انباشت کالای ملوانی در بندر شادگان زیر تابش مستقیم خورشید

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مقادیر فراوانی کالای ملوانی شامل برنج در برندهای مختلف، مواد غذایی و فاسد شدنی به دلیل آنچه ناهماهنگی گمرک و بندر شادگان نامیده می شود، در محوطه بندر تجاری شادگان زیر تابش مستقیم خورشید در معرض تابش خورشید قرار دارد.

آبانماه سال ۹۳ بود که عبدالحسن مقتدایی استاندار پیشین خوزستان، جمعی از مدیران اقتصادی و بازرگانی استان و مسئولان محلی را به بندر تجاری شادگان برد تا این بندر را به صورت رسمی افتتاح کند.
بندر شادگان به عنوان هفتمین بندر تجاری استان خوزستان در مساحتی حدود سه هکتار و با هزینه ای افزون بر ۴٠٠ میلیارد ریال از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تکمیل شد.
این بندر تجاری مشتمل بر دو پست اسکله از نوع شمع و عرشه بتنی به طول ١٠٣ متر و عرض ١٢ متر و دو پل دسترسی می باشد.
این بندر محلی با عمق اسکله حداقل ۵٫۵ متر در شرایط جزر و ظرفیت پذیرش شناورهای زیر ۵٠٠ تن، ظرفیت تخلیه و بارگیری حدود ١٠٠ هزار تن در سال را دارد و رونق کسب و کار و تجارت در شهرستان شادگان از اهم اهداف بهره برداری از آن به شمار می آید.
برخورداری از ۱۰ هزار مترمربع بارانداز ،٣٣٠ متر مربع سایت اداری، هزار و ۲۰۰ مترمربع انبار مسقف ، ٢٣٠ متر مربع ساختمان گمرک و مخابرات، ٧۵ متر مربع ساختمان گارد، ۶٢ مترمربع ساختمان دیزل ژنراتور، ١١۵ متر مربع ساختمان آتش نشانی و اورژانس و ١٧ متر مربع ساختمان توزین به همراه تجهیزات مربوطه و ٣۵ متر مربع ساختمان پمپ ها همچنین مخزن هوایی و زمینی، از ویژگی های فیزیکی و فنی این بندر به شمار می آید. بندر شادگان در حاشیه خور ابوخضیر که ٢٧ کیلومتر تا دهانه خورموسی فاصله دارد، واقع شده که از طریق یک جاده دسترسی به طول ١۴ کیلومتر به اتوبان بندر امام خمینی (ره) – آبادان متصل می شود.
بندر شادگان دارای ۵۵ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس است و این بدین معنی است که بندر شادگان باید در تجارت بین المللی نیز فعال شود.
ولی این روزها این بندر آن گونه که شایسته و بایسته است، فعالیت نمی کند.

*** انتقاد از ترخیص نشدن کالاهای ملوانی در بندر شادگان
حدود ۵۰ بازرگان، واردکننده کالای ملوانی و راننده وسائط نقلیه باری روز چهارشنبه در سفر استاندار خوزستان به بندر شادگان، به رکود فعالیت های تجاری در این بندر و بیکاری بالای فعالان این عرصه انتقاد کردند.
بازرگانان، کارگران و رانندگان خودروهای باربری در این اجتماع در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، آسان شدن روند ترخیص کالا و دروی از تصمیم های سلیقه ای مسئولان به منظور جلوگیری از آسیب به بازرگانان را خواستار شدند.
یکی از واردکنندگان کالا با ادعای اینکه حدود سه ماه است که کالای وارداتی وی شامل برنج و مواد غذایی حدود سه ماه است که در محوطه مانده است، گفت:به دلیل ناهماهنگی و بخشنامه ها و دستورات سازمانی، کالای وارداتی زیر آفتاب مانده است.
وی اضافه کرد:ظاهرا به دلیل اینکه این بندر زیرمجموعه اداره بندر و دریانوردی بندر امام است، برخی بخشنامه ها باعث رکود بندر و بیکاری فعالان این بندر شامل راننده، کارگر و دیگر عوامل شده است.
وی که خواست نامش در گزارش برده نشود، افزود: وقتی که کالای وارداتی بازرگانان در دمای بیش از ۵۰ درجه شادگان در این فصل سال فاسد شد، چه کسی پاسخگوی شهروندان است؟
یکی دیگر از بازرگانان واردکننده کالا نیز در این خصوص به ایرنا گفت:حدود سه ماه است که کالای من در داخل لنج به دلیل خالی نبودن اسکله، زیر تابش مستقیم نور قرار دارد ولی کسی جوابگو نیست.
وی احداث اسکله دوم بندر تجاری شادگان را ضروری خواند و گفت:اگرچه بر روی این بندر، نام تجاری گذاشته شده است، تنها مجوز واردات کالای ملوانی داریم، آن هم به این روز افتاده است.
یکی از راننده های خودروی حمل بار نیز در گفت و گو با ایرنا گفت:هر روز صبح به امید فعالیت و کار، با طی فاصله حدود ۳۵ کیلومتری از شهر شادگان به بندر مراجعه می کنیم ولی این تلاش انگار بیش از سه ماه است که بیهوده است.
‘شاوردی’ ادامه داد:ناهماهنگی بین بخشی، تعطیلی بندر تجاری شادگان را به همراه داشته است.

