تجمع اصفهانی‌ها در زاینده‌رود و یک نکته درباره قول رئیس جمهور و کارون

عصر جنوب: جمعی از شهروندان اصفهانی در اعتراض به خشکی زاینده رود در بستر خشک این رود تجمع کردند و خواستار بازگرداندن آب به زاینده رود شدند.

به گزارش عصر جنوب چند هزار اصفهانی عصر روز گذشته با در دست داشتن پلاکاردهای «ما فقط آب می‌خواهیم» و «زاینده رود ما کو؟» از مسئولان استان و رئیس‌جمهوری خواستند تا زاینده‌رود را دوباره احیا کند. این دومین باری است که آنها در اعتراض به خشکی زاینده‌رود در این محل تجمع می‌کنند. دو‌ سال پیش هم زاینده‌رود، شاهد تجمع معترضان بود. آن زمان بیشتر معترضان کشاورزانی بودند که به‌دلیل خشکی زاینده‌رود، کشاورزی‌شان بی‌رونق شده بود.

در سال‌های اخیر ایجاد خشکسالی و افزایش مصرف در حوضه آبی زاینده‌رود سبب خشک شدن این رودخانه در منطقه اصفهان و پایین دست و نیز خشکی تالاب گاوخونی شده است. زاینده‌رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران به طول ٢٠٠ کیلومتر است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به‌ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران پس از گذر از شهر اصفهان به سمت شرق پیش می‌رود و درنهایت به تالاب بین‌المللی گاوخونی می‌ریزد. این رودخانه در سال‌های اخیر تحت‌تأثیر تغییرات اقلیمی دچار خشکسالی شده و به علت سوء مدیریت روند رو به کاهشی را طی کرده به گونه‌ای که در محدوده شهر اصفهان به‌صورت کامل خشک شده است.

نکته:
در خبر مخابره شده توسط برخی سایت های خبری، آمده است: موضوع خشکسالی و مشکلات حوضه زاینده‌رود دوشنبه گذشته در نشست شورای اداری استان اصفهان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، تجارت و معدن و ورزش و جمعی از مسئولان کشوری و استانی بررسی و وعده داده شد تا مشکل آب زاینده رود حل شود، عملیات تونل گلاب ٢ادامه پیدا کند!

اگر این خبر صحیح باشد عملا معاون اول رییس جمهوری، قول و وعده‌ای مخالف رییس بالاتری خود (حسن روحانی) و حتی مصوبه وزارت نیرو به مردم شریف اصفهان داده است. وزارت نیرو رسما انتقال آب با تونل (طرح گلاب ۲ و بهشت آباد) را غیرکارشناسی اعلام و آن را تصویب کرده است. رییس جمهور نیز رسما در اهواز و شهرکرد به مردم خوزستان و چهارمحال بختیاری اعلام کرد: برداشت آب از سرشاخه های کارون (زاگرس) فقط برای تامین آب آشامیدنی دیگر استان‌ها و فقط با لوله صورت خواهد گرفت و انتقال آب از طریق تونل برای مصارف کشاورزی و غیر شرب، به هیچ وجه انجام نخواهد شد.

حال فارغ از همه مسائل (مخالفت و اعتراض هایی از نوع دیروز اصفهان که قبلا در اهواز و شهرکرد علیه انتقال آب از سرشاخه های کارون توسط تونل  برگزار شد و همچنین نتایج فاجعه بار محیط زیستی این طرح در صورت اجرا برای مناطق پایین دست کارون) فقط   آقای اسحاق جهانگیری باید پاسخگو باشد اگر خبر مذکور صحت داشته باشد؛ پس این چه دولتی است که رییسش یک حرف می زند، وزارت نیرویش یک چیز را تصویب می کند و معاون رییس جمهورش وعده ای کاملا مخالف می دهد؛ انگار ایشان، معاون اول رییس‌جمهور و دولت دیگری است!

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.