تجمع روستائیان “عرب حسن” مقابل استانداری

عصر جنوب – asrejonoob.ir: جمعی از کشاورزان روستای ‘عرب حسن’ شوشتر خواستار حل مشکل مالکیت زمین های خود در این روستا شدند.

به گزارش ایرنا این کشاورزان دوشنبه برای دومین بار در هفته گذشته برای تعیین تکلیف زمین های کشاورزی خود، روز شنبه در مقابل استانداری خود تجمع کردند. چهارشنبه گذشته نیز این تجمع در مقابل فرمانداری شوشتر برگزار شده بود.
بیش از ۲۰۰ نفر از کشاورزان این روستا در تجمع امروز شرکت کردند.
یکی از کشاورزان در این تجمع در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: اختلاف ملکی در این روستا باعث شده برخی کشاورزان چهار سال از کشت و زرع محروم شوند.
وی با اشاره به توافق کشاورزان این روستا برای حل مشکلات ملکی افزود: با مخالفت پنج نفر از کشاورزان، این توافقنامه باطل شده و اختلافات دوباره مشکل ساز شده است.
یکی از نمایندگان کشاورزان روستای عرب حسن نیز در این باره به ایرنا گفت: کشاورزان این روستا بارها برای حل اختلافات خود به مسئولان متوسل شدند ولی تاکنون این برای حل این مشکل چاره اندیشی نشده است.
وی افزود: امروز پس از هفت ماه انتظار، دیداری با رئیس دادگستری خوزستان داشتیم اما به ما گفته شد باید این مساله در نشستی با حضور فرماندار و جهاد کشاورزی شوشتر برگزار شود، این در حالیست که این نشست قرار بود دو ماه پیش برگزار شود.
وی با اشاره به احتمال درگیری طایفه ای در این روستا، اضافه کرد: اهالی روستای عرب حسن از درگیری واهمه دارند و برای پیشگیری از این درگیری هاست که به مسئولان مراجعه می کنند و باید هر چه سریعتر برای حل این اختلاف چاره اندیشی شود.
این کشاورز همچنین اظهار کرد: این روستا سه هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که یک هزار هکتار آن حدود پنج سال پیش برای انجام عملیات تسطیح به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی واگذار شد.
وی افزود: زمین های کشاورزی این روستا مشاع هستند و حدود ۳۰ سال است که کشاورزان در تقسیم زمین ها با یکدیگر اختلاف دارند اما آذر ۹۲ و همزمان با واگذاری مرحله نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، کشاورزان در یک توافق کلی تصمیم گرفتند با کنار گذاشتن اختلافات، مصالحه کرده و یک هزار هکتار بین کشاورزان تقسیم شد.
وی اضافه کرد: پنج نفر از کشاورزان این روستا در سال ۹۳ با ارائه دادخواستی به دادگاه نسبت به این گزارش اصلاحی اعتراض کردند و دادگاه نیز بدون در نظر گرفتن رای اکثریت گزارش اصلاحی را باطل کرد.
وی گفت: براساس نظر شورای عالی حل اختلاف کشور، ابطال گزارش اصلاحی فقط در صلاحیت قوه قضائیه است.
بر اساس این گزارش، پرونده اختلافات کشاورزان روستای عرب حسن از خرداد امسال به دادگاه تجدیدنظر رفته است.
موعد کشت پائیزه نزدیک است و رای نهایی پرونده صادر نشده است به همین دلیل امکان تقسیم و واگذاری ۲ هزار هکتار زمین آماده کشت نیست. از سوی دیگر شورای تامین شوشتر ممنوعیت کشت در این زمین ها را تا زمان تعیین تکلیف صادر کرده است.
به رغم اعلام ممنوعیت کشت، اقلیت مخالف شروع به شخم زدن زمین های مورد اشاره کرده و این مساله باعث بروز اختلاف میان کشاورزان شده است.
زمین های کشاورزی روستای عرب حسن بخشی از طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری است. این روستا حدود سه هزار هکتار زمین و ۱۰۵ کشاورز بهره بردار دارد.
کشاورزان عرب حسن بهمن پارسال در مقابل جهاد کشاورزی این شهرستان و اسفند نیز در مقابل فرمانداری تجمع کرده و خواستار حل مشکل مالکیت زمین های خود شده بودند. ۱۰ شهریور امسال نیز این تجمع در مقابل فرمانداری برگزار شد.
شهرستان شوشتر در شمال خوزستان قرار دارد. در این شهرستان بیش از ۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی زیر کشت گندم می رود که بیش از ۴۰ هزار هکتار آن به گندم آبی اختصاص دارد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.