نمایندگان فعلی مجلس برای دور بعدی انتخابات نیاز به تایید صلاحیت ندارند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند در صورت ثبت‌نام نمایندگان فعلی مجلس برای دوره بعد انتخابات خانه ملت، صلاحیت آنان برای نمایندگی مجلس استمرار می‌یابد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان پیشنهادات وکلای ملت درباره طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این طرح که در واقع تنها برای اعمال محدودیت برای کاندیداتوری اعضای شوراهای اسلامی شهر در انتخابات مجلس ارائه شده است، با پیشنهادات متفاوت و بعضاً خارج از موضوع اصلی طرح توسط برخی وکلای ملت مواجه شد.

تعدادی از نمایندگان مجلس پیشنهادی را مطرح کردند مبنی بر اینکه لزومی ندارد شورای نگهبان صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس را که برای دور بعدی انتخابات مجلس کاندیدا می‌شوند، بررسی کند چرا که ۴ سال قبل شورای نگهبان صلاحیت آنها را بررسی و تأیید کرده است، همچنین سایر عوامل اجرایی یا نظارتی نیز حق اظهارنظر در خصوص صلاحیت افراد مذکور را ندارند.

نمایندگان مجلس این پیشنهاد را با ۱۲۵ رأی موافق، ۵۴ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع در صحن علنی مجلس مصوب شد.

طبق مصوبه مجلس در پیشنهاد مذکور که محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان آن را به نمایندگی از رضا عبداللهی نماینده ماهنشان، هادی قوامی نماینده اسفراین، اسماعیل جلیلی نماینده مسجدسلیمان، الیاس نادران نماینده تهران و غلامرضا نوری نماینده بستان‌آباد، مطرح کرد، در صورت ثبت‌نام نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی برای دوره بعد صلاحیت آنان برای نمایندگان مجلس استمرار می‌یابد مگر آنکه شورای نگهبان در جلسه رسمی خود تا ۱۵ روز قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی به استناد اسناد و مدارک معتبر عدم احراز را اعلام نمایند. بر این اساس سایر عوامل اجرایی یا نظارتی حق اظهارنظر در خصوص صلاحیت افراد مذکور را ندارند.

همچنین نمایندگان در تبصره این پیشنهاد مقرر کردند موارد مربوط به تخلفات افراد مذکور در زمان شروع تا انتهای تبلیغات که به تشخیص شورای نگهبان منجر به ابطال یا عدم احراز صلاحیت افراد مذکور می‌شود از این قاعده مستثنی است.

باز انتخابات؛ احتمال می رود این طرح توسط شورای نگهبان قانون اساسی رد شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.