بهره‌برداری از ۷ پروژه کلان در بندر خرمشهر

عصر جنوب: معاون فنی و مهندسی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر از بهره‌برداری از هفت پروژه کلان در بندر خرمشهر خبر داد.

صالح کوثری‌زاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خرمشهر به ارائه عملکرد بندر خرمشهر در مدت اخیر پرداخت و اظهار داشت: مجموعه اداره بندر و دریانوردی اعتقاد بر خرد جمعی و استفاده از تجارب دارد و برای تصمیم‌گیری در مورد پروژه‌های تخصصی و کلان خود، شورایی تخصصی تشکیل می‌دهد.

وی از بهره‌برداری هفت پروژه عظیم در اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر خبر داد و گفت: در سال گذشته هفت پروژه عظیم فنی و عمرانی گرچه به صورت رسمی افتتاح نشده، اما مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

* احداث پایانه ریلی

معاون فنی و مهندسی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر از احداث پایانه ریلی خبر داد و عنوان کرد: پروژه احداث پایانه ریلی با اعتبار ۱۲۵ میلیارد ریال در سال ۹۱ به اتمام و در سال ۹۲ به بهره‌برداری رسیده است.

کوثری‌زاده هدف از اجرای این پروژه را بالا بردن توان عملیات با توجه به اتصال خط راه‌آهن سراسری به راه‌آهن داخلی بندر خواند و افزود: ترانزیت و حمل و نقل کالا از طریق راه‌آهن و روانی ترافیک با توجه به حمل و نقل ریلی از مهمترین مزایا و تاثیرات این پروژه است.

وی، ویژگی‌های این پروژه را برشمرد و اضافه کرد: از مشخصات این پروژه می‌توان به دو خط ریل با اتصال دو سوزن راستگرد و چپگرد به طول حدود دو کیلومتر با سیستم اسلب تراک و تراورس دی بلوک اشاره کرد.

معاون فنی و مهندسی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر بر به‌کارگیری تکنولوژی پیشرفته در پایانه ریلی تاکید کرد و ادامه داد: تکنولوژی به‌کار رفته در این پایانه ریلی در مترو به کار می‌رود و در هیچ راه‌آهن کشتی به این سبک کار و از این فناوری استفاده نشده است.

کوثری‌زاده خاطر نشان کرد: استفاده از این فناوری در راستای کمک به توسعه حمل و نقل ریلی بوده که در آن حداقل نگهداری و بیشترین بهره‌برداری لحاظ شده است.

این مسئول تصریح کرد: ایجاد باسکول الکترونیکی دینامیکی با قابلیت توزین واگن‌های در حال حرکت تا سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت، کانال جمع‌آوری بتنی آب‌های سطحی به طول ۶۸۰ متر در راستای تکمیل شبکه اصلی جمع‌آوری بندر با تعبیه پنج پل گذر ارتباطی با محوطه‌های مجاور، ساختمان‌های اداری و نگهبانی به مساحت ۱۵۰ متر مربع، احداث جاده‌ای به طول ۱۰۰ متر که سبب اتصال پایانه راه‌آهن به بلوار اصلی بندر می‌شود از دیگر ویژگی‌های این پروژه عظیم ملی است.

* ساماندهی تاسیسات زیربنایی اراضی پشتیبانی بندر خرمشهر

معاون فنی و مهندسی ادره بندر و دریانوردی خرمشهر، ساماندهی تاسیسات زیربنایی اراضی پشتیبانی این بندر را از دیگر پروژه خواند و افزود: ۶۳ هکتار این اراضی قابل بهره‌برداری بوده و میزان اعتبار ۲۲۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است.

وی ویژگی‌های این پروژه را برشمرد و عنوان کرد: احداث جاده و تاسیسات آب و برق به‌منظور دسترسی به اراضی پشتیبانی از اهداف و احداث محوطه کانتینری، صنایع، تعمیرگاه کانتینری، زون نفتی و cfs تبدیلی، محوطه بارانداز و محوطه انبار از مهم‌ترین ویژگی‌های این پروژه است.

