پیشرفت ۷۰درصدی طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان از پیشرفت ۷۰ درصدی طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان خبر داد.

به گزارش ایرنا، هیاتی متشکل از سفرای پنج کشور و نماینده مقیم سازمان ملل در ایران و مدیر طرح بین المللی حفاظت از تالاب شادگان که از روز گذشته به استان خوزستان سفر کردند صبح امروز از طرح انتقال اب کارون به تالاب شادگان بازدید نمود.
سید عادل مولا معاون محیط زیست خوزستان در جریان این بازدید گفت: این پروژه با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال قرار است تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
بر اساس این طرح پنج مترمکعب در ثانیه آب از رودخانه کارون به تالاب بین المللی شادگان منتقل می شود.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه این آب بخشی از سهم تالاب شادگان از رودخانه کارون است بیان کرد: در گذشته تالاب بین المللی شادگان با طغیان های طبیعی کارون بخشی از حق آبه ی خود را دریافت می کرد اما با احداث سدهای بالا دست و کمبود آب طغیان ها دیگر اتفاق نمی افتد.
به گفته وی با اجرای این طرح آب از کارون به شادگان می رسد و بخشی از حق آبه تامین خواهد شد.
مولا همچنین با اشاره به طرح حفاظت از تالاب بین المللی شادگان که با همکاری سازمان ملل در حال اجرا است گفت: فاز اول این طرح شامل مطالعه و تهیه گزارش و تعیین اقدامات اولویت دار در مدت پنج سال گذشته انجام شده است.
فاز دوم این طرح شامل اجرایی کردن طرح حفاظت از تالاب شادگان است که در قالب چهار کمیته باید انجام شود.
وی اضافه کرد: اولویت اول تامین تامین منابع آب تالاب و در اولویت های بعدی حفظ تنوع زیستی، توانمند سازی جوامع محلی و مشارکت مردمی است.
مولا گفت: تالاب بین المللی شادگان با مساحت ۵۰۰ هزار هکتار بزرگترین تالاب ثبت شده در فهرست بین المللی است که بیش از ۲۰ سال در لیست تالاب های در معرض خطر ثبت شده است.
طرح حفاظت از تالاب شادگان از سال ۸۸ با همکاری سازمان محیط زیست و سازمان ملل آغاز شده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.