از وضعیت اصلاح طلبان در اصفهان تا نمایندگان “بهار” در شیراز/ نگاهی به انتخابات و نقش چهره ها در برخی استان های کشور

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: محمدرضا باهنر برای اینکه اتفاقات مجلس ششم برای او تکرار نشود و توسط مردم تهران از مجلس حذف نشود٬ شاید بار دیگر به زادگاه خود بازگردد.

اصلاح‌طلبان استان اصفهان کار سختی پیش رو دارند؛ هنوز وضعیت استان خوزستان برای اصلاح‌طلبان معلوم نیست؛ استان خراسان سخت‌ترین منطقه برای فعالیت اصلاح طلبان است؛ در دو استان آذربایجان با توجه به فعالیت احمدی‌نژادی‌ها اصلاحات کار سختی برای رقابت باید انجام دهد. به جز این چند منطقه کشور؛ دو استان کرمان و فارس نیز وضعیت خاصی دارد و چهره‌های مختلفی از هم ا‌کنون فعالیت تلویحی انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند.

ورود دوباره بر‌ترین ریاضیدان جهان به انتخابات؟

بار دیگر رفت و آمد‌ها به مسجد قائم کرمان شدت گرفته است. محمد مهدی زاهدی از عضویت شورای شهر کرمان٬ بدل به وزیر علوم شد و خود را بر‌ترین ریاضیدان جهان خواند این روز‌ها در میانسالی ریش سفید مسجد قائم و هیئت بیت‌الله الحرام کرمان شده است.

«زاهدی» وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد بوده و بر خلاف بسیاری از اصولگرایان که در دانشگاه با اخم و اعتراض دانشگاهیان مواجه می‌شوند، چهره موجه‌تری در دانشگاه دارد. لااقل در زمان حضور او در دانشگاه تشکل‌ها مشکلات کمتری نسبت به دوران دانشجو داشته و با فرد منطقی‌تری سر و کار داشتند.

احتمالا استان کرمان تنها استان کشور است که استاندار آن دولت تدبیر و امید خود را موظف می‌دید در جلسات دلواپسان استان شرکت کند و در جلسات شب‌های احیا در همین مسجد سخنرانی کند. همین وضعیت٬ کار اصلاح‌طلبان را در این استان سخت خواهد کرد.

نفوذ هاشمی در کرمان؛ سیاستمداری که نامش می‌تواند معادلات اصولگرایان را بر هم بزند

اصولگریان می‌دانند که به خاطر نفوذ آیت‌الله هاشمی در کرمان، پایگاه اصولگرایان به شدت متزلزل شده است. در انتخابات ۹۲، روحانی در سیرجان و رفسنجان و بافت٬ رای شگفت‌انگیزی کسب کرد و این به اعتبار هاشمی رفسنجانی بود. چنانچه در صدوق و اردکان و یزد٬ رای روحانی به اعتبار رئیس دولت اصلاحات بالا رفته بود.

رقابت با این محبوبیت فقط از عهده افرادی برمی‌آید که اعتباری بزرگ داشته باشند. پس باید دست به دامن چهره‌های ملی شد.

«جلالی» از نزدیکان آیت‌الله مصباح یزدی، موسوی، رییس سابق صداوسیمای کرمان، سهراب سلیمانی، مجید دوستعلی، متولی مسجد قائم و دبیر هیات دولت نهم، مجید نامجو وزیر نیروی احمدی‌نژاد، بتول نامجو، محمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم و مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد احمدی‌نژاد از جمله افرادی هستند که شایعات آمدن آنها در کرمان به گوش می‌رسد.

نکته جالب در کرمان نقش آفرینی روابط خانوادگی بر مناسبات سیاسی است. بتول نامجو خواهر مجید نامجو و همسر مجید دوستعلی است.

سهراب سلیمانی برادر حاج قاسم سلیمانی است و محمد حسینی برادر حمید حسینی از فعالان اتاق بازرگانی است؛ زمزمه‌هایی از احتمال ورود هر دو چهره در انتخابات شنیده شده است.

در میان اصلاح‌طلبان نیز زمزمه‌های کاندیداتوری هاشمیان٬ خواهرزاده آیت‌الله هاشمی و ابراهیم جهانگیری٬ برادر اسحاق جهانگیری شنیده می‌شود.