کوثری‌زاده اضافه کرد: اجرای ۶۸ هزار متر مربع سطح آسفالت، اجرای ۴ هزار و ۵۰۰ متر طول کانال زهکش بتنی، اجرای هشت پست برق ۸۰۰ کیلوولت آمپر، اجرای شبکه آب آتش‌نشانی و اجرای تاسیسات زیربنایی برق و مکانیک برای ۶۳ هکتار اراضی پشتیبانی از جمله اهداف و تاثیرات این پروژه است.

این مسئول تاکید کرد: با انجام این پروژه، زمین قطعه‌بندی شده و امکان سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار فراهم می‌شود.

* پروژه ترمیم و بازسازی اسکله ۸ و ۹

معاون فنی و مهندسی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: پروژه ترمیم و بازسازی اسکله ۸ و ۹ از دیگر پروژه‌هایی بوده که با اعتباری به میزان ۵۷ میلیارد ریال در مساحتی معادل ۱۴ هزار و ۹۶۸ مترمربع قابل بهره‌برداری است.

وی هدف از اجرای این پروژه را نزدیک شدن به توان واقعی خواند و تصریح کرد: افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری با توجه به تعمیرات اساسی دو پست اسکله ۸ و ۹ و نزدیک شدن به توان واقعی بندر از اهداف اجرایی کردن این پروژه بوده است.

*احداث اسکله امور دریایی

معاون فنی و مهندسی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر در جریان این نشست خبری احداث اسکله جدید امور دریایی بندر خرمشهر را نیز اعلام کرد و یادآور شد: به علت فرسودگی اسکله قدیم به احداث اسکله جدید امور دریایی به شکل T به طول ۸۰ متر و در حدود پنج برابر اسکله قبلی اقدام کرده‌ایم.

کوثری‌زاده اضافه کرد: این اسکله از نوع بتنی است و با به‌کارگیری شمع‌های پیش ساخته و عرشه بتنی برای پهلوگیری یدک‌کش‌های خدماتی طراحی شده است.

وی اعتبارات تخصیص داده شده به این پروژه را ۷۰ میلیارد ریال و میزان قابل بهره‌برداری آن را یکهزار و ۶۳۲ مترمربع اعلام کرد و افزود: اسکله از نوع بتنی با به‌کارگیری شمع‌های پیش ساخته به طول ۳۰ متر و ابعاد هندسی ۵۰ در ۵۰ سانتیمتر از اهداف تعیین شده برای این پروژه است.

کوثری‌زاده خاطر نشان کرد: در طراحی این اسکله با توجه به افزایش حجم شناور‌ها و یدک‌کش‌ها مساحت آن پنج برابر اسکله قبلی در نظر گرفته شده که در جلوی شناورهای عمیق و در کنار شناورهای کم عمق پهلو می‌گیرند.

معاون فنی و مهندسی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر اضافه کرد: این اسکله آماده هرگونه خدمات‌دهی و بهره‌برداری است.

* توسعه راه‌های ارتباطی

وی با تاکید بر لزوم تقویت و به روزسازی راه‌های ارتباطی، از احداث و راه‌اندازی دستگاه MF-HF در بندر خرمشهر خبر داد و عنوان کرد: میزان اعتبار هزینه شده برای راه‌اندازی این پروژه ۵۱۳ هزار و ۷۴۷یورو بوده است.

کوثری‌زاده ادامه داد: طراحی و احداث اسکله پیش ساخته از نوع شمع و عرشه بتنی جهت پهلوگیری یدک‌کش‌های خدماتی، سهولت بیشتر در شناسایی شناور‌ها، سهولت در رهگیری شناورهای سطحی و کاهش ترافیک بر روی باندهای VHF اهداف دنبال شده در این پروژه است.