*** ناظر گمرکات خوزستان:تامین زیرساخت های توسعه بندر شادگان ضروری است
ناظر گمرکات خوزستان در نشست هماهنگی بررسی مشکلات بندر تجاری شادگان با بیان وجود ۸۰ لنج غیرفعال در بندر شادگان، گفت:کالای برخی از آنها از طریق ملوانی ترخیص و مابقی نیز باید مجوز تجاری خود را بگیرد، تا کالاها ترخیص شود.
محمدرضا جعفری گفت:اسکله شادگان چون به عنوان اسکله ای از بندرامام است، به همان شکل مجوز قبلی در حال ادامه فعالیت است و موضوع نیرو و چارت نیز برای این بندر مطرح بود ولی همه نیروی مورد نیاز از استان تأمین شد.
ناظر گمرکات خوزستان ادامه داد: چارت یکی از گمرکات نفت به گمرک شادگان منتقل شد و در حال حاضر بندر دارای یک چارت مستقل است و اینکه در زمینه واردات دنبال بهانه برای نداشتن چارت باشیم صحت ندارد بلکه باید امکانات زیرساختی از جمله راه اندازی سامانه ثبت اظهارنامه را در بندر توسعه داد.
جعفری ادامه داد:سال گذشته مشکلات بندر سجافی که مشابه این بندر بود پیگیری شد و آن زمان چون مجوز رسمی واردات نداشتیم، اختلالاتی ایجاد شده بود.
جعفری تصریح کرد:بندر شادگان مشکلی مشابه مشکل بندر سجافی در سال گذشته دارد و اگر زیرساخت های لازم تأمین شود قطعا تهران نیز نظر مثبتی به فعالیت بیشتر بندر دارد، بنابراین باید سامانه ثبت اظهارنامه الکترونیکی برای این بندر راه اندازی شود.
جعفری با بیان صادرات ۳۷ میلیون و ۸۶۲ هزار دلاری کالا از این بندر در سال گذشته، در خصوص دلیل فعال نبودن لنج ها در بندر شادگان گفت: وقتی لنج ها پر از کالای ملوانی برمی گردند طبیعتا انتظار ترخیص کالا را دارند که در صورت ترخیص نشدن، میزان صادرات نیز کاهش می یابد.
وی ادامه داد: کالاهای وارداتی باید در شادگان رسوب پیدا کند و در بازار این شهر یا حتی سایر شهرهای استان هم به فروش برسد و نباید به خارج از استان منتقل شود.

*** مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان:عملکرد صادراتی بندر شادگان باید ارتقاء یابد

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان نیز در این نشست گفت:عملکرد بندر شادگان هفت هزار تن است و اگر به ۵۰ هزار تن برسد، امکان توسعه بندر امکانپذیر است.
سعدالله عبداللهی اضافه کرد:بندر شادگان چارت سازمانی از لحاظ بندری ندارد، لذا این اداره کل نسبت به اعزام تعدادی از پرسنل بندر امام اقدام کرد و نیروها نیز به دلیل فراهم نبودن امکانات مناسب و نداشتن حق مأموریت از این وضع رضایت ندارند.
وی افزود:باید مجوز استخدامی از سازمان بنادر کشور اخذ شود و البته این سازمان نیز باید از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مجوز بگیرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان در خصوص مشکل برق بندر شادگان نیز، گفت:سرمایه گذار، طرحی برای راه اندازی نیروگاه به این اداره کل پیشنهاد داده است که می توان از آن استفاده کرد.

*** دستور استاندار خوزستان برای حل مشکلات بندر شادگان
غلامرضا شریعتی در سومین سفر شهرستانی خود به شهرستان شادگان با برگزاری نشست مشترک در سالن اجتماعات گمرک شادگان با حضور مسئولان گمرک استان، اداره کل بنادر و دریانوردی، نیروی انتظامی، فرمانداری و جمعی از مسئولان امنیتی به بررسی راه حل های رفع مشکلات فعالیت بندر تجاری شادگان پرداخت.
مذاکره با رئیس کل گمرک ایران برای اخذ مجوزهای لازم برای توسعه فعالیت ها، احداث بازارچه فروش کالا در دو منطقه شهرستان شادگان از سوی شهرداری و فرمانداری و تامین برق فشار قوی این منطقه از سوی سازمان بنادردو دریانوردی کشور از مصوبات این نشست مشترک بود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.