استحصال گاز در مدفن قدیم پسماندهای شهر اهواز

عصر جنوب: مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز از استحصال گاز در مدفن قدیم پسماندهای این شهر خبر داد.

 

مجتبی گلستانی اظهار کرد: اثرات سوء زیست محیطی حاصل از دفن پسماند در طول ۲۰ سال، شامل انتشار گاز متان در منطقه و آتش‌سوزی‌های متناوب در محل، موجب سلب آسایش ساکنان مجاور منطقه شده بود.

 

وی افزود: به همین منظور سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز برای رفع مشکل فوق، اقدام به انتخاب مشاور به‌منظور طراحی پروژه مناسب به‌منظور کنترل آلودگی در این محل کرده است.

 

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز ادامه داد: اقدامات اولیه به‌منظور استحصال گاز حاصل از انباشت پسماندها، نظیر اطفای حریق و تسطیح خاک، احداث کانال برای لوله‌گذاری در منطقه مذکور در حال اجرا است.

 

گلستانی خاطر نشان کرد: تمام منطقه به سه قسمت ۷۰ هکتاری تقسیم می‌شود، قسمتی که در طرح استحصال پروژه نیامده، مکان‌های قدیمی هستند که مشکلی از نظر آتش‌سوزی ندارند یا تخمیر شده یا جذب طبیعت شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه قسمتی که در نظر گرفته شده مکان‌هایی هستند که در آنجا خود به‌خود آتش‌سوزی صورت می‌گیرد گفت: ۷۰ هکتار اول قبلا تسطیح شده و هم‌اکنون پروژه استحصال گاز در حال انجام است.

 

این مسئول تصریح کرد: برای استحصال گازهای زیرزمینی هشت کیلومتر در زیر زمین لوله‌های مشبک شکل کار گذاشته شد و سطح زمین مسطح و کمپک شده که گازهای تولید شده از مسیر لوله‌های مشبک مانند وارد لوله‌های اصلی و از لوله‌های اصلی وارد فلر می‌شوند که این گازها از طریق فلر در محیط سوزانده خواهند شد.

 

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز افزود: ۷۰ هکتار دوم وسوم تسطیح و پر کردن چاله‌ها در حال انجام بوده که رو به اتمام است.

 

گلستانی، هدف از این پروژه را، کنترل آتش‌سوزی و مهار گازهای حاصل از تخمیر زباله‌های دفن شده و پایدار کردن این گازها عنوان کرد که با این اقدام می‌توان از آتش سوزی خود به خودی پسماندها و تراکم گاز متان که گازی بسیار فرار و قابل انفجار است، جلوگیری به عمل آورد و مشکلات حاصل از انتشار دود در منطقه برومی کاهش یابد.

 

وی در پایان اضافه کرد: پس از اتمام پروژه و رفع آلودگی، منطقه مذکور قابلیت بهره‌برداری برای کاربری و احداث فضای سبز را خواهد داشت.

 


مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.