آیت الله شهید دکتر محمد مفتح، منادی وحدت حوزه و دانشگاه

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: سید محسن شفیعی

 بسم الله الرحمن الرحیم

بیست و هفتم آذر ماه در تقویم نظام مقدس جمهوری اسلامی با عنوان سالروز وحدت حوزه و دانشگاه زینت یافته است و از سوی دیگر، یادآور شهادت استادی فرزانه و دانشمندی مخلص و بی ادعا یعنی شهید آیت الله دکتر محمّد مفتح می باشد. این شهید بزرگوار از شمار عالمان عاملی می باشد که سال های طولانی از عمر با برکت خویش را در حوزه ی علمیه ی قم و دانشگاه تهران به تحصیل و مجاهدت علمی سپری کرده و بهره ای وافر از دانش و علم و تدین و تقوا به خود اختصاص داده بود. شهید مفتح از سال ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به تبعیّت از حضرت امام خمینی و با درک صحیح از مبانی فکری و خطوط ترسیمی امام بزرگوار، منادی وحدت حوزه و دانشگاه و دعوت کننده به پیوند عمیق روحانی و دانشگاهی بود. افکار بلند، قلم شیوا و بیان رسای شهید مفتح در نشر معارف دین و انعکاس حقایق و بیداری نسل جوان بسیار مؤثر بوده است و آثاری که از آن معلم و استاد فرزانه به جای مانده، بیانگر سطح بالای علمی ایشان است.

شهید مفتح در سال ۱۳۰۷ در رَزَن همدان متولد شد و پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در همدان عازم سفر به نجف اشرف و حضور در حوزه ی علمیه ی آن مرکز بزرگ جهان تشیّع بود. اما به دلیل مخالفت والدین خود که نگران سفر فرزند نوجوان خویش به نجف بودند، عازم و راهی قم شد و در محضر اساتید بزرگواری همچون؛ مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، حضرت امام خمینی و مرحوم علامه طباطبایی (قدس الله اسرارهم) به تلمّذ و شاگردی پرداخت و از خرمن دانش و علم آن بزرگ مردان خوشه چینی کرد. وی تحصیلات دانشگاهی را نیز دنبال کرد و موفق به اخذ مدرک دکترا از دانشگاه تهران گردید.

آثار و برکات علمی و فرهنگی و اجتماعی بجا مانده از شهید مفتح بسیار است که ما به اختصار مواردی را ذکر می کنیم.

  1. تالیف آثار متعددی همچون: روش اندیشه در علم منطق، حاشیه بر اسفار ملاصدرا، حاشیه بر منظومه ی ملا هادی سبزواری، ترجمه بعضی از مجلّدات تفسیر مجمع البیان و نیز انتشار مقالات متعددی در زمینه های مختلف علوم اسلامی که عمدتاً در مجله ی مکتب اسلام و در سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به چاپ رسیده اند.
  2. تشکیل جلسات علمی اسلام شناسی در قم برای شناساندن چهره ی اسلام راستین به جوانان در دهه ی چهل و در دوران اختناق رژیم شاهنشاهی پهلوی، تشکیل کانون اسلامی دانش آموزان در قم با همکاری آیت الله شهید دکتر بهشتی
  3. شهید مفتح از مؤسسین جامعه ی روحانیت مبارز تهران و برای دوره ای دبیر این جامعه بوده است. همچنین ایشان نقش به سزا و شایسته ای در وحدت روحانی و دانشگاهی و تقریب دو نهاد مهم و اثرگذار حوزه و دانشگاه داشته اند. امامت جماعت مسجد قبا که از مساجد محوری تهران می باشد و تبدیل آن مسجد به کانونی برای جوانان معرفت جو و دانشجویان شجاع و انقلابی، از دیگر تلاش های مخلصانه آیت الله دکتر محمد مفتح می باشد. این شهید بزرگوار مدّت های طولانی نیز در مسجد دانشگاه تهران به دعوت دانشجویان نماز جماعت ظهر و عصر را اقامه می نموده اند.
  4. تلاش در جلب حمایت گسترده و جهانی از خانواده های شهدای اسلام در سوریه و لبنان و حمایت از مبارزان ضد صهیونیسم در آن خطّه و ارتباط با ایرانیان مبارزی که برای فراگیری فنون نظامی به سوریه و لبنان می رفتند.
  5. تلاش گسترده در انتشار اندیشه و افکار امام خمینی و آشنا نمودن آحاد مردم با امام خمینی و نهضت ملت ایران. در مجموعه ی اسناد منتشر شده از ساواک ملاحظه می شود که شهید مفتح از مدافعان جدّی و انقلابی امام خمینی بوده است و مسئولان ساواک به عوامل خود دستور داده بودند ایشان را زیر نظر داشته و فعالیت های انقلابی وی را گزارش نمایند. شایان ذکر است شهید مفتح در دوران مبارزه سفرهای متعددی به استان خوزستان داشته و خصوصاً در خرمشهر و آبادان منبرهای پرشور و آتشینی برگزار کرده است.

