مشکل تنفس و ناهنجاری ارثی بیشترین عوامل مرگ‌ومیر نوزادان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رئیس اداره نوزادان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طی پنج سال گذشته مشکلات تنفسی، ناهنجاری های ارثی و عفونی از بیشترین عوامل مرگ و میر نوزادان زیر ۱٫۵ کیلوگرم در بدو تولدبوده است.

محمد حیدری دوشنبه در آبادان در نخستین همایش کشوری برنامه مداخله ای ارتقاء سلامت نوزادان گفت: میزان مرگ ومیر کودکان زیر ۱٫۵ کیلوگرم، ۲۶۵ در یک هزار تولد می باشد.وی اظهار داشت: درصد تولد زنده با وزن ۱٫۵ کیلوگرم در سال ۸۹ در بیمارستان های سطح ۳ کشور حدود ۳۸ درصد بود که این میزان در سال ۹۲ به ۵۶ و طی شش ماه اول سال ۹۳ به ۵۷ درصد افزایش یافته است.

حیدری ادامه داد: وزارت بهداشت رسیدن به آمار بالای ۹۵ درصد تولد در بیمارستان های سطح ۳ را هدفگذاری کرده است.

این مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین از پیش بینی بسته خدمتی احیاء، تثبیت و انتقال نوزاد در این وزارت خبر داد و گفت:در این بسته حمایتی تشکیل کمیته مراقبت های پیشرفته حیاتی نوزاد، مراقبت تنفسی در بخش مراقبت های ویژه تولد، بسته های خدمتی احیاء تثبیت و مراقبت از نوزاد به صورت آموزش از راه دور زیر نظر وزارات بهداشت در نظر گرفته شده است.

حیدری با بیان هماهنگی اداره نوزادان این وزارت با معاونت درمان برای اجرای این بسته حمایتی، اضافه کرد: اجرای کشوری این برنامه نیازمند تامین تجهیزات مورد نیاز در بیمارستان های کشور و برگزاری کارگاه های آموزشی در سطح پایه،پیشرفته و مربیگری است.

وی گفت: در بسته های خدمتی نوزاد سالم نیز بازنگری در بسته خدمتی نوزاد سالم داخل بیمارستان با رویکرد تحول نظام سلامت و توجه به ساعت نخست تولد و تدوین بسته خدمتی نوزاد سالم و بیمار خارج بیمارستانی ویژه شهر با تاکید بر مراقبت در منزل و توانمنتد کردن خانواده و استفاده از بخش خصوصی مورد تاکید است.

رییس اداره نوزادان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین از ارائه بسته خدمتی مراقبت معنوی، روانی اجتماعی در بخش مراقبت های ویژه نوزادان خبر داد و گفت: توانمند شدن والدین برای سازگاری با حادثه بستری نوزدان یا مرگ وی، مراقبت روانی معنوی و اجتماعی از والدین طی بستری و پس از ترخیص و یا مرگ و مراقبت از نوزاد در حال مرگ نیز در این بسته پیش بینی شده است.

نخستین همایش کشوری برنامه مداخله ای ارتقاء سلامت نوزادان با حضور کارشناسان مربوطه ۵۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور، مسئولان و کارشناسان وزارت بهداشت و درمان در آبادان برگزار شد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.