رئیس سازمان انرژی اتمی: ساخت دومین نیروگاه هسته‌ای ایران سال ۹۵ آغاز می‌شود

 

عصر جنوب:  تسنیم نوشت:

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: دو واحد نیروگاه اتمی به ظرفیت دو هزار مگاوات با کشور روسیه در حال پیگیری است که واحد اول امسال به اجرا درآمده و دو سال پس از آن ساخت واحد دوم در بوشهر آغاز می‌شود.

 

علی‌اکبر صالحی در مراسم اختتامیه دهمین همایش بین‌المللی انرژی ایران اظهار داشت: برگزاری این همایش اهمیت بسیاری دارد چرا که در آستانه فصلی نو برای ایران در عرصه روابط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هستیم و جا دارد از چشم انداز جدیدی به مسائل بیاندیشیم و هرگونه اهمال در نگرش به شرایط جدید، از دست دادن فرصت‌ها و عدم توجه به ضرورت دستیابی کامل به مصالح ملی است.

 

وی افزود: پس از فروپاشی جماهیر شوروی این وسوسه در ذهن و نیت آمریکا رشد کرده که می‌تواند در مسیر پایه‌های نظام تک‌قطبی در جهان بکوشد و با گسترش دامنه نفوذ اقتصادی، تحکیم ستون پایه‌های نظامی و سیطره رسانه‌ای در سطح جهان در این مسیر حرکت کرد.

 

صالحی با بیان اینکه امریکا امروز در تلاش است تا با قدرت خودساخته، دیگر قدرت‌ها را تحت سیطره نفوذ خود درآورد، گفت: سردمداران آمریکا بر آنند تا مدیریت کلان انرژی را در سطح جهان برعهده بگیرند اما در این مسیر ایران برای آمریکا اهمیت بسیاری دارد چون برای ترسیم راه سیطره بر انرژی جهان نمی‌توان تأثیر ایران را نادیده گرفت و برما است تا این اهمیت را درک کنیم.

 

وی افزود: ایران از موقعیت ژئوپلوتیک و ژئواستراتژیک برخوردار است و با وجود برخی موانع و سیاست‌های مبتنی بر استانداردهای دوگانه از سوی قدرت‌های بیگانه توانسته‌ایم توانایی خود را حفظ کنیم و در مسیر توسعه گام برداریم.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: هم اکنون ۴ میلیون دانشجو در سطوح مختلف تحصیلی در ایران مشغول به تحصیل هستند، علاوه بر این ایران از سرمایه‌های عظیم ذخایر طبیعی و منابع عظیم انرژی برخوردار است. به طوری که آمارهای جهان نشان می‌دهد ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز در رتبه اول جهان قرار دارد و برای دهه‌های سرنوشت آینده چشم جهان به منابع انرژی ایران خواهد بود.

 

صالحی با بیان اینکه ایران در قلب منطقه حساس و بحران خیز خاورمیانه قرار دارد گفت: ایران علاوه بر داشتن پشتوانه عظیم مردمی، زیرساخت‌های بی بدیلی نیز در منطقه دارد به طوری که هم اکنون بالاترین ظرفیت تولید برق در خاورمیانه متعلق به ایران است، همچنین داشتن ۲۶۰ هزار کیلومتر شبکه گاز ظرفیت منحصرفردی برای ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه و نقش آفرینی در بازار جهانی انرژی است.

 

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه شبکه راه های مواصلاتی و در احداث راه آهن با جدیت در برنامه دولت تدبیر و امید قرار گرفته، اذعان داشت: هم اکنون کریدور شمال به جنوب که از ایران می‌گذرد مهمترین و ارزان‌ترین محور ترانزیتی منطقه است به طوری که هزینه‌های ترانزیت از این کریدور برای شمال اروپا تا اقیانوس هند ۳۰ درصد نسبت به سایر مسیرها ارزانتر و به صرفه تر است.

