رعب و وحشت و کلافگی مردم در پی سگ کشی های شبانه در شوش/ پای شهرداری در میان است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: در حالی که مدت‌هاست صدای تیراندازی‌های شبانه، مردم شهرستان شوش را سخت کلافه و وحشت‌زده کرده، اثبات شد که منبع اصلی این تیراندازی‌ها از کشتار بی‌رحمانه سگ‌هاست.

شهرداری شوش در حالی اقدام به کشتار تعداد زیادی سگ به بهانه هار بودن با روش‌های غیربهداشتی کرده که بسیاری از کارشناسان محیط زیست، تجمع زباله‌های شهری را عامل افزایش جمعیت سگ‌های شهری می‌دانند.

شب که به نیمه نزدیک می‌شود، صدای تیراندازی در شوش آغاز می‌شود، صدایی که گمانه زنی‌های زیادی را در مورد منبع تیراندازی به وجود آورده است، برخی شهروندان بر شایعه‌ها دامن زده و این تیراندازی‌ها را از عوامل تروریستی توصیف می‌کنند، برخی دیگر نیز آنها را حاصل اختلافات قبیله‌ای و برخی علت این تیراندازی‌ها را انتقام‌جویی شخصی عنوان می‌کنند.
در این میان کمتر کسی می‌داند که نقش دوم این تیراندازی‌ها را سگ‌ها در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های شوش بازی می‌کنند، آنها قربانی طرح سگ کشی و نقش اول این سناریو شده‌اند.
سگ‌های شهر شوش و برخی شهرهای این شهرستان، ماه‌هاست که مورد تاخت و تاز شهرداری‌ها قرار گرفته‌اند اما با این وجود نه تنها جمعیت آنها کم نمی‌شود بلکه این موضوع موجی از صحنه‌های غیر انسانی و نگران کننده را رقم زده است.

این در حالی‌است که براساس دستورالعمل وزارت و سازمان همیاری‌ها و شهرداری‌های کشور با عنوان کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد مصوبه پاییز ۸۷، شهرداری‌ها ملزم به تاسیس سامانکده سگ‌ها شده‌اند.

*واکنش فعالان محیط زیست 

این مسئله واکنش برخی فعالان محیط زیست و حقوق حیوانات را به دنبال داشته است، آنها معتقدند که این روش در تعارض با حقوق حیوانات قرار دارد.

یکی از این فعالان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به غیر قانونی بودن کشتن حیوانات ولگرد با ‌سلاح گرم اظهار کرد: متاسفانه مدت‌هاست که کشتار سگ‌های خیابانی در دستور کار مدیران شهری شوش و شهر صرخه در فتح المبین قرار گرفته است.

مجتبی سگوند این اقدام شهرداری‌ها را بی‌رحمانه توصیف کرد و گفت: ساکنان برخی مناطق شوش بخصوص در مناطق جنوبی هر شب شاهد کشتار سگ‌های خیابانی به شیوه‌ای بی‌رحمانه هستند.

وی، احترام به حقوق حیوانات را جزو فرهنگ اسلامی توصیف کرد و گفت: در حدیثی از امام علی(ع) مبنی بر آزار نرساندن حتی به یک مورچه در قبال تمام ثروت‌های عالم، می‌توان به خوبی احترام گذاشتن به حقوق حیوانات را در فرهنگ شیعی اسلامی ما لمس کرد.

این فعال محیط زیست افزود: اما با این وجود شاهد رفتار بسیار بد مدیران شهری با این موجودات هستیم که امیدوارم راهکاری مناسب برای برون رفت از این سگ کشی‌ها اتخاذ شود.

*تحویل به گله‌داران
عضو شورای اسلامی شهر شوش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این ارتباط اظهار کرد: این موضوع در جلسه اخیر شورا مطرح شده که پیشنهاداتی نیز در این ارتباط از اعضای شورا نسبت به این موضوع داده شده است.

