رئیس مجمع نمایندگان خوزستان: تالاب شادگان به دریاچه نمک تبدیل شده است

عصر جنوب – asrejonoob.ir: حجت الاسلام و المسلمین ناصری نژاد در جلسه ای با حضور مدیر عامل طرح توسعه نیشکر و مدیران شرکتهای این طرح گفت: طرح نیشکر مشکلات جبران ناپذیری برای استان خوزستان ایجاد کرده که به سادگی قابل حل نیستند.
ناصری نژاد با اشاره به تخلیه پسابهای این طرح در رودخانه کارون در گذشته و شوری آب شرب و تخلیه این پسابها در تالاب بین المللی شادگان در حال حاضر و از بین بردن این ذخیره ملی افزود: در حالیکه کشور با مشکلات زیست محیطی عدیده ای مواجه است و مسأله ریزگردها دغدغه اصلی مسؤلان و مردم است، تالاب شادگان به دریاچه نمک تبدیل می شود.
نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: چهار هزار و پانصد هکتار از زمینهای کشاورزی شادگان و کارون که تنها محل اشتغال مردم است بدلیل تخلیه پسابهای مزارع نیشکر به شوره زار تبدیل شده که علاوه بر بیکار کردن کشاورزان بر حاشیه نشینی شهرهای مجاور افزوده است.
شیخ مجید خاطر نشان کرد: اینکه طرح توسعه نیشکر طرحی ملی است اذعان داریم و نمی خواهیم با مشکلی مواجه شود، اما مردم ما که زیانهای این طرح را متحمل شده اند باید در منافع آن هم شریک باشند.
رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان از استخدام افراد غیر بومی در این شرکتها انتقاد کرد و گفت: از ۴٠٠ نیروی شاغل در شرکت فارابی تنها ٢٧ نفر از روستاهای اطراف طرح استخدام شده اند که با توجه آسیبهایی که مردم بومی این مناطق از این طرح متحمل شده اند باید سهمیه جذب ویژه ای برای آنان در نظر گرفته شود.
حجت الاسلام و المسلمین ناصری نژاد با اشاره به آتش زدن مزارع نیشکر و ایجاد آلودگی در روستاها و شهرهای مجاور گفت: این شرکتها موظفند حق آلایندگی جهت جبران خسارتهای ناشی از این کار را پرداخت کنند.
ناصری نژاد گفت: طرح توسعه نیشکر هیچگونه خدمات رفاهی برای مردم شهرها و روستاهای مجاور از جمله شادگان، دارخوین و روستاهای کارون ایجاد نکرده است و مردم خیری از این شرکتها ندیده اند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.