دلار بعد از توافق ارزان می شود؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: پژویان گفت: مردم فکر نکنند با موفقیت در مذاکرات دلار هزار تومان ارزان‌تر شود. این اقتصاددان گفت: تاثیر برداشته شدن تحریم‌ها در اقتصاد کشور بسیار کند و تدریجی است. اگر پول‌های بلوکه شده آزاد شود خرج واردات نهاده‌های دامی و یا جبران کسری بودجه خواهد شد.

جمشید پژویان رئیس سابق شورای رقابت در خصوص دلایل کاهش اخیر قیمت ارز علی رغم انتظارات گفت: انتظارات برای افزایش قیمت ارز در آخر سال در یک شرایط طبیعی بوده است.

او گفت: در شرایط عادی بازار نفت و درآمدهای ارزی ما تقریبا ثبات خودش را داشته است و در ایام پایان سال طبیعی است که عده ای به مسافرت می روند، بنابراین تقاضا برای دریافت ارز بیشتر می شود و قیمت ارز هم به دنبال آن بالا می رود که این فرضیه در خصوص قیمت طلا هم وجود دارد.

این اقتصاددان ادامه داد: امسال شرایط ما کاملا متفاوت است به شکلی که به دلیل نوسانات قیمت نفت درآمدهای ما در این زمینه کاهش یافته است و با کاهش تولید نفت هم رو به رو بوده ایم.

پژویان گفت: قطعا اثر کاهش قیمت نفت از اتفاقات آخر سال و افزایش تقاضای هرساله تاثیر بیشتر بر تحولات ارز دارد، زیرا آینده بازار نفت نوید خوبی را به اقتصاد نمی دهد.

او با اشاره به تاثیر مذاکرات هسته ای بر روند کاهش قیمت ارز گفت: مذاکرات می تواند یک عامل بر کاهش قیمت ارز باشد، زیرا ممکن است ما مردم هنوز دانش کافی برای برخورد با تحولات اقتصادی را نداشته باشند.

رئیس سابق شورای رقابت افزود: لازم نیست که مردم اقتصاددان باشند، همانطور که در جاهای دیگر دنیا هم مردم اقتصاددان نیستند، اما بر اساس تجربه و اطلاعات خود، وضعیت اقتصاد را خیلی بهتر پیش بینی می کنند.

پژویان اتکای مردم به مذاکرات را در رفتارهای اقتصادی اشتباه دانست و گفت: اگر مذاکرات به نتیجه هم برسد، به این معنا نیست که قرار است میلیاردها دلار به اقتصاد کشور تزریق شود و این برداشته شدن تحریم ها آن قدر تدریجی و آثار آن قدر کم خواهد بود که احتمالا دولت ترجیح خواهد داد با پول های بلوکه شده اقدام به واردات نهاده های دامی و یا کالاهای اساسی کند.

او گفت: بخشی از این پول هم به احتمال زیاد وارد بازار خواهد شد تا دولت کسری بودجه خود را جبران کند.

این اقتصاددان در خصوص آینده بازار ارز گفت: اگر در سال آینده مذاکرات به نتیجه برسد، باید دید طرف های غربی ظرف چه مدت پول های بلوکه شده ما را باز می گردانند، زیرا حتی صحبت از این است که برداشته شدن تحریم ها حتی تا ۱۰ سال هم طول بکشد.

پژویان با اشاره به تحریم ها گفت: از تمام بخش هایی که ما را تحریم کرده اند، سعی کردند پول های بلوکه شده را بدهند، زیرا این مسئله برایشان آسان تر است و فعلا نخواهند گذاشت تا ما نفت خود را آزادانه بفروشیم.

او ادامه داد: ما اگر هم اجازه فروش نفت را هم پیدا کنیم، تازه مشکلات آغاز می شود، زیرا مشتریان ما جذب کشورهای نفت خیز دیگر شده اند و با توجه به شرایط نامناسب بازار نفت و رکود حاکم بر آن کار سختی را در پیش داریم.

رئیس سابق شورای رقابت گفت: مجموعه این عوامل نشان می دهد که رسیدن به توافق با ۵+۱ امیدی را برای دارندگان ارز ایجاد نخواهد کرد که ارز خود را در شرایط فعلی بفروشند تا با کاهش قیمت رو به رو نشوند.

پژویان گفت: شاید به نتیجه رسیدن مذاکرات تنها چند صد تومان قیمت ارز را کاهش دهد اما کاهش ۵۰۰ و یا هزار تومانی قیمت ارز در این صورت ممکن نیست.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.