اصلاح‏‌طلبان مانیفست انتخاباتی می‏‌دهند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: اصلاح‌طلبان مانیفست انتخاباتی می‌‏دهند. مانیفستی که شاید اصولگرایان معتدل هم بتوانند در چارچوب آن قرار بگیرند.

این خبر را محمدرضا‌تابش، نماینده اصلاح‌طلب مجلس مطرح کرده است. تا پیش از این چهره‏‌های اصلاح‏‌طلب برای تعیین راهبردهای انتخاباتی خود کمتر از تدوین چنین مانیفستی سخن گفته بودند. آن هم در شرایطی که حرف و حدیث درباره احتمال ائتلاف اصولگرایان معتدل با اصلاح‏‌طلبان به واسطه طیف‏‌های اعتدالی کم نبوده است. خصوصا قرار گرفتن هواداران علی لاریجانی با اصلاح‌‏طلبان در لیستی با محوریت هواداران دولت.

هر‌چند گمانه‌‏زنی‏‌ها درباره ایجاد چنین ائتلافی بین اصولگرایان و اصلاح‏طلبان معتدل زیاد است اما محمدرضا تابش که اکنون یکی از معدود نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس است به وضوح نظر دیگری دارد. او می‏گوید: «من به طور کلی ارائه لیست ائتلافی بین اصولگرایان و اصلاح‏‌طلبان را بعید می‌‏دانم. ولی ممکن است که که ائتلاف نا‌نوشته‌‏ای بین معتدلین اصلاح‌‏طلب و معتدلین اصولگرا انجام شود.»

تابش درباره این ائتلاف نانوشته توضیح می‏‌دهد: «احتمال دارد در برخی حوزه‌‏های انتخابیه نامزدهای ائتلاف اصلاح‌‏طلبان و اعتدالیون با نامزد اصولگرایان معتدل یکی باشد. در انتخابات مجلس نهم هم شاهد بودیم که در برخی جاها نامزد جبهه متحد اصولگرایان با نامزد جبهه پایداری یکی بود. اما در این صورت باز هم تصمیم ائتلاف اصلاح‌‏طلبان و اعتدالیون است که نقش نعیین کننده اصلی را دارد.»

این نماینده اصلاح‌‏طلب درباره راهبردهای سیاسی اصلاح‌‏طلبان برای انتخابات پیش رو توضیح می‌‏دهد: «ما در جبهه اصلاح‌‏طلبان الان رویکرد تعامل مثبت با حاکمیت و با حفظ هویت سیاسی اصلاحات را پیش گرفته‏‌ایم. ما تلاش داریم که اگر سوء‌ظنی وجود داشته باشد آن را رفع کنیم و در چارچوب قانون اساسی، احترام به مشی رهبری و حفظ منافع ملت کارهای خودمان را استوار کنیم.»

تابش همچنین از اقداماتی جدید در جبهه اصلاحات خبر داده و می‏‌گوید: «اصلاح‌‏طلبان برای انتخابات برنامه‏‌هایی دارند که آنها را تدوین خواهند کرد و نهایتا به صورت مانیفستی که هم مردم از آن مطلع شوند و هم کاندیداهای ما ملزم به رعایت موارد آن باشند، منتشر خواهد شد.» او می‏افزاید: «الان در جریان اصلاحات این کار در حال انجام است و به زودی منتشر خواهد شد.»

نماینده اردکان در مجلس همچنین اضافه می‌‏کند: «ما مجلسی کارآمد برای حفظ حقوق ملت می‏‌خواهیم که حتی بتواند بر همین دولت برآمده از رای اصلاح‌‏طلبان هم به خوبی نظارت کند. ما قطعا مجلسی دست بسته و تسلیم شده نمی‌‏خواهیم.»

تابش در پاسخ به سوالی درباره مناسبات طیف نزدیک به علی لاریجانی و اصلاح‌طلبان معتدل برای انتخابات مجلس نیز توضیح می‌‏دهد: «نزدیکی سیاسی بین گروه‌‏هایی مثل طیف آقای لاریجانی و دولت بسته به اقدامات اصولگرایان است و من در کل ایجاد یک ائتلاف در این زمینه را بسیار بعید می‏دانم. اما قطعا اصولگرایان می‏توانند در چارچوب همان مانیفست انتخاباتی اصلاح‌‏طلبان قرار بگیرند و خودشان را هماهنگ کنند. ولی در کل اگر شرایط طبیعی پیش برود اکثریت مجلس آینده در اختیار اصلاح‏‌طلبان و اعتدالیون خواهد بود.»

سوال دیگر اما این است که هواداران دولت و اعتدالیونی که خود را هم به گروه‌‏های اصولاگرای معتدل و هم اصلاح‌‏طلبان معتدل نزدیک می‏بینند در این انتخابات چه مشی در پیش خواهند گرفت؟ تابش به این سوال هم اینگونه پاسخ می‏‌دهد: «حامیان دولت الزاما در این انتخابات در غالب یک ائتلاف حضور پیدا نخواهند کرد به طور مسلم بخش اعظم حامیان دولت در انتخابات وارد ائتلاف با اصلاح‌‏طلبان خواهند شد. من اعتقاد دارم که ائتلاف اصلاح‌‏طلبان و اعتدالیون در انتخابات مجلس دهم حرف اصلی را خواهد زد.»

او درباره سرنوشت طیف علی لاریجانی برای حضور در لیست‌‏های انتخاباتی هم معتقد است: «سرنوشت طیف آقای لاریجانی که الان هم همگرایی مناسبی با دولت دارند، بسته به موضع‌‏گیری خود آنها خواهد داشت. باز اصلی هنوز دست جریانی است که در انتخابات سال ۹۲ رای مردم را از آن خود کرد و الان هم به دنبال تحقق بیشتر شعارهای خود است. این جریان هنوز دست بالا را دارد.»

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.