این مسئول به بیان ویژگی‌های خاص راه‌اندازی این دستگاه‌ها پرداخت و گفت: نصب دو دستگاه گیرنده و فرستنده با توان خروجی ۵۰۰ وات، نصب دستگاه فول پچ به‌منظور انتقال تلفن به بی‌سیم و نصب دستگاه تلکس بر روی HF1 از جمله مشخصات و ویژگی‌های این پروژه است.

*نصب و راه‌اندازی سیستم AIS در بندر خرمشهر

کوثری‌زاده در ادامه به نصب و راه‌اندازی سیتم AIS در بندر خرمشهر و اروند نیز اشاره کرد و افزود: میزان اعتبار هزینه شده برای این پروژه ۹۵ هزار و ۳۵۵ یورو و هدف از راه‌اندازی آن سهولت بیشتر در شناسایی شناور‌ها، سهولت در رهگیری شناورهای سطحی، کاهش ترافیک بر روی باندهای VHF، مبادله اطلاعات ضروری میان کشتی‌ها بدون دخالت انسان و به طور خودکار است.

* لایروبی رودخانه کارون

وی با اشاره به لایروبی اسکله دو تا هفت بندر خرمشهر اعتبار لایروبی اسکله‌ها را یکصد و ۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد و یادآور شد: قرار است با هماهنگی شهرداری، نماینده مردم خرمشهر در مجلس و شورای اسلامی شهر از خاک اضافی لایروبی اسکله‌های خرمشهر برای احداث فضای سبز و کشاورزی در محل‌های تعیین شده استفاده کرد.

کوثری‌زاده از کشف ۱۲۵ ماده منفجره باقیمانده از جنگ تحمیلی در جریان لایروبی اسکله‌های بندر و دریانوردی خرمشهر خبر داد و تصریح کرد: به ترتیب در سال ۸۸ پنج، در ۸۹ یازده، در سال ۹۰ چهل، ۹۱، ۲۰ و در سال گذشته ۳۰ مهمات شامل گلوله توپ ۱۰۶ و ۱۰۷ کشف و منهدم شد که با توجه به حساس بودن عملیات از یک گروه متخصص و ویژه برای این کار استفاده شد.

وی تاکید کرد: زمین‌های محوطه بندر خرمشهر اسکن شده، مواد منفجره شناسایی و به خارج از بندر منتقل و محدوده در حال حاضر کاملا پاکسازی شده است.

* طرح‌های مطالعاتی در دست بررسی

معاون فنی و مهندسی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر بیان داشت: طرح‌های دیگری نیز به صورت مطالعاتی در دست بررسی است که در صورت تامین اعتبارات اجرایی می‌شود.

این مسئول از طراحی و مطالعات نوسازی ساختمان مشترک CBC اداره بندر خبر داد و اضافه کرد: در نظر داریم این ساختمان را برای استقرار و همکاری تیم‌های دو کشور ایران و عراق و به منظور استقرار و نظارت بر بستر رودخانه اروند طراحی کنیم.

کوثری‌زاده به مطالعه و احداث جاده دسترسی به راه‌آهن و بندر خرمشهر اشاره کرد و افزود: این جاده به منظور کاهش ترافیک از میدان مقاومت و درب ورودی سنتاب احداث می‌شود و درب خروج و ورود کامیون‌های حمل کالا از قسمت شمالی بندر به جاده شلمچه را به هم وصل می‌کند.

وی اذعان داشت: انجام این امر بر اثر افزایش بار ترافیکی در کوی مولوی و گلایه‌مندی مردم منطقه اتخاذ شده و برای کاهش بار ترافیکی در میدان مقاوت نیز به دنبال اتخاذ تصمیمی سازنده هستیم.

معاون فنی و مهندسی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر در پایان با اشاره به طراحی و انجام مطالعات احداث ترمینال کانتینری در بندر خرمشهر متذکر شد: این بندر با ۲۳ هکتار مساحت و ۳۶ هزار تی یو (کانتینر) ظرفیت به تصویب سازمان بنادر و دریانوردی رسیده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.