ریشه انحراف و اعتیاد از خانواده‌ آغاز می‌شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: استاندار خوزستان گفت: تمام معضلات از درون خانواده آغاز می‌شود و باید تفکری ایجاد شود تا از درون خانواده‌ها فرهنگ‌سازی انجام گیرد.
عبدالحسین مقتدایی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان، اظهار کرد: توانستیم در بحث موادمخدر نشست متفاوت با نشست‌های گذشته داشته باشیم و کار جدیدی آغاز شده تا بتوان در این امر توفیق بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر موفقیتی هست بدون شک از همت و تلاش و دست اندرکاران امر مبارزه با مواد مخدر است و امید می‌رود این تلاش‌ها عبرتی برای جوانان ما باشد.

استاندار خوزستان، ضمن تشکر از فرماندهی نیروی انتظامی در امر مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در شرایطی هستیم که از سوی افرادی از جمعیت‌های کج اندیش و منحرف که ادعای انحراف با دنیا را دارند دست به اهانت به مقدسات مسلمین زده‌اند و اهانت به ساحت مبارک پیامبر اسلام(ص) را محکوم می‌کنیم، چرا که هر آزاداندیشی این اهانت‌ها را نخواهد پذیرفت.

مقتدایی افزود: در بعضی از جوامع غربی که ادعای توسعه یافتگی را دارند، هنوز ابتدایی‌ترین نشانه‌های توسعه که تحمل عقاید دیگران است را نداشته و این خود نشانه بزرگی از توسعه نیافتن است.

استاندار خوزستان تاکید کرد: در این ابتکاری که به خرج داده شد و نشست مشترک و یک جلسه رسمی با ترکیبی از اعضای شورای اداری و مواد مخدر در استان تشکیل شده، از همه نظرات استفاده می‌کنیم و از مردم و رسانه‌های مختلف در پایان این نشست سود خواهیم برد.

وی اضافه کرد: صحبت‌های زیادی انجام شد و طی میزگردهای مختلف ۱۳۵ مصوبه قابل اجرا از سال گذشته تاکنون داشته‌ایم، این موارد کمک می‌کند که بحث مبارزه با مواد مخدر اثربخش باشد.

استاندار خوزستان عنوان کرد: بحث اثربخش بودن مواد مخدر در زمانی که افراد اصلاح پذیر نباشند و تمایل به انجام آن صورت پذیرد می‌تواند امنیتی باشد و در این خصوص باید اطلاع رسانی کنیم و آگاهی دهیم.

وی، پایه‌گذار تمام اختلالات رفتاری جوانان را نحوه تربیت خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: موارد احساسی می‌تواند پایه‌گذار چنین انحرافی شود، و این قشر به لحاظ اینکه طیف گسترده‌ای از جامعه را در بر می‌گیرد، یک طیف اجتماعی به شمار می‌رود.

مقتدایی تشریح کرد: اینکه یک فرد شکننده می‌شود قطعا آغاز آن از درون خانواده بوده، پدر و مادر خانواده به یک موضوع و به عنوان مثال مسئله ازدواج آنقدر دقیق می‌شوند که جوان یا از ازدواج منصرف می‌شود و یا با تنش و عدم انتخاب صحیح تن به ازدواج می‌دهد و آنقدر اصرار می‌ورزند که جوان به لحاظ اجتماعی و مالی، به تکاپو می‌افتد و این می‌تواند عامل جدایی فرزند از خانواده باشد.

وی اضافه کرد: اما اینکه آن جوان با چه کسی نشست و برخواست دارد را دخالت نمی‌کنیم و نمی‌دانیم در راه مدرسه و دانشگاه چگونه رفتار‌هایی دارد.

استاندار خوزستان در ادامه افزود: پس تمام معضلات از درون خانواده آغاز می‌شود و باید تفکری ایجاد شود تا فرهنگ سازی انجام گیرد، چرا که آغاز انحراف اینجاست و اولین شادی‌ها و غم‌ها از خانواده صورت می‌گیرد.

