فراخوان جهانی برای شوش!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: بدینوسیله از همه همکاران باستان‌شناس و پژوهشگران دعوت می‌شود تا با ارائه چکیده‌ای از نوع همکاری و اهمیت کاوش در شوش، در پیشبرد هدف‌های نظری و عملی «پروژه کاوش و پژوهش در شوش»، همراه با ارائه کارنامه فعالیت‌های آکادمیک و میدانی،‌ آمادگی خود را اعلام کنند.»

به گزارش ایسنا، دست‌کم از یکی دو روز گذشته نامه‌ای که عنوان آن «فراخوان» است، احتمالا میان باستان‌شناسان و کارشناسان باستان‌شناس ایرانی و شاید خارجی دست به دست می‌شود تا گروهی برای کاوش در محوطه‌ی جهانی شوش جمع شوند و پیشنهادی جامع برای کار در این محوطه ارائه کنند.

سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز از وجود این فراخوان مطلع است. او در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره‌ی وجود چنین فراخوانی اظهار کرد: از این قضیه اطلاع دارم، ما به آقای علیزاده پیشنهاد کردیم که سرپرستی هیأت کاوش در شوش را به عهده بگیرد و او اکنون در حال جمع کردن کارشناسان و باستان‌شناسانی است که می‌توانند به وی در این زمینه کمک کنند.

او با بیان این‌که فراخوان اعلام شده از سوی عباس علیزاده، برای همفکری و صحبت با باستان‌شناسانی است که درباره شوش اطلاعاتی دارند، افزود: ما منتظر هستیم تا این باستان‌شناس پیشنهاد جامع خود را ارائه دهد که این اتفاق پس از صحبت و همفکری با باستان‌شناسان دیگر و استخراج اطلاعات آن‌ها به ما داده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه “عباس علیزاده از نظر بُنیه علمی صلاحیت لازم در این زمینه را دارد، به همین دلیل از او خواسته‌ایم تا سرپرستی هیات کاوش در این محوطه را بر عهده داشته باشد” اظهار کرد: پس از ارائه برنامه پیشنهادی‌اش، این برنامه در پژوهشکده باستان‌شناسی بررسی و جرح و تعدیل می‌شود و نهایتا با یک برنامه تصویب شده این پروژه انجام می‌شود.

او با بیان اینکه انتشار فراخوان از سوی علیزاده، مقدمه‌ی کار در این زمینه است، ادامه داد: ‌از کسانی که می‌توانند داوطلب این کار شوند کمک گرفته می‌شود، این یک کار مقدماتی است و هنوز هیچ اتفاق رسمی در آن رخ نداده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اعلام این فراخوان قرار است در آینده و برای مطالعه و کاوش در سایت‌های باستان‌شناسی دیگر نیز انجام شود، به خبرنگار ایسنا توضیح داد: چون این باستان‌شناس در ایران حضور ندارد و شرایطش با باستان‌شناسی که در ایران حضور دارد و دیگر باستان‌شناسان را می‌شناسد متفاوت است، به او اجازه‌ی این کار داده شده است. در واقع او باستان‌شناسان دیگر در ایران که پیش از این، روی محوطه‌ی شوش کار کرده‌اند، نمی‌شناسد تا بتواند با آن‌ها گفت‌وگو کند. بنابراین قرار نیست انتشار فراخوان همیشگی و برای هر کاوشی باشد.

بهشتی همچنین بر بین‌المللی بودن کاوش در محوطه تاریخی شوش تأکید کرد و گفت: از او خواسته‌ایم با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی مختلف در دنیا برای این پروژه در ارتباط باشد. این اقدام باید یک کار استاندارد بسیار بالا داشته باشد. قاعدتا فراخوانی نیز که توسط علیزاده منتشر شده، به زبان‌های دیگر دنیا نیز ترجمه و میان باستان‌شناسان کشورهای دیگر هم منتشر می‌شود تا به نتیجه‌ای مناسب برسیم.

او تأکید کرد: این کار در حال حاضر یک گمانه‌زنی است که باید منتظر نتیجه آن باشیم.

وی همچنین درباره دادن مهلت به علیزاده برای انتخاب تیم باستان‌شناسی‌اش گفت: فصلی که او می‌تواند در شوش کار کند پاییز و زمستان است. بنابراین این باستان‌شناس خود باید زمان گمانه‌زنی‌ها و ارزیابی‌هایش را برنامه‌ریزی کند تا به برنامه برسد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.