از حمایت تمام قد از سدگتوند تا سوال از وزیر؛ آقای نماینده چرخش انتخاباتی تان مبارک

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  داستان سدگتوند علیا برای مردم خوزستان داستان پرغصه ای است. پروژه ای هزینه بر  و ملی که بنا بر نظر برخی کارشناسان بعید نیست که دشت خوزستان را به شوره زار تبدیل کند.
در میانه راه ساخت این سد تعدادی از کارشناسان و تشکل های مردم نهاد خبر از وقوع فاجعه ای بزرگ در این سد خبر دادند، قرار داشتن گنبد های عظیم نمکی در مخزن این سد خبر از خطری بزرگ می داد و اتفاقاتی که پس از آن افتاد و همه ما کم و بیش از آن مطلع هستیم.
در این بین اما واکنش مسئولان و نمایندگان استان متفاوت بود. جعفر حجازی، استاندار وقت استان خوزستان ضمن دفاع از این پروژه ضیافت افتتاح این پروژه را برای محمود احمدی نژاد تدارک دید تا خلاف نظر قاطبه کارشناسان امر این پروژه بهره برداری شود.
نمایندگان استان نیز در آن مقطع بعضا انتقاداتی داشتند، اما موضع نماینده شوشتر و گتوند به عنوان کسی این سد در حوزه انتخابیه وی قرار دارد عجیب به نظر می رسید.
۲۵۳۵۲
سید محمد سادات ابراهیمی در آن مقطع زمانی و در شرایطی که مصطفی پورمحمدی، رییس وقت سازمان بازرسی کشور اعلام کرده بود که سد گتوند از نظر زیست محیطی نوعی تهدید بشمار می‌آید و باید در اسرع وقت سد تخلیه شود  به دهقان نیوز می گوید: نگرانی ها در خصوص سد گتوند بی مورد است و در شرایط کنونی مشکلی از نظر شوری آب در حوزه سد گتوند وجود ندارد. اگر چه این سد در برخی موارد باعث تخریب میراث فرهنگی و نابودی زمین های کشاورزی شده است اما نادیده گرفتن مزایای این طرح عظیم ملی مصداق بی انصافی است. پیش بینی کارشناسان بین المللی همواره این بوده که معدن نمک موجود در سد گتوند مشکل اساسی را بوجود نخواهد آورد. ضمن اینکه نباید شوری آب کارون را همواره به سد گتوند ارتباط داد. از طرفی اگر این سد مشکلات زیست محیطی را در پی داشت مسئولین اقدام به آبگیری آن نمی کردند.
یا در جایی دیگر  علیرغم اینکه وزیر نیرو خود نشت نفت را در مخزن سد گتوند تایید می کند، سادات ابراهیمی  آن را قویا تکذیب می کند و اظهار می دارد: نشت نفت در مخزن سد گتوند علیا کاملا بی‌اساس است و در این باره همه موارد موجود تکذیب می‌شود.  اطمینان داریم که این سد از نظر کیفیت آب در خوزستان تاثیرات زیادی داشته است و در شرایط کنونی وضعیت کیفیت آب در سدگتوند بهتر شده است.
نمینه شوشتر - سادات
اما این روزها و پس از گذشت مدت نسبتا کوتاهی و در حالی که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم، دیدگاه های آقای نماینده چرخش زیادی پیدا کرده است.
سیدمحمد سادات ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت، در باره حضور چیت‌چیان وزیر نیرو در جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس، گفت: چند سوال از وزیر نیرو مطرح بود که این سوال‌ها امروز در کمیسیون انرژی پرسیده شد. از پاسخ وزیر نیرو قانع نشدم و برای حل مشکلات و انجام اقدامات به وزیر نیرو یک ماه فرصت دادم.  متاسفانه از زمان احداث سد گتوند نگرانی و دغدغه خود را در زمینه اجرای این سد مطرح و هشدار دادیم که نسبت به معدن نزدیک این سد احتیاط لازم در نظر گرفته شود. مسوولین گفته بودند که برای حل مشکل و مهار نمک سد گتوند راه‌حل علمی وجود دارد اما پس از ابگیری این سد و وجود نمک زایی آن قرار شد نمک سد گتوند را به خلیج فارس منتقل کنند که متاسفانه و علیرغم گذشت مدت‌ها این اقدام عملی نشده است.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.