تالاب شادگان حال و روز خوبی ندارد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: تالاب بین‌المللی شادگان یکی از بزرگترین کشور محسوب می‌شود که در جنوب غربی ایران و جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده است.


تالاب شادگان با ۵۳۷۷۰۰ هکتار مساحت در سال ۱۳۵۴ به ثبت بین المللی رسیده است و از ویژگی‌های مهم و بی نظیر این تالاب می‌توان به مقیاس‌ زیاد، طبیعی بود، تنوع زیستگاهی‌ و نقش مهم در تامین معاش ساکنین محلی ایفا می‌کند، اشاره نمود اما این روزها تالاب شادگان به مانند دیگر تالاب‌ها و دریاچه‌ها کشور حال و روز خوبی ندارد.

از مهم‌ترین تعهدات این تالاب سد سازی، رعایت نشدن نیاز آبی تالاب، تخلیه پساب‌های آلوده کارخانه‌های نیشکر و عبور لوله‌های نفتی از کنار تالاب و نشت مواد نفتی به داخل آن و پرورش غیر اصولی ماهی تیلاپیا‌ را می‌توان نام برد.


بی شک قرار گرفتن یک تالاب در ردیف تالاب‌های بین المللی به معنی وجود نگاه ویژه به آن و مراقبت از آن در برابر تهدیدات احتمالی ماندن خشکسالی‌ و آلاینده‌های محیطی است که آنطور که شاهد هستیم در کشور ما چنین نگاهی به زیستگاه‌های طبیعی وجود ندارد.

خشکی تالاب شادگان مساوی با بیکاری هزاران نفر

نقش تالاب شادگان در اشتغال افراد محلی ساکن اطراف آن بسیار حیاتی است و تقریبا تمام معاش‌مردم این دیار از طریق ماهیگیری و کشاورزی در اطراف تالاب شادگان تامین می‌شود اما با ورود ماهی تیلاپیا به این تالاب که دارای سازگاری زیاد با محیط است باعث از بین رفتن نسل‌ ماهی‌های بومی این تالاب شده است و صید و صیادی را با خطر مواجه کرده که بیکاری هزاران نفر را با خود‌ به ارمغان آورده است.

همچنین ورود آلاینده‌های نفتی و زهاب کارخانه‌های نیشکر و افزایش شوری آب، کشاورزی این منطقه را نیز با تهدید روبه رو کرده است.

با این شرایط که هر روز خبر خشکی یکی از تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور به گوش می‌رسد، مسئولان محیط زیست خوزستان و کشور باید هر چه سریع‌تر اقدامی فوری برای این تالاب داشته باشند زیرا نه تنها تالاب شادگان محل زیستگاه هزاران موجود و اکوسیستم طبیعی محسوب می‌شود، بلکه محل تامین معاش هزاران نفر نیز هست.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.