به این جمع می‌توان یک ژنرال دیگر را هم اضافه کرد؛ محمدرضا باهنر برای اینکه اتفاقات مجلس ششم برای او تکرار نشود و توسط مردم تهران از مجلس حذف نشود٬ شاید بار دیگر به زادگاه خود بازگردد. به خصوص اگر انتخابات استانی باشد٬ حضور او می‌تواند اصولگرایان را در رساندن به یک لیست قدرتمند‌تر یاری رساند.

 

استان فارس؛ رقابت جریان بهار و نمایندگان فعلی مجلس

دو گروه اصولگرا در شیراز این روز‌ها برای نوشتن لیست اصولگرایان تلاش می‌کنند؛ گروه نخست جریان نزدیک به جریان بهار است که شنیده می‌شود عزیزی٬ استاندار سابق هرمزگان نقش رابط ستادی آن را با گروه ولنجک را ایفا می‌کند.

گروه دوم٬ گروهی است که «جعفر قادری» و «سید حسین ذوالانوار» و «ضرغام صادقی» نمایندگان فعلی شیراز آن را مدیریت می‌کنند.

شنیده شده «محسن اردکانی» معاون سابق استاندار فارس یکی از گزینه‌های اولیه انتخابات در شیراز است که از حامیان بزرگ جریان فکری احمدی‌نژاد و جامعه اسلامی مهندسان در فارس به شمار می‌رود و عزل او با ناراحتی نمایندگان اصولگرا همراه بود.

نام «پاک فطرت» شهردار فعلی شیراز، «کشفی» مدیر کل صدا و سیمای استان فارس، «سجادیان» فرمانده سابق نیروی انتظامی در کنار یکی از نزدیکان آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در میان گزینه‌های احتمالی دیده می‌شود.

با این حال حلقه وصل این دو جریان چهره‌ای است که بسیاری از شیرازی‌ها برای او قبای ریاست جمهوری دوخته بودند؛ «هلوی» دولت نهم.

کامران باقری لنکرانی به عقیده آیت‌الله مصباح یزدی بهترین فرد در زمین و آسمان برای پذیرش ریاست جمهوری ایران بود. لنکرانی آنقدر در وزارت بهداشت نفوذ داشت که همسنگر دیروز خود «محمدهادی ایمانیه» را همچنان در دانشگاه علوم پزشکی استان فارس حفظ کند تا دانشگاه علوم پزشکی شیراز برنامه‌های سیاسی جبهه پایداری خیلی با مشکل روبرو نباشد.

از سویی دیگر لنکرانی تفاوتی اساسی با دیگر وزیران دولت دهم که در صف ورود به مجلس هستند٬ دارد. او به خاطر تدریس و طبابت در شیراز٬ رابطه خوبی هم با مردم و شخصیت‌های سیاسی استان دارد و همین مسئله سبب شد تا هر چند رئیس جمهور ملک پارس نشد٬ اما حاکم پشت پرده مناسبات استان فارس باشد!

ایلنا/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • دکترفاضل حاجی زاده متولدآبادان ازحوزه انتخابیه آبادان می آیند. ایشان ازسرمایه های آبادان میباشند و درسمتهای ذیل دارای سوابق ارزشمندی بوده اند" مدیرکل اموراداری دانشگاه علامه طباطبایی تهران" مدیرکل اموراداری وزارت علوم" مشاوروزیرعلوم دردولت دهم" مدیرکل دفتربازرسی و ارزشیابی عملکردوزارت علوم" مشاورمعاونت سیاسی صداوسیمای دوره دکترعلی لاریجانی" عضوهیئت علمی دانشگاههای علامه طباطبایی,صنعتی قم,وخلیج فارس آبادان" مستدعی است دکترحاجی زاده درسال۸۸ باتاییدات رییس جمهورسابق ونمایندگان خوزستان درمجلس شورای اسلامی برای سمت استانداری خوزستان انتخاب گردید اما بنابه نظرات شخصی ازقبول این مسئولیت انصراف داد.
  • به دکترفاضل حاجی زاده کاندیدحوزه انتخابیه آبادان ۵ ماه پیش سمت معاونت سرمایه انسانی وزارت نفت پیشنهادشدکه بدلیل حضورقطعی درانتخابات ازقبول مسئولیت فوق اجتناب نموده است