یارانه حذف می شود؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: بالاخره پس از مدت ها دولت و مجلس روز گذشته در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۴ در خصوص حذف یارانه پُردرآمدها توافق کردند و قرار شد که یارانه درآمدهای بالای ۲٫۵ میلیلون تومان از سال آینده حذف شود، البته هنوز اختلاف نظر بر سر اینکه آیا درآمد ۲٫۵ میلیون تومان برای سرپرست خانوار یا مجموع اعضای خانوار لحاظ شود، وجود دارد که قرار است در جلسه صبح امروز تلفیق برسر این موضوع نیز توافق نهایی صورت گیرد.

ولی آنچه در مصوبه دیروز کمیسیون تلفیق بین دولت و مجلس توافق نهایی شد، این بود که از مجموع درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها در سال آینده ۳۷۰ هزار میلیارد ریال به منظور پرداخت نقدی و غیرنقدی موضوع ماده ۷ قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به ۴ گروه پرداخت شود.

این در حالی است که دولت در تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۴ پیشنهاد کرده بود، تا مبلغ ۴۲۰ هزار میلیارد ریال به منظور پرداخت نقدی و غیرنقدی موضوع ماده ۷ قانون هدفمند کردن یارانه ها اختصاص یابد.

بنابراین آنچه تاکنون بین دولت و مجلس در خصوص هدفمندی یارانه‌ها و حذف یارانه پُردرآمدها نهایی شد، مجموع یارانه نقدی قابل توزیع در سال آینده ۵ هزار میلیارد تومان کاهش خواهد یافت و این به معنی حذف یارانه نقدی حدود ۱۰ میلیون نفر از ابتدای سال ۹۴ هست.

در حالی اگر ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی در سال آینده توزیع می شد، به ۷۷ میلیون نفر ماهانه ۴۵۵۰۰ تومان می رسید که رقم ۳۷ هزار میلیارد تومان مصوبه دیروز کمیسیون تلفیق تنها یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی ۶۷ میلیون نفر را کفاف می دهد و این یعنی حذف یارانه ۱۰ میلیون نفر از ابتدای سال ۹۴ رسماً در دستور کار دولت قرار می گیرد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.