روستائیان شادگان از سر بیکاری بنزین می‌فروشند/ بی آبی عامل اصلی بی کاری

عصر جنوب – asrejonoob.ir: دهستان «بوزی» یکی از دهستان‌های بخش مرکزی شادگان است. خانه‌های سنتی این روستا، ریشه در اصالت ساده زیستی دارد، شغل اغلب مردم بوزی کشاورزی است ولی به علت کم آبی، کار بر روی زمین کمتر شده است. وقتی آبی برای آبیاری نیست، چه فایده که کشاورز دانه بکارد؟اگر زمانی در روستاها هر خانواده قطعه زمینی داشت و همه افراد خانه روی آن کار می‌کردند و نان می‌خوردند، امروز این گونه نیست. امروز بیکاری در روستاها بیشتر از شهرها مایه نگرانی شده است. اگر ساعتی در خیابان‌های بوزی بایستید و نظاره‌گر باشید، جوانان مستعد برای کار را در خیابان‌ها و در کوچه‌ها می‌بینید که دور هم جمع شده اند و به تردد افراد می‌نگرند، یا چرخی در فضای مجازی گوشی‌ها می‌زنند، خودشان می‌گویند «بیکاریم. کاری به جز بیکاری نداریم.»
نخلستان‌های بوزی تحمل بی آبی را تجربه می‌کنند و گاه مانند روستای «آل‌بوصوف» به آتش کشیده می‌شود و گاه با سیلاب بهاری غرق در آب می‌شود. اما برداشت از نخلستان‌ها در مقایسه با گذشته خیلی کمتر شده است. نخل‌ها یا کم ثمر می‌دهند یا از مرغوبیت ثمره آنها کاسته شده است.
نخل‌های این شهرستان تشنه‌اند؛ تشنه آب. هرچند هنوز در خوزستان، این شادگان است که بالاترین آمار تولید خرما را دارد. خشکسالی‌های پی در پی، زراعت کشاورزان بوزی را کمرنگ کرده است. در روستا بیکاری کشت و برداشت می‌شود.

دلایل بیکاری روستاییان
طبق آمارهای رسمی، یک چهارم جمعیت بیکار کل کشور در روستاها سکونت دارند. کارشناسان معتقدند که بیکاری روستاییان ازجمله روستای بوزی شادگان محصولِ خشکسالی، کم آبی و نیز بی علاقگی جوانان به مشاغل سنتی است.
کشاورزی کاری سخت و پرمشغله‌ای است که از حوصله جوانان امروزی خارج است. درضمن کم آبی و خشکسالی‌های اخیر، بسیاری از کشاورزان را وادار به مهاجرت کرده است. این اوضاع بر روستای بوزی شادگان نیز حاکم است.

اغلب کشاورزان بیکار بنزین می‌فروشند
یکی از ساکنان این روستا می‌گوید: تعداد بسیاری از کشاورزان زمین‌های خود را فروختند و به شهر رفتند و برخی دیگر که علاقه بیشتری به این خاک داشتند، با روش‌های متفاوت – غیر از کشاورزی – درآمد کسب می‌کنند. «وهاب. م» می‌گوید: اغلب جوانان این روستا تحصیلات عالیه دارند و تمایلی به کار در مزرعه به عنوان شغل اصلی ندارند.
او می‌گوید: اغلب کشاورزان بوزی به دلیل نداشتن شغل و از سر ناچاری به فروش بنزین رو آورده اند.

لزوم ایجاد اشتغال بومی
وهاب ادامه می‌دهد: اگر در شهرستان شادگان اشتغال بومی ترویج پیدا کند و ادارات و صنایع ملزم به ایجاد اشتغال بومی شوند، معضل بیکاری روستاییان هم رفع می‌شود.
او اضافه می‌کند: شرکت فولاد شادگان اکثر نیروهای خود را از غیربومی‌ها گرفته است و شغل‌های کارگری را به مردم بومی شادگان داده است و تحصیل کرده‌های این شهرستان بیکارند.
وی در مورد کارآفرینی هم می‌گوید: برای شروع باید سرمایه داشت. برای تهیه سرمایه باید کار کرد، اما کاری پیدا نمی‌شود. اگر هم بخواهیم وام بگیریم، بانک ضامن شاغل می‌خواهد که باز مشکل داریم.

