نوشدارویی پس از مرگ نخل‌های شادگان

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیر اداره جهاد کشاورزی شادگان با اشاره به کاهش تولیدات نخیلات این شهرستان به علت کم آبی گفت:‌ پیش بینی می‌شود کل تولیدات نخیلات این شهرستان ۴۰ تا ۴۵ هزار تن باشد.

جبار حمادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ۱۳ هزار و ۶۰۰ هکتار نخیلات در شهرستان شادگان وجود دارد که تنها ۱۰ هزار هکتار آن بارور هستند؛ معمولا در سال‌های گذشته میزان تولیدات نخیلات ۶۰ تا ۷۰ هزار تن بود اما به علت مشکلات کم آبی تولیدات ما در سال جاری کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به تولید ۶۰ هزار تن خرما و رطب در سال گذشته افزود:‌ سال گذشته تولید رقم استعمران حدود ۲۶ هزار تن بود اما در سال جاری به علت خشکیدگی نخیلات، تولیدات ما کاهش بسیاری دارد و پیش بینی می‌شود در مجموع ۴۰ تا ۴۵ هزار تن خرما و رطب برداشت شود که سهم رقم استعمران از این تولیدات ۲۰ هزار تن خواهد بود.

حمادی با اشاره به تاثیر بیشتر کم آبی بر ارقام حساس‌تر خرما مانند رقم بریم خاطرنشان کرد: در سال ۸۵ که سالی پرآب برای نخیلات محسوب می‌شد، از نخیلات شادگان ۷۰ هزار تن خرما و رطب برداشت شد اما برای سال جاری کاهش بسیاری در تولیدات نخیلات این شهرستان خواهیم داشت.

وی تولید خرما را دارای یک پروسه طولانی دانست و عنوان کرد: ‌با یک مرتبه آبیاری تولید خرما مسیر نمی‌شود و وقتی که در طول سال به نخیلات ما هیچ آبی نمی‌رسد، آبیاری نخیلات صرفا در فصل تابستان تاثیری در افزایش تولیدات نخواهد داشت و زمانی که از هر نخل ۵۰ تا ۱۵۰ برگ حذف می‌شود، دیگر چه انتظاری می‌توان از تولیدات نخیلات داشت؟

مدیر اداره جهاد کشاورزی شادگان گفت:‌ اکنون آب هر ۱۰ روز یکبار به نخیلات ما می‌رسد اما این وضعیت مصداق ضرب‌المثل نوشدار پس از مرگ سهراب است زیرا اکثر نخیلات این شهرستان دارای برگ‌های بسیار کم و تاج کج هستند و در صورت ادامه وضعیت آبیاری کنونی در طول سال جاری تنها می‌توان انتظار توسعه نخیلات و افزایش تولیدات خرما و رطب را در سال بعد داشت.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.