شبکه های اجتماعی موبایل فعلا فیلتر نمی شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: سه نرم‌افزار ارتباطی واتس‌آپ، لاین و تانگو قرار بود چهارشنبه گذشته فیلتر شوند در صورتیکه وزارت ارتباطات به عنوان یکی از اعضای کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از چنین تصمیم ابراز بی‌اطلاعی می‌کند اما وزیر دادگستری آن را تأیید کرد.
پخش خبر فیلتر شدن فوری سه نرم‌افزار ارتباطی واتس‌آپ، لاین و تانگو با حکم دادستانی در ساعات پایانی چهارشنبه گذشته، چینش داغ‌ترین اخبار بسیاری از رسانه‌ها را در فضای مجازی تغییر داد.

این حکم در شرایطی رسانه‌ای شد که گفته شده بود قرار است طی ساعات آینده (یعنی تا ساعات پایانی چهارشنبه گذشته) این عمل انجام شود اما طبق روال همیشه وزارت ارتباطات که مجری این قبیل کارهاست تا دیروز در جریان این موضوع نبوده است.

مدیران این وزارتخانه که در چنین مواقعی کمترین همکاری را با رسانه‌ها دارند از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرده و به همین موضوع بسنده کرده‌اند که “خبر این بحث را از رسانه‌ها پیگیر بودیم”.

در شرایطی که وزارت ارتباطات دارای نماینده‌ای در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است حتی حاضر نشده بگوید که اصلا چنین بحثی در کمیته مطرح بوده است یا خیر؛ از این جهت می‌توان به صراحت گفت که فیلتر این سه نرم‌افزار دستور دادستانی بوده است.

دادستان به شکل مستقیم می‌تواند در بحث فیلترینگ ورود کند و نیازی به اعلام در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ندارد.

علی‌رغم گذشت پنج روز از این موضوع، همچنان این سه نرم‌افزار به کار خود ادامه می‌دهند.

همین دوگانگی در تصمیم‌گیری‌ها موجب شد تا پای وزیر دادگستری هم به بحث فیلتر این سه نرم‌افزار باز شود؛ مصطفی پورمحمدی در حاشیه دیدار با سفیر ژاپن با اعلام اینکه مباحثی در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مطرح بوده است، اظهار کرد: فعلا بحث فیلترینگ واتس‌آپ، لاین و تانگو در دستور کار نیست.

وی ادامه داد: ما به مسائل اخلاقی اعتقاد داریم البته مباحثی که در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بحث می‌شود فعلا منجر به فیلترینگ این سه شبکه اجتماعی نشده است.

در شرایطی که وزیر دادگستری معتقد است این موضوع در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بحث شده اما برخی اعضا که شامل یک نماینده مجلس و نماینده وزارت ارتباطات می‌شود نسبت به این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.