سرانجام این مرد بزرگ پس از عمری مجاهدت و خدمت به دین و ملت در روز ۲۷ آذر ماه ۱۳۵۸ و در هنگام ورود به دانشکده الهیات دانشگاه تهران مورد سوء قصد گروهک تروریستی فرقان قرار گرفت و خود و دو پاسدار همراهش به شهادت رسیدند.

حضرت امام خمینی قدّس سرّه در همان روز پیام مهمی در این خصوص صادر فرمودند که در بخشی از آن آمده است: (( …. جناب حجت الاسلام دانشمند محترم آقای مفتح و دو نفر از پاسداران عزیز اسلام رحمت الله علیهم به فیض شهادت رسیدند و به بارگاه ابدیت بار یافتند و در دل ملت و جوانان آگاه ما حماسه آفریدند و آتش نهضت اسلامی را افروخته تر و جنبش و قیام ملت را متحرک تر کردند. خدایشان در جوار رحمت واسعه ی خود بپذیرد و از نور عظمت خود بهره دهد. امید بود از دانش استاد محترم و از زبان و قلم او بهره ها برای اسلام و پیشرفت نهضت برداشته شود و امید است از شهادت امثال ایشان بهره ها برداریم.

من، شهادت را بر این مردان برومند اسلام تبریک و به بازماندگان آنان و ملت اسلام تسلیت می دهم. سلام بر شهیدان حق)).

همچنین حضرت امام در دیدار خانواده شهید آیت الله مفتح با ایشان، فرمودند: ((ما کسی را از دست دادیم که امید این بود که بیشتر از این ها خدمت کند)).

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در خصوص شخصیت این شهید بزرگوار فرموده اند: ((شهید مفتح یکی از مظاهر فرهنگی بود که اسلام را در مرحله عمل به فردها، زاویه ها و خلوت ها محدود نمی کرد، اسلام را با همان شمول و همه جانبه بودنش در اعتقاد و عمل و در معرفت و تحقق می فهمید و به دنبال آن تلاش می کرد. شهید مفتح در زندگی اش کم نمود و کم تظاهر اما پرتحرک بود)).

مقام معظم رهبری همچنین در خطبه های نمازجمعه تهران در تاریخ ۲۶/۹/۱۳۷۸ اظهار داشتند: ((مرحوم شهید مفتح علاوه بر اینکه یک روحانی برجسته و فداکار و روشنفکر و آشنای به نیاز زمان بود، خصوصیتی داشت که در تعداد معدودی از فضلای آن زمان، این خصوصیت وجود داشت و آن، قدرت ارتباط‌گیری با نسل جوان و دانشجویان و کسانی که مایل بودند پیام دین را با زبان روز از یک روحانی و یک عالم به دین بشنوند و لذا هم در دوران قبل از پیروزی انقلاب و هم بعد از پیروزی انقلاب، میدان کار این مرد روحانی بزرگوار غالباً منطقه‌ی جوانان و بخصوص دانشجویان بود، هم در مساجدی که ایشان حضور پیدا می‌کرد و هم در سخنرانی‌هایی که در محیط کار و شغل معمولی خود داشت. تصادفی هم نیست که روز اتحاد دانشجو و روحانی، یا حوزه و دانشگاه، روز شهادت ایشان قرار داده شد. چون انصافاً حلقه‌‎ی وصلی بود که متناسب با چنین خصوصیتی بود. خدای متعال پاداش این شهید عزیز را داد. و آن، شهادت بود. شهادت پاداش بزرگ و اجر عظیمی است و خدای متعال بندگان صالح خود- از جمله این بنده‌ی صالح- را از این اجر محروم نکرد. امیدواریم که درجاتش روز به روز عالی باشد.))

اینک و در سالروز شهادت آن مرد مجاهد فی سبیل الله به روح بلندش درود می‌فرستیم و استمرار اهداف و آرمان و افکار متعالی او را از خداوند مسئلت داریم. امید است حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما با بهره‌برداری از آثار به‌جامانده از شهید آیت الله مفتح و پافشاری بر وحدت و همدلی میان این دو نهاد مهم و سرنوشت‌ساز دین خویش را به اسلام و شهیدان اداء نمایند.

  مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید چمران اهواز

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.