۸ مورد فرزندکشی در ۱۰ ماه زنگ خطری بزرگ برای جامعه است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: از مهر پدری حیوانات کمتر شنیده ایم، اما حیوانی به اسم روباه سرخ، بعد از تولد فرزندانش تا سه ماه برای آنها و مادرشان غذا تهیه می کند و پس از گذشت این مدت هم روباه کوچک تازه استقلال یافته را رها نمی کند و غذا را در جایی در نزدیکی او قرار می دهد تا بتواند به راحتی به دست خود پیدایش کند. حیوانهای دیگری مثل برخی گونه های جغد، شیر، اسب دریایی و پنگوئن نیز پدران نمونه نامیده شده اند. حیواناتی که برحسب غریزه خود و بدون آن که عنوان انسانیت داشته باشند، پدری را از بعضی انسان ها بهتر می دانند.

در سالی که هنوز تمام هم نشده، چهار پدر، امسال در خوزستان هریک دو فرزند خود را کشتند؛ یعنی در مجموع هشت بار فرزندکشی. این وقایع تلخ را به همراه دلایل آن ها با یکدیگر مرور می کنیم.

۱٫ در فروردین ماه امسال، پدر شادگانی سیف و لیث (پسران دوقلویش) را زنده‌به‌گور کرد و قصد داشت زنش را نیز به قتل برساند که نتوانست. قاتل علت زنده به گور کردن بچه های خود را اختلاف با همسرش دانست.
۲٫ مرداد ماه امسال پدر اهوازی با چاقو به جان اعضای خانواده اش می افتد و دختر پنج ماهه و پسر ۵ ساله اش را به همراه دو نفر دیگر به قتل می رساند. تحقیقات پلیس علت این حادثه را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.
۳٫ در آذرماه امسال، پدری در دزفول دو کودک خردسالش را پس از قتل، درون کیسه ای گذاشته و به درون کانال آب پرت می کند. قاتل پیش از جنایت شیشه مصرف کرده بود.
۴٫ دی ماه امسال، پدری در رامهرمز پس از خفه کردن دو فرزند ۳ و ۶ ساله خود، جسد آنها را در صندوق عقب ماشین قرار داده و به همراه آنها خود را به پاسگاه نیروی انتظامی رامهرمز تسلیم کرد. دلیل قتل اختلاف شدید با همسر و بیماری روانی (که هنوز توسط مراجع ذیصلاح تایید نشده) عنوان شده است.

نکته تلخ آن است که غالب اوقات اگر مواد مخدری در کار نباشد، سروته دلیل ماجرا با اختلاف خانوادگی هم آورده می شود؛ انسان عادی بهنگام دعوا و عصبانیت چه می کند؟ گاهی زخم زبان، یا الفاظ نامناسب به کار می برد؛ گاهی بر سر دیگران داد می زند؛ گاهی که فرد خیلی عصبی می شود و توانایی مدیریت احساسات خود را نداشته باشد ممکن است دعوا از حالت لفظی خارج شود. اما درجه عصبانیت یک فرد عادی به کجا باید برسد که از تمام این مراحل رد شود و طفلی بیگناه را که از قضا فرزند خودش است درنهایت خونسردی و با موفقیت کامل به قتل برساند، آن هم نه یک فرزند؟ آیا این کار از عهده فرد عادی و سالم برمی آید؟

دکتر یداله زرگر، روان شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز که تاکنون تحقیقات مختلفی را پیرامون قتل و عوامل آن در استان خوزستان انجام داده است می گوید: نوعی از اختلال روانی به نام اختلال هذیان در وقوع قتل های خانوادگی موثر است؛ در این اختلال که عموما مردم آشنایی کمتری با آن دارند، فرد مبتلا با آن که در محل کار خود و در جامعه دارای رفتار عادی است، در خانه در حد هذیان نسبت به همسر یا خویشاوند خود بدبینی یا سوءظن دارد.

وی دیگر عوامل تشدید کننده احتمال ارتکاب قتل را مصرف مواد مخدر صنعتی، ضعف اعتقادات مذهبی، سستی ارتباطات عاطفی با خانواده و ضعف مهارت های فردی همچون مدیریت خشم، نبود رابطه عاطفی مناسبی میان والدین و کودک در سنین پایین کودکی دانسته و می افزاید: در ارتکاب قتل، مجموعه عوامل باهم در نهایت منجر به وقوع این حادثه می شود و تعیین میزان تاثیرگذاری هریک از این عوامل نیازمند تحقیقات ویژه است؛ شاید دلیل این که قتل های خانوادگی در خوزستان نمود بیشتری دارد آن باشد که یکی از عوامل مطرح شده نقش پررنگ تری را ایفا می کند.

امسال به طور میانگین تقریبا هر دو ماه یک پدر دو فرزند خود را کشته است. وقوع هشت فرزندکشی در خوزستان در سالی که هنوز تمام نشده، عددی وحشتناکی و زنگ خطری برای جامعه است. جامعه ای که در آن افراد عادی و سالم نام دارند اما بخاطر دعوا با همسر، دو تا دو تا بچه می کشند. صحبت از چاقو زدن و خفه کردن و زنده به گور کردن کودکان است، همان هایی که زخم کوچکشان دل مادر و پدر یا هرکسی را به درد می آورد. این موضوع همین الان، پیش از آن که فجایع بیشتری به بار آید، نگاه جدی مسئولین استان و کارشناسان استان را می طلبد، پیش از آن که صدای کودکانه دیگری که ملتمسانه می گوید: «بابا!» خاموش شود.

زینب جعفرزاده / خوزنیوز

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.