همه چیز زیر سر ایران است؛ پرده برداری از اختلافات شدید نتانیاهو و اوباما

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات اسرائیلی نوشت: علت اصلی تنش ها با واشنگتن مخالفت شدیدی است که ما با آمریکا بر سر مسئله ایران داریم و همه چیز زیر سر تهران است.

به گزارش «تیک»، پس از مبارزات انتخاباتی تفرقه برانگیز در اسرائیل که با پیروزی بنیامین نتانیاهو خاتمه یافت، اختلافات داخلی را شعله ور کرد و روابط خصمانه میان نتانیاهو و دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا را تیره تر کرد، رووین ریولین، رئیس رژیم اسرائیل روز یکشنبه خواستار آشتی و رفع اختلافات شد.

وفاداران به نتانیاهو در تلاشی که به نظر می رسد مقابله با انتقادات اوباما از اظهارات بحث برانگیز نتانیاهو است گفتند علت اصلی تنش ها با واشنگتن مخالفت شدید اسرائیل با توافق هسته ای با ایران است.

ریولین که سمت وی بیشتر نقش تشریفاتی دارد در حالی این سخنان را بیان کرد که رایزنی های خود را با نمایندگان احزاب انتخاب شده در کنست برای تشکیل کابینه ائتلاف آغاز کرده است.

نتانیاهو پیش از انتخابات اسرائیل در سخنانی که احساسات بسیاری را در اسرائیل و سراسر جهان جریجه دار کرد از حضور پر شمار شهروندان عرب اسرائیلی در پای صندوق های رای انتقاد کرده بود. وی همچنین در تلاش برای جذب رای دهندگان راست گرا قول داده بود تا وقتی در قدرت باشد هیچ کشور مستقل فلسطینی تشکیل نخواهد شد.

با وجودی که نتانیاهو پس از انتخابات تلاش کرد از سخنانی که بیان کرده بود عقب نشینی کند، اوباما در مصاحبه ای با روزنامه واشنگتن پست خشم خود را از سخنان او ابراز کرد.

دان شاپیرو، سفیر آمریکا در اسرائیل روز یکشنبه به رادیو اسرائیل گفت تغییر موضع ظاهری نتانیاهو که گفته بود با تشکیل کشور فلسطین مخالف است و تلاش های وی برای آنکه بگوید سخنانش به غلط تفسیر شده وضع گیج کننده ای را ایجاد کرده است که موجب شده در مورد سیاست واقعی اسرائیل تردید ایجاد شود.

اما ران درمر، سفیر اسرائیل در واشنگتن روز یکشنبه گفت نتانیاهو آن چه که اوباما و دیگران متوجه شده اند، نگفته است.

یووال اشتاینیتز، وزیر حزب لیکود وفادار به نتانیاهو نیز روز یکشنبه به رادیو اسرائیل گفت علت اصلی تنش ها با واشنگتن «مخالفت شدیدی است که ما با آمریکا بر سر مسئله ایران داریم.»

وی افزود: «ما نمی توانیم این مسئله را بپذیریم که همه جهان درباره توافق هسته ای با ایران گفتگو می کنند و ما مجبور هستیم ساکت بنشینیم.»

چند روز پیش از برگزاری انتخابات اسرائیل، نتانیاهو برای به چالش کشیدن کاخ سفید در کنگره آمریکا سخنرانی کرد و در مورد توافقی که به نظر می رسد میان تهران و شش قدرت جهانی در حال شکل گیری است هشدار داد و بدین ترتیب اختلاف آمریکا و اسرائیل بر سر ایران به نقطه اشتعال رسید.

دور گلد، سفیر سابق اسرائیل در سازمان ملل و مشاور سابق نتانیاهو گفت علت اصلی برخورد سرد واشنگتن با اسرائیل مسئله ایران است نه فلسطین.

وی افزود: «اختلافات بر سر فلسطین علت اصلی وضع کنونی رابطه میان آمریکا و اسرائیل نیست بلکه علت آن این حقیقت است که آنها به توافق با تهران نزدیک می شوند و می دانند که اسرائیل به شدت در مورد محتوای این توافق تردید دارد.»

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.