کشف ۹ گور جمعی متعلق به ایزدی ها

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: یک مقام کرد روز سه شنبه اعلام کرد که نیروهای کرد عراقی اخیرا ۹ گور جمعی متعلق به اعضای اقلیت ایزدی عراق را که گمان می رود توسط عناصر داعش در شهر سنجار در شمال غربی این کشور اعدام شده اند، کشف کرده اند.

‘خیری بوزانی’ مسوول امور ایزدی ها در منطقه خودمختار کردستان عراق اظهار داشت: این گورها حاوی اجساد قربانیان ایزدی است که به دست عناصر تروریستی داعش کشته شده اند.

این گورهای جمعی در مناطقی از شهر سنجار که عمدتا ایزدی هستند، کشف شده است. نیروهای پیشمرگ کرد اخیرا بخش هایی از این شهر را از عناصر داعش پس گرفته اند.

مقام مزبور به جزئیاتی در مورد تعداد اجساد کشف شده در این گورهای جمعی اشاره ای نکرد.

بوزانی گفت که تروریست های داعش ۱۸ پرستشگاه ایزدی ها را از زمان آغاز حملات خود به شمال عراق در ماه ژوئن (خرداد ماه) تخریب کرده اند.

گروه داعش، ایزدی ها را که پیروان یک مذهب سنتی هستند، پرستش کنندگان شیطان تلقی می کند.

براساس این گزارش، نیروهای پیشمرگ در تلاشند تا شهر سنجار را به طور کامل در اختیار گیرند تا راه اصلی تامین تجهیزات برای عناصر داعش بین مرز سوریه و موصل عراق را قطع کنند.

ایزدی ها، اقلیت مذهبی کردی هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می کنند. ایزدی ها به گویش خاصی از زبان کردی صحبت می کنند. آیین شان آمیزه ای از عقاید اسرار آمیز، ادیان پیش از اسلام و آموزه های اسلامی است. یهودیت، مسیحیت، نسطوری، مزدیسنا و تصوف بر آیین ایزدیان تاثیر گذاشته اند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.