آنفولانزای خوکی با یک قربانی به ایران بازگشت!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: اوایل ماه جاری وزارت بهداشت اعلام کرده بود که سه ماه پیش موج اول آنفلوآنزای نوع B وجود داشته و اکنون آنفلوآنزای H3N2 (آنفلوآنزای نوع شدید) نیز درحال اضافه شدن به آن است. اما درباره آنفلوآنزای H1N1 (آنفلوآنزای خوکی)، گفته شد: ممکن است در ماه‌های آینده، موج آنفلوآنزای H1N1 (آنفلوآنزای خوکی) نیز بیاید بنابراین افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف از هم‌اکنون باید واکسن‌های لازم را تزریق کنند تا گرفتار موج‌های بعدی آنفلوآنزا نشوند.

پس از پیشنهاد وزارت بهداشت برای تزریق واکسن‌های لازم به افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، هشدار مسئولان درباره آنفلوآنزای خوکی از این فراتر نرفته است. این درحالی است که گزارشی درباره مرگ یک شهروند تهرانی بر اثر ابتلا به آنفلوآنزای خوکی دریافت شده است.

محمد طاهری، روز دوشنبه ۱۳ بهمن ساعت پنج صبح در بیمارستان امام رضا (۵۰۱ ارتش) بعد از پنج روز بستری در آی‌سی‌یو به‌دلیل ابتلا به ویروس آنفلوآنزای خوکی (#H۱N۱)، مراجعه دیرهنگام و عدم تشخیص به‌موقع در سن ۳۷ سالگی جان خود را از دست داد. مساله مهم دیگر این است که قطعا محمد از فردی این ویروس را گرفته است که او نیز با افراد دیگری در ارتباط بوده است.

با وجود این، به نظر می‌رسد مردم نسبت به این بیماری، روش‌های پیشگیری و چگونگی درمان اطلاعات لازم را نداشته باشند و این ناآگاهی نیز نتیجه نقص در اطلاع‌رسانی و جدی نگرفتن آن توسط مسئولان ذیربط است. تشخیص دیرهنگام، غیرمنتظره بودن ابتلای یک فرد به آنفلوآنزای خوکی برای پزشکان و پرستاران و عدم وجود تجهیزات لازم برای رویارویی با این بیماری در بیمارستانی که محمد طاهری در آن بستری شده بود گواهی بر ناآگاهی و جدی نگرفتن این بیماری به‌رغم شیوع احتمالی آن است.

 قربانی کیست؟

علی طیبی، پسرخاله محمد طاهری روند پیشروی و تشخیص بیماری محمد طاهری را چنین توضیح می‌دهد: از حدود دو هفته پیش، بیماری او به‌صورت علائم سرماخوردگی خود را نشان داد تا اینکه دوشنبه هفته‌ای که گذشت او جان خود را از دست داد. به گفته طیبی، شنبه دو هفته پیش، حال محمد بسیار بد می‌شود و به بیمارستان می‌رود، بیمارستان طی آزمایشاتی بیماری او را سرماخوردگی تشخیص داد و دارو تجویز کرد. او دو روز در خانه می‌ماند و سپس سه‌شنبه همان هفته به بیمارستان امام رضا می‌رود و در بیمارستان بیماری او را ذات‌الریه عنوان می‌کنند که ریه‌های او را نابود کرده و به همین دلیل باید بستری شود.

او ادامه می‌دهد: محمد روز سه‌شنبه در بخش ایزوله آی‌سی‌یو بستری می‌شود و روز چهارشنبه پزشکان از او قطع امید کردند و برای او آنتی‌بیوتیک‌های سنگینی که به سختی گیر می‌آمد، تجویز کردند. روز پنجشنبه تشخیص دادند که به آنفلوآنزای خوکی مبتلا شده است و درنهایت این بیمار روز دوشنبه، پس از ضعیف شدن بدن به علت تشخیص دیرهنگام و رسیدن ضربان قلب به ۱۵۰، به‌دلیل ایست قلبی جان خود را از دست می‌دهد. طیبی در رابطه با میزان آمادگی بیمارستان و کادر پزشکی برای واکنش در مقابل این بیماری می‌گوید: وقتی بیماری او را تشخیص دادند چون ماسک و تجهیزات دیگر وجود نداشت پرستاران از نزدیک بیمار رفتن می‌ترسیدند.

به گفته این خویشاوند محمد طاهری، پرستاران به خانواده مریض گفتند که ماسک مخصوص را خریداری کنند و به آنان بدهند تا بالای سر مریض بروند. طیبی با اشاره به اینکه پزشکان بیمارستان همکاری کردند، مشکل را در این می‌داند که آنان برای این بیماری آماده نبودند، به ذهنشان نرسیده بود و حدس نمی‌زدند که محمد به آنفلوآنزای خوکی مبتلا باشد و پس از آزمایش‌های متعدد آن را تشخیص دادند. طبق شنیده‌های طیبی، محمد تنها و اولین مبتلای به این ویروس نیست و همچنین افرادی که در ارتباط مستقیم با محمد قرار داشته‌اند تحت نظارت و توصیه پزشکان قرار دارند.

 اولویت پیشگیری، نهادینه نشده است

درحالی گفته می‌شود محمد طاهری به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای خوکی و تشخیص دیرهنگام جان خود را از دست داده که نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید که اطلاعاتی در این زمینه ندارد و نباید استرس بیجا به مردم داد. در همین زمینه سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با اشاره به اینکه گزارشی این‌چنینی را تا به حال نشنیده است، عنوان می‌کند: در این زمینه بحث اطلاع‌رسانی و پیشگیری اهمیت دارد. به گفته محمدحسین قربانی، اگرچه اولویت در حوزه بهداشت و درمان بر پیشگیری گذاشته شده است، اما این امر تا به حال نهادینه نشده است.

او اجرای طرح پزشک خانواده را در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها مهم می‌داند و می‌افزاید: وقتی با چنین مواردی روبه‌رو می‌شویم، بهترین راه اطلاع‌رسانی است، اگرچه ممکن است این اتفاق در کشورهای پیشرفته نیز بیفتد. ویروس آنفلوآنزای خوکی قدمت طولانی دارد ولی از سال ۲۰۰۹ بر اساس یک جهش ژنتیکی قابلیت انتقال بدون ارتباط مستقیم با خوک یا گوشت خوک پیدا کرد. احتمال می‌رود که این ویروس به همراه زائران ایرانی کربلا در اربعین به ایران وارد شده باشد.

تب بالای ۳۸ درجه، سردرد، گلودرد و سینه‌درد، سرفه، اسهال، استفراغ، تهوع، کوفتگی عضلات، عطسه و آبریزش بینی از علائم ابتلا به این ویروس است که چنانچه فرد ۲ الی ۳ مورد از این علائم را، در شرایط رواج این ویروس، داشته باشد مشکوک به این بیماری است و باید به پزشک متخصص عفونی برای انجام آزمایش‌های مرتبط مراجعه کند. شست‌وشوی مرتبط دست‌ها، عدم لمس چشم، بینی و دهان، همراه داشتن ضدعفونی‌کننده و پرهیز از حضور غیرضروری در محل‌های شلوغ مانند مترو و بازار از جمله مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به این ویروس است. این ویروس در حالت عادی و در صورت تشخیص به‌موقع خطر جانی ندارد ولی افراد بالای ۶۵ سال و کودکان زیر ۵ سال، زنان حامله، افراد دچار نقص سیستم ایمنی و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند آسم، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله افراد بسیار آسیب‌پذیر در برابر این بیماری هستند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.