 

وی افزود: مجموعه صنایع ایران نیز در عنفوان جوانی قرار دارند و با پویایی موجود در صنایع آماده جهش هستند که این نکته واضح است که سرچشمه رشد و پیشرفته همه جانبه از مسیر تأمین امنیت در ابعاد مختلف می‌گذرد که ثبات سیاسی ایران نمونه استثنایی در منطقه پرتلاطم خاورمیانه است.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: در حوزه سیاست خارجی نیز ایران با اتخاذ سیاستی مستقل، متوازن و عملگرا جایگاه موثری را در امنیت منطقه بازی می‌کند.

 

صالحی با اشاره به فضای جدید پیش روی ایران در مناسبات جدید جهانی، گفت: در این فضای جدید فرصت مغتنمی برای افزایش تعاملات بین‌المللی وجود دارد که با توجه به افزایش تقاضای انرژی و ضرورت توجه به موضوع امنیت انرژی و مسائل زیست محیطی، با وجود برخی سوانح هسته‌ای همچنان انرگی‌های هسته‌ای یکی از گزینه‌های مهم برای تأمین انرژی مورد نیاز بشر طی دهه‌های آینده خواهد بود.

 

وی افزود: در حال حاضر ۴۳۴ رآکتور قدرت با ظرفیت ۳۸۰ هزار مگاوات در حال بهره برداری است و ظرفیتی برابر ۸۷ هزار مگاوات نیز در حال ساخت است و براساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی، برنامه‌ریزی برای احداث ۹۵ رآکتور قدرت با ظرفیت ۱۱۰ هزار مگاوات در مجموع جهان در دست اقدام است.

 

صالحی در خصوص وضعیت انرژی هسته‌ای و آینده آن در ایران گفت: براساس مطالعات موسسه تحقیقاتی اس تنفورد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده بودف سهم بهینه برق هسته‌ای در ایران در یک چشم انداز ۲۰ ساله، تا ۱۹ هزار مگاوات توصیه شده بود، همچنین مطالعات دانشگاه صنعتی شریف برآورد کرده بود که با احتساب مصرف ۵۲ هزار مگاوات، سهم بهینه هسته‌ای ۱۱ هزار مگاوات معادل ۲۰ درصد درنظر گرفته شده است، همچنین مطالعات سازمان انرژی اتمی برای سال ۱۴۰۰ خورشیدی ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات سهم برای انرژی هسته‌ای در تولید برق کشور یعنی معادل ۱۲ درصد از ظرفیت کل تولید برق در آن سال را مورد تأکید قرار داده و همچنین در مطالعه اخیر که اب همکاری شرکت توانیر و نهادهای مربوطه انجام شده ایران به ۱۲۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق نیاز دارد که در این ظرفیت، دستیابی به ۸ هزار مگاوات برق هسته‌ای توصیه شده است.

 

وی با بیان اینکه در برآورد تمامی ابعاد تولید برق بین نیروگاه هسته‌ای، نیروگاه بخاری، نیروگاه گازی و نیروگاه سیکل ترکیبی، نیروگاه هسته‌ای ارزان‌ترین تولید برق را دارد، گفت: قیمت تولید برق به ازای هر کیلووات ساعت در نیرگاه هسته‌ای ۱۰ سنت، در نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۲ سنت، در نیروگاه بخاری ۱۶ سنت و در نیروگاه گازی ۱۹ سنت هزینه دارد.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: با توجه به برنامه تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در ایران هم اکنون دو واحد نیروگاهی به ظرفیت دو هزار مگاوات با کشور روسیه در حال پیگیری است که ۱۰۰۰ مگاوات اول درسال جاری به طور کامل به اجرا درآمده و دو سال پس از آن احداث نیروگاه دوم در ساختگاه بوشهر آغاز می‌شود که امیدواریم به این طریق شاهد رشد دو رقمی اقتصاد ایران باشیم.

 

 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.