زندگی را با یارانه می‌گذرانیم
«محسن. ش» یکی دیگر از اهالی روستای بوزی می‌گوید: اکثر مردم با یارانه ارتزاق می‌کنند؛ منتظر سر ماه می‌شوند تا یارانه دریافت کنند. چون اغلب خانواده‌ها پرجمعیت هستند و یارانه برای آنها مبلغ قابل توجهی است که می‌تواند بخشی از هزینه‌ها را تامین کند.
او می‌گوید: مردم این روستا به سختی روزگار می‌گذرانند و کاش مسئولان شهرستان و استان و حتی مسئولان کشوری نگاهی به مشکلات این روستا و دیگر روستاهای درگیر مشکلات بیندازند و اقدامی اساسی انجام دهند.

خطر در کمین شادگان و روستاهایش
نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان نیز در گفت‌وگویی با همشهری به بی‌آبی شادگان و از بین رفتن بخشی از نخلستان‌های این شهرستان اشاره می‌کند و می‌گوید: شادگان با داشتن ۳ میلیون اصله نخل، مقام اول منطقه و کشور را از نظر آمار دارد، اما به دلیل وجود خیلی از مشکلات متاسفانه در آستانه نابودی است.
حجت الاسلام و المسلمین «مجید ناصری نژاد» می‌گوید: این شهرستان در باغبانی، دامپروری، شیلات و آبزی پروری نیز ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد، اما نخل‌های این شهرستان به دلیل تخصیص نیافتن حقابه و طرح‌های انتقال آب در معرض نابودی هستند.
وی هشدار می‌دهد: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، در چند سال آینده اثری از این شهرستان و مردم آن باقی نخواهد ماند. در این میان، قطعا روستاها در ردیف اول این نابودی خواهند بود.

تاثیرات ناگوار انتقال آب
نماینده شادگان در مجلس ادامه می‌دهد: در این شهرستان تولید خرما و میزان برداشت در هر هکتار زمین کشاورزی خیلی پایین آمده و در این مدت حداقل یک میلیون نخل نابوده شده است.  ناصری نژاد درباره تاثیرات انتقال آب هم اظهار می‌کند: در صورتی که وزارت نیرو طرح انتقال از سرچشمه‌های رودخانه کارون به فلات مرکزی را متوقف نکند، خشک شدن روستاها حتمی است. وی می‌گوید: در صورت انتقال آب کارون، کشاورزی خوزستان به عنوان قطب کشاوزی کشور با خطرات جدی مواجه می‌شود.

دستگاه‌ها به تعهد ایجاد اشتغال پایبند باشند
از سوی دیگر معاون فرماندار شادگان در گفت وگو با همشهری، از تعهد ایجاد اشتغال دستگاه‌های اجرایی شهرستان در سال جاری به عنوان یک فرصت یاد می‌کند و بر ضرورت تسریع در تحقق ایجاد فرصت‌های شغلی مورد تعهد دستگاه‌ها تاکید می‌کند.
«نعمت الله آلبوغبیش» با بیان این‌که در سال ۹۴ تعهد دستگاه‌های شهرستان به میزان ۱۱۰ درصد محقق شد، تاکید می‌کند: امسال درصد تعهد اشتغال شهرستان باید بیش از سال گذشته محقق می‌شد.
آلبوغبیش می‌افزاید: ۸۰ درصد تعهد اشتغال شهرستان به عهده ادارات صنعت معدن تجارت، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، تعاون کار و رفاه اجتماعی و صندوق کارآفرینی امید و ۲۰ درصد بقیه بر عهده سایر دستگاه‌های اجرایی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، بنیاد شهید و امور ایثارگران، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمل و نقل و پایانه‌ها محول شده است و باید تا پایان امسال محقق شود.
معاون فرماندار شادگان تاکید می‌کند: دستگاه‌های اجرایی ذکرشده مکلفند حداکثر تا پایان امسال ۵۳۳ فرصت شغلی با به کارگیری نیروی انسانی یا اعطای تسهیلات بانکی ایجاد کنند.

گزارش از: سعاد سودانی زاده
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.