نماینده شادگان: زمان و میزان جواب‌دهی نهال‌کاری در کانون‌های ریزگرد خوزستان مشخص نیست

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث کاشت نهال در کانون‌های بحرانی گرد و غبار خوزستان، کاری را شروع کرده‌اند که میزان تاثیر و زمان جواب‌دهی آن مشخص نیست. اگر این طرح جواب ندهد چه کسی مسئول است؟

مجید ناصری‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با بودجه دولت برای مهار ریزگردهای خوزستان اظهار کرد: با اذن مقام معظم رهبری، ۱۵۰ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی بودجه برای مقابله با ریزگردهای خوزستان در نظر گرفته شده است. اعتبارات صندوق توسعه ملی، نقد و تخصیص‌یافته است ولی ما نگرانیم که بودجه مقابله با گرد و غبار به صورت دیگری مدیریت شود و به منزل مقصود نرسد.

وی ادامه داد: در بحث برق نیز علیرغم اینکه دولت اعلام کرده که اعتبارات زیادی به خوزستان اختصاص داده است، اما تا جایی که من از مجموعه برق منطقه‌ای خوزستان اطلاع دارم می‌گویند که تاکنون ریالی دریافت نکرده‌اند و حتی در تامین حقوق نیز مانده‌اند.

ناصری‌نژاد افزود: هر چند این میزان بودجه برای مقابله با گرد و خاک کافی نیست اما مشکل دیگر این است که ما احساس می‌کنیم دوستانمان در دولت در بخشی مانند نهال‌کاری در عرصه‌های کانون گرد و غبار دارند به بیراهه می‌روند. برای حل مساله ریزگردها باید چند کار انجام شود از جمله اینکه زیرساخت‌های موجود در بخش‌های برق و آب و بهداشت و درمان تقویت شوند. همچنین فرودگاه‌ها تجهیز شوند تا مردم در زمان  وقوع گرد و غبار گرفتار تاخیر پرواز نشوند.

وی با اشاره به انجام نهال‌کاری در کانون‌های گرد و غبار خوزستان بیان کرد: به اعتقاد بنده در مقابله با گرد و غبار، نهال‌کاری جواب نمی‌دهد زیرا در مجموع حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار هکتار کانون ریزگرد در خوزستان وجود دارد و نهایتا در ۵۰ هزار هکتار از این کانون‌ها نهال‌کاری انجام شود که زمان جواب‌دهی و میزان نتیجه‌گیری آن نیز مبهم است. در بحث کاشت نهال، کاری را شروع کرده‌اند که مقدار تاثیر و زمان جواب‌دهی آن مشخص نیست. اگر این طرح جواب ندهد چه کسی مسئول است؟

نماینده شادگان با اشاره به انتقادات مطرح شده در خصوص کاشت گونه “کهور” در کانون‌های گرد و غبار خوزستان اضافه کرد: من در این مورد چندین بار تذکر داده‌ام. حتی هم‌اکنون که در حال کشت این نهال هستند نیز مقدار زیادی از این نهال‌ها خشک شده است. همچنین درخت کهور گونه‌ای مهاجم است و با طبیعت خوزستان سازگار نیست و زمین را خراب می‌کند.

وی افزود: من سوالی با امضای خود و دیگر اعضای مجمع نمایندگان خوزستان طراحی کردم و از وزیر جهاد کشاورزی خواستم که ابهامات طرح مقابله با گرد و غبار و نهال‌کاری را توضیح دهند زیرا میزان زیادی بودجه و امکانات هزینه شده و کانال‌کشی در این مناطق انجام شده است و بنابراین باید کارها درست انجام شوند. این در حالی است که برای کانال‌کشی و آبرسانی به کانون‌های گرد و غبار، اکنون پمپاژ آب از جنوب به شمال یعنی در جهت برعکس در حال انجام است و درست نیست.

ناصری‌نژاد با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت نیروهای محلی و کشاورزان در طرح‌های مقابله با گرد و غبار بیان کرد: در کانون‌های گرد و غبار می‌توان از ظرفیت کشاورزان منطقه استفاده کرد تا خودشان هم کشت در زمین‌ها را انجام دهند و هم وظیفه نگهداری از نهال‌ها را بر عهده داشته باشند.

وی گفت: بدین ترتیب می‌توان به کشاورزان حق‌آبه‌ای تخصیص داد که کارشان را انجام دهند. همچنین می‌توان زمین‌های شن‌زار را مالچ‌پاشی کرد. البته این طرح ابهامات زیادی دارد و تنها یک سری کارها انجام می‌شود تا نشان داده شود که کار زیادی انجام شده است.

نماینده شادگان در مجلس تصریح کرد: کار اصلی این است که حق‌آبه طبیعی خوزستان را بدهند. هفته گذشته در مجلس توضیح دادم که اگر می‌خواهید مشکل ریزگردها در خوزستان را به صورت ریشه‌ای حل کنید باید حق‌آبه محیط زیست خوزستان را بدهید و تالاب‌ها را آبگیری و نخلستان‌ها را احیا کنید. اینکه در یک منطقه نهال بکاریم و ندانیم که چه میزان تأثیرگذار است یک بیراهه و انحراف است و منحرف کردن اذهان است، در حالی که اصل کار در مقابله با گرد و غبار برگرداندن حق‌آبه خوزستان است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.