ۲۳ و ۲۶ قانون مجازات اسلامی، ۲ تا ۳ سال در نظر گرفته شده است، اما در این قانون آمده که محرومیت مادام العمر از فعالیت های اجتماعی که عضویت در احزاب نیز ذیل آن است، نمی توانند عضو احزاب شوند. این قانون مغایر با قانون مجازات اسلامی نیست؟

– حالا این را می شود به عنوان یک پیشنهاد در کمیسیون مطرح کنیم. شاید به این موضوع توجه نشده است و مورد اعتراض هم قرار نگرفته باشد. حضور ذهن ندارم که این موضوع در کمیسیون مطرح شده باشد. این را باید مطرح کنیم ببینیم چه می شود. این مصوبه  در حال ارسال به شورای نگهبان است و اگر موردی باشد که منافی با قانون اساسی و قوانین جاری کشور باشد، قطعا از فیلتر شورای نگهبان رد نخواهد شد  و به مجلس برگشت خواهد خورد.

 * حاج آقا از طرح استانی شدن انتخابات چه خبر؟

– این طرح کارهایش به اتمام رسیده است و آماده ی ارائه به صحن مجلس است.

 * شنیده می شود که بیش از ۳۰ ایراد به این طرح گرفته شده بود، همه بر طرف شده است؟

– تقریبا اکثر نظراتی که به عنوان مخالف مطرح شده بود در کمیسیون عنوان شده است.

 * یک خبر هم به طور غیر رسمی در فضای مجازی مطرح شده مبنی بر اینکه مشکلات و ایرادات این طرح با هماهنگی شورای نگهبان برطرف شده است تا این طرح حتما به تصویب شورای نگهبان برسد،خبر درست است؟

– بله،ما ایرادات طرح را با حضور اعضای شورای نگهبان بررسی کردیم.

پس با این وجود قطعا به تصویب شورای نگهبان خواهد رسید؟

– بله، قطعا به تصویب شورای نگهبان خواهد رسید.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.