واکنش​های بازارهای ایران به توافق لوزان؛ کارشناسان: نه دلار بخرید و نه بفروشید

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: دو روز پیش هنگامی که محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، بعد از ۹ روز انتظار نفس گیر از تفاهم برای «لغو کامل تحریم های اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و تمام قطع نامه های شورای امنیت علیه ایران» سخن گفت، مردم ایران که در سال های اخیر اثر تحریم را در سفره های خود به خوبی احساس کرده بودند، به شادی و قدردانی از تیم مذاکره کننده هسته​ای پرداختند. امروز در نخستین روز کاری سال ۱۳۹۴ بازارهای مالی که شاید مهمترین انها بازار سکه، طلا و ارز است به این توافق واکنش مثبت نشان دادند.
قیمت‌ها در بازار ارز و طلا کاهش یافت
قیمت طلا و ارز در نخستین روز کاری پس از توافق لوزان کاهش یافت.نخستین شنبه پس از تعطیلات نوروزی را می‌توان یکی از پرخبرترین روزها دانست؛ شنبه‌ای که با سقوط و صعود برخی از بازارها همراه بود.پس از دو روز از انتشار بیانیه ایران و ۱ + ۵ و در اولین روز کاری هفته، بازار ارز و طلا نسبت به نتایج مذاکرات واکنش نشان داد؛ تا جایی که قیمت سکه ۱۸ هزار تومان و دلار ۱۰۳ تومان کاهش یافت. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۲ هزار و ۱۹۱ تومان کاهش پیدا کرده و در حال حاضر در بازار ۹۳ هزار و ۹۸۳ تومان قیمت دارد. هر مثقال طلا نیز ۴۰۷ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رود.در بازار ارز هر دلار آمریکا ۱۰۳ تومان کاهش پیدا کرده و با قیمت ۳۱۹۳ تومان به فروش می‌رود. پوند نیز ۵۰۷۵ و درهم امارات ۹۱۲ تومان قیمت دارد.

جهش هسته‌ای بورس تهران
بورس تهران هم در اولین روز معاملات به تفاهم هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ واکنش بسیار مثبتی نشان داد و روزهای رونق خود را آغاز کرد.بورس تهران که ماه‌ها در انتظار توافق هسته‌ای بود و به دلیل ابهامات سیاسی و اقتصادی در یکسال گذشته در رکود عمیقی فرو رفته بود،بعد از اعلام توافق هسته‌ای روند جهشی خود را آغاز کرد و موجب خوشحالی سهامداران خود شد.

بر این اساس سهامداران صبوری که در سال گذشته علی رغم زیان های هنگفت در بورس باقی مانده بودند، امروز با آغاز افزایش قیمت‌ها و شروع طوفانی بورس پاداش صبر خود را گرفتند و خوشحال تر از مابقی سهامداران شدند به طوری که بعد از اعلام توافق هسته‌ای، بورس تهران با افزایش شدید تقاضا مواجه شد و بهدلیل تاثیر پذیری اکثر شرکتهای بورسی از نتایج مذاکرات، با ورود نقدینگی و افزایش قیمت سهام شرکتها رو به رو شد.

بر این اساس شرکتهای بانکی و خودرویی که از ابتدای سال با اقبال سهامداران مواجه شده بودند، بعد از اعلام توافق هسته ای بیشترین تقاضای خرید بازار را به خود اختصاص دادند به طوری که سهام بانک صادرات در رویدادی بی سابقه از صف خرید یک میلیاردی برخوردار شد.این بانک در سال گذشته از کمترین اقبالی برخوردار شده و در قیمت های ۷۰ تومان معامله می شد،امروز با ۴ درصد افزایش به قیمت ۹۵ تومان رسید.بعد از بانک صادرات،بانک ملت نیز در ابتدای معاملات امروز از صف خرید ۵۰۰ میلیون سهمی برخوردار شد و بیشترین تقاضای بازار را به خود اختصاص داد.در کنار شرکتهای بانکی، خودرویی ها نیز بیشترین تاثیرپذیری را از نتیجه مذاکرات داشتند و در ابتدای معاملات اولین روز هفته ایران خودرو ، پارس خودرو و سایپا از صف های میلیونی برخوردار شدند و مورد تقاضای اهالی تالار شیشه ای قرار گرفتند.با این اتفاق بورس تهران که به دلیل خوش بینی ناشی از مذاکرات روند صعودی خود را از همان روزهای ابتدایی سال آغاز کرده بود، بعد از اعلام رسمی توافق هسته ای روند جهشی خود را شدت داد و تا نیمه معاملات امروز رشد ۸۰۰ واحدی را تجربه کرد و به راحتی موفق به عبور از نیمه ۶۶ هزار واحدی شد.همچنبن در نیمه معاملات اولین روز هفته بیش از ۲۴۸ میلیون سهم به ارزش ۷۴ میلیارد تومان در بورس تهران معامله شد.

