آب در کلانشهرهای کشور جیره بندی می شود؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو از جیره‌بندی آب در صورت عدم مدیریت مصرف مشترکین به ویژه در کلانشهرها خبر داد و گفت: با وجود بارش‌های صورت گرفته با میزان نزولات جوی دراز‌مدت فاصله داریم و حجم ذخائر آبی سدها نیز کم است، بنابراین مردم باید مصرف را مدیریت کنند.

هدایت فهمی با اشاره به این‌که در صورت عدم همکاری مردم طبیعی است که کلانشهرها با توجه به کاهش بارندگی با مشکل مواجه شوند، گفت: وزارت نیرو برنامه‌هایی را پیش رو برای تامین آب دارد، اما غیر از سدها نمی‌تواند از جایی دیگری آب تامین کند.

وی تصریح کرد: با توجه به منابع محدود نیاز است که در شرایط بحرانی به ویژه در کلانشهرها و تهران مردم مصرف را مدیریت کنند تا نیازی به استفاده بیشتر از منابع آب زیرزمینی نیز نباشد، چرا که بهره‌مندی بیشتر از منابع آب زیرزمینی مسائل خاص خود را در پی دارد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به این‌که به میزان مشخص و تا یک حدی می‌توان از آب‌های زیرزمینی برداشت کرد، گفت: برداشت بیش از اندازه هم روی کمیت آب و هم روی کیفیت تاثیر‌گذار خواهد بود.

فهمی با ابراز امیدواری نسبت به ادامه‌ی بارش‌ها تا نیمه خرداد‌ماه گفت: اگر حجم بارش‌ها کمبود آب را جبران نکند، در تعدادی از شهرها با کمبود آب مواجه خواهیم شد و ممکن است جیره‌بندی آب صورت گیرد.

وی در مورد کیفیت آب نیز خاطر نشان کرد: هنگامی که حجم منابع آب کاهش پیدا می‌کند به طور طبیعی کیفیت نیز کم می‌شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.