رئیس اداره ثبت احوال شوش: محدودیت نامگذاری نداریم

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رئیس اداره ثبت احوال شوش گفت: با توجه به مراجعه روزانه مردم برای انتخاب نام به این اداره، و با وجود عدم ثبت برخی از نام‌ها، تاکنون واژه‌ای نبوده که ارباب رجوع خواسته باشد و تحقق نپذیرفته باشد.
عبدالله آل کثیر اظهار کرد: با توجه به مراجعه روزانه مردم برای انتخاب نام به این اداره و با وجود عدم ثبت برخی از نام‌ها، تاکنون واژه‌ای نبوده ارباب رجوع خواسته باشد و تحقق نپذیرفته، باشد.

وی ادامه داد: برای مثال می‌توان به نام «یامین» اشاره کرد که با توجه به عدم ثبت در سامانه انتخاب نام ثبت احوال، از طریق انجام مکاتبه با سازمان جهت طبقه اناث اختصاص و رضایت والدین تحقق یافت.

رئیس اداره ثبت احوال شوش تصریح کرد: سیستم ثبت ولادت طوری تنظیم شده که فقط از نامگذاری نام‌های غیرمتعارف جلوگیری کرده و از اعمال نظر مامور ثبت احوال نیز جلوگیری می‌کند.

آل کثیر با بیان اینکه انتخاب نام نیک از وظایف والدین است و مربوط به ثبت احوال نمی‌شود گفت: در واقع وظیفه مأمور ثبت احوال، فقط ثبت واقعه است.

وی ادامه داد: برابر ماده ۲۰ قانون ثبت احوال، حق انتخاب نام با اعلام کننده آن است ولی بر اساس تبصره‌های یک و دو، همین قانون، انتخاب نام‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌شود، همچنین انتخاب عناوین و القاب زشت و زننده، مستهجن یا نامتناسب با جنسیت فرد ممنوع اعلام شده است.

*تعویض نام

رئیس اداره ثبت احوال شوش در ادامه به چگونگی تعویض نام اشاره کرد و افزود: هم اکنون این امکان فراهم شده تا چنانچه افرادی از سالیان گذشته، رنج نام نامناسب را ناخواسته بر دوش کشیده‌اند، با درخواست از هیئت حل اختلاف اداره‌های ثبت احوال برای تغییر نام خود اقدام کنند.

آل کثیر عنوان کرد: کمیسیونی نیز جهت تغییر نام‌های کم استفاده وجود دارد و شخصی که به سن ۱۵ سالی می‌رسد می‌تواند نام خود را تغییر دهد.

وی خاطرنشان کرد: هر شخص اگر خودش نام و نام خانوادگی خود را تغییر دهد، صرفا یکبار می‌تواند این کار را انجام دهد ولی اگر تا سن ۱۸ سالگی نام و نام خانوادگی‌شان توسط پدر تغییر یابد در صورتی که فرزند به سن ۱۸ سالگی رسید می‌تواند به نام و نام خانوادگی اولیه خود برگردد.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.