بازار طلا در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها
رییس اتحادیه طلا و جواهر از کاهش ۱۵ هزار تومانی قیمت سکه در بازار در ایام نوروز خبر داد و گفت: بازار طلا با توجه به تفاهم هسته ای لوزان در انتظار کاهش قیمت ها است و تا ظهر امروز شاهد تاثیر تفاهم هسته ای در این بازار خواهیم بود.محمدکشتی آرای در خصوص تاثیر تفاهم هسته ای لوزان بر بازار طلا، افزود: به طور قطع نرخ ارز با توافق هسته ای کاهش می یابد و بازار طلا نیز به تبع آن با کاهش قیمت ها مواجه خواهد شد.وی با بیان آنکه، با وجود تعطیلات نوروز و تعطیلی بازارها کم و بیش داد و ستد در بازار طلا و سکه انجام می شد، اظهار داشت: خبرهای مثبت هسته ای در روزهای گذشته سبب شد تا نرخ ها در داد و ستدهای متفرقه نیز با کاهش مواجه شود.

کشتی آرای در پاسخ به این پرسش که حجم معاملات طلا و سکه در بازار در سال ۹۴ چگونه ارزیابی می شود، گفت: با توافق هسته ای فضای اقتصادی کشور تغییر روحیه می دهد و برهمین اساس شاهد تغییر شرایط اقتصادی خواهیم بود.وی ادامه داد: به طور حتم با این تغییرات، داد و ستدها، فضای کسب و کار و همچنین سرمایه گذاری ها روند مثبتی را در سال جاری طی خواهد کرد.

توصیه فعالان بازار به مردم: امروز نه دلار بخرید و نه بفروشید

اما با بازگشایی بازارهای مالی ایران قیمت دلار با کاهش همراه شد. تحلیلگران بازار اعتقاد دارند که اثرات روانی توافق هسته ای دلیل اصلی کاهش قیمت دلار بوده است. صبح امروز شاخص بورس نیز به عدد ۶۶ هزار واحد رسید. فعالان بازار براین باورند که تا پایان معاملات امروز قیمت ها همچنان کاهش می یابد ولی با از میان رفتن اثرات روانی توافق هسته ای بازهم قیمت ها تا حدود ۳ هزار و ۲۰۰ تومان قابلیت رشد دارند.

فعالان بازار توصیه می کنند به دلیل جو روانی حاکم بربازار خرید و فروش دلار بسیار دشوار شده است چراکه هر یک ساعت قیمت این ارز معتبر در بازار تهران دچار تحول می شود. در همین فعالان بازار به مردم توصیه می کنند امروز به دلیل نوسان شدید قیمت ها از خرید و فروش دلار خوداری کنند چراکه هنوز بازار به جمع بندی دقیقی در مورد قیمت ها نرسیده ست.در همین حال رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده است که دولت اقدام به جلوگیری از کاهش قیمت دلار نمی کند.

به گفته سیف دولت قصد دخالت در روند قیمت گذاری دلار در بازار را ندارد.پیش از این سعید لیلاز تحلیلگر اقتصادی پیش بینی کرده بود که قیمت دلار پس از توافق هسته ای با کاهش حداقل ۲۰۰ تومانی همراه می شود. مسعود خوانساری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و تهران نیز پیش بینی کرده بود که روند قیمت گذاری ها طی روزهای ابتدای هفته نزولی خواهد بود. به باور او حداقل افت ۲۰۰ تومانی برای قیمت دلار قابل تصور است. در حال حاضر هر یورو هم در بازار ۳ هزار و ۵۴۰ تومان قیمت گذاری می شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.