سید حکیم موسوی افزود: کشتار سگ‌ها علاوه بر بی‌رحمانه بودن، نمی‌تواند ایده مناسبی در بلند مدت برای کم شدن سگ‌های خیابانی باشد.

وی ادامه داد: ما پیشنهاد کردیم که به جای سگ کشی، این حیوانات را جمع آوری و به گله داران تحویل دهیم که البته نظر اکثریت نیز بر این موضوع بود.

*بی‌نتیجه بودن روش امحا

یکی از کارشناسان دامپزشکی شوش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان به بی‌نتیجه بودن روش امحای سگ‌ها اشاره کرد و گفت: با وجود افزایش قابل توجه کشتار سالانه سگ‌های ولگرد، جمعیت آنها در شهرها سیری صعودی داشته است.
محمد داردان به تأثیر مقطعی این روش در کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد اشاره کرد و ادامه داد: با این وجود، کشتار سگ‌ها نمی‌تواند در کنترل جمعیت آنها نقشی مثبت و قابل توجه داشته باشد.
داردان در تشریح راهکارهای جایگزین امحای سگ‌های ولگرد نیز تصریح کرد: جمع آوری سگ‌های ولگرد به روش زنده گیری به منظور کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان می‌تواند راهکاری مناسب در این ارتباط باشد.
این فعال حوزه دامپزشکی با اشاره به ضرورت شناسایی کانون تجمع سگ‌های ولگرد و کنترل جمعیت آنها افزود: کشتار سگ‌ها در نوع خود نیز می‌تواند عامل ایجاد آلودگی و بیماری‌هایی باشد که باید از آن پرهیز کرد.
وی اضافه کرد: در صورت اثبات بیمار بودن این حیوانات نیز باید آنها را زیر نظر دامپزشکی جمع آوری و ابتدا برای درمان آنها تلاش کرد اما در صورت عدم امکان درمان آنها، با تجهیزات و امکانات مناسب، به روش مرگ آرام، از بین برده شوند.

*زباله‌ها عامل تجمع سگ‌ها

در این میان برخی از کارشناسان ساماندهی نامناسب زباله‌های شهری، پسماندها و آسفالت کوچه و خیابان‌های شوش و شهر صرخه را عامل افزایش سگ‌های خیابانی می‌دانند.

آنها معتقدند که هیچ دلیل و آمار مستندی از ابتلای سگ‌ها به بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وجود ندارد.

*استفاده از موسسه‌های مردم نهاد
مدیر انجمن نهضت درختکاری شوش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان، بر ضرورت مشارکت انجمن‌های مردم نهاد در جلوگیری از امحا و سگ کشی در این منطقه تأکید کرد و افزود: با توجه به سیاست‌های دولت در شرکت دادن سازمان‌ها و انجمن‌های مردم نهاد در حوزه‌های مختلف، می‌توان به فعالیت انجمن‌های مردم نهاد شهرستان در حمایت از حقوق حیوانات نیز به‌عنوان یک ضرورت توجه کرد.
حسن ناصر ادامه داد: یکی از راهکارها برای ساماندهی سگ‌های خیابانی، تدارک نقطه‌ای در بخش فتح المبین برای جمع آوری و به دنبال آن اتخاذ تدابیر لازم است.
وی به اهمیت حمایت از «حیات وحش» در شوش اشاره کرد و گفت: امیدواریم که در شهرستان شوش به‌عنوان ایستگاه پرندگان ایران، شاهد این اقدامات بی‌رحمانه در کشتار حیوانات نباشیم.

در واکنش به کشتار سگ‌ها کمپینی با عنوان «سگ کشی نه!» با هدف پایان بخشیدن به کشتار حیوانات در شهرهای کشور و جایگزین کردن روش‌های پایدار و عالمانه و اخلاقی آغاز به فعالیت کرده است.

اما خبرگزاری فارس از انتشار تصاویر مربوط به سگ‌کشی در شهرستان شوش به دلیل دلخراش بودن این صحنه‌ها خودداری می‌کند.
————————————-
گزارش از: عارف شریفی صرخه

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.