وی ابراز کرد: در اکثر خانواده‌ها به‌ خاطر مسئله ازدواج حتی فرزند را ترد می‌کنند و به گونه‌ای شایع واژه‌ای به نام طلاق عاطفی ایجاد می‌شود و این موضوع درمان دارد و چاره‌اش مرگ نیست.

استاندار خوزستان افزود: درست است که خانواده آغاز است، اما در مرحله بعد باید دستگاه‌های مرتبط مانند آموزش و پرورش و ورزش و جوانان باید دخالت کرده و فضاهای مفرح و آموزشی را ایجاد کنند.

مقتدایی تصریح کرد: سن ۱۵ تا ۲۰ سالگی سن بحران و سن اشغال هورمونی است، و نوجوان آمادگی دارد که به کار خلاف کشیده شود و پدر و مادر باید مراقبت و پیشگیری کنند.

وی تاکید کرد: تنها صحبت پدر و مادر را شنیدن هم اشتباه است و باید افراد دیگری را به طور غیرمستقیم وارد عمل کنیم.

استاندار خوزستان اشاره کرد: اجتماعی بودن بد نیست، اول خانواده، سپس آموزش و پرورش؛ خانواده‌ها باید با این اداره آشتی کنند و اجازه دهند که این نهاد کار خود را انجام دهد.

مقتدایی عنوان کرد: دستگاه‌های مختلف کار خود را در این زمینه به خوبی انجام دهند، ورزش و جوانان هم فعال است و آموزش و پرورش هم با برگزاری برنامه‌های مختلف سعی در تشویق نوجوانان و جوانان داشته باشد.

وی یادآور شد: وقتی خانواده تمایل ندارد، جوانان تمایل نداشته باشد، باز هم اصرار بر انحراف وجود دارد، آنجا موضع امنیتی می‌شود و با هیچکس تعارف نباید داشت.

استاندار خوزستان گفت: استان ما دو ویژگی خاص دارد، تنوع فرهنگی و درجه بندی اقتصادی، به گونه‌ای‌ست که با حال و احوال شرکت‌های سرمایه دار، باز هم این استان خاص است، این استان بارانداز، استانی است مصرفی و می‌توان آن را با برنامه ریزی صحیح از حیث مواد مخدر پاک کرد.

مقتدایی در ادامه خواستار شد تا دستگاه‌های اجرایی نسبت به جمع‌آوری قلیان‌ها و اماکن توزیع این قبیل دخانیات اقدام کنند.

وی تصریح کرد: اماکن توزیع قلیان نیز باید جمع آوری شود و مغازه‌های دخانیات را باید ساماندهی و البته اماکن تفریحی را در اماکن مختلف اشاعه داد.

استاندار خوزستان اضافه کرد: خوزستان منابع بسیار زیاد و اماکن دیدنی زیادی دارد که اغلب از وجود آن بی‌خبر هستند، باید در جهت افزون کردن تفریحات سالم، خوزستان گردی را توسعه دهیم و یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان که به بخش گردشگری تعلق گرفته را عملیاتی کرد.

مقتدایی خاطرنشان کرد: همه ما از کشته شدن فرد و با دیدن خون ناراحت می‌شویم، اما مرگ‌هایی هستند که در آن خونریزی نیست و کسی هم به آنها توجهی ندارد، مثل مرگ یک معتاد، که همه ما در اشاعه آن مقصریم و در نابودی آن معتاد دست داشته‌ایم، چرا که تمام این معضلات از خانواده آغاز می‌شود.

وی در پایان افزود: وقتی در یک خانه، پدر و مادر و فرزندان جدا از هم سرگرم دنیای مجازی و سر در تلفن همراه خود دارند، مطمئنا چنین افرادی نیز تحویل جامعه داده